SOSTE vaatii: rahapelipolitiikka tarvitsee vastuunkantajia – nyt on hallituksen aika ottaa koppi

SOSTE on juuri julkaissut oman rahapelipoliittisen ohjelmansa jatkoksi viime aikoina käydylle keskustelulle Veikkauksen roolista.

Lue koko ohjelma täältä

SOSTEn ohjelmassa tuodaan laajasti esiin eri näkökulmia rahapelipolitiikan kipupisteistä. Valmistelussa on myös kuultu useita eri tahoja, erityisesti pelihaittatyötä tekeviä SOSTEn jäsenjärjestöjä. Ohjelmassa tarkastellaan tämänhetkisiä rahapelipoliittisia ongelmia sekä esitetään keinoja pelihaittojen ehkäisemiseksi ja peliongelmien hoitamiseksi.

– Veikkaukselle voidaan esimerkiksi antaa velvollisuus olla yhteydessä havaitsemiinsa ongelmapelaajiin sekä ohjata heitä tuen piiriin, tai jopa estää pelaaminen, kun kyseessä selvästi peliriippuvuus, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas

Pitääkö Veikkauksen monopoli purkaa?

Rahapelitoiminnan ongelmista on viime aikoina käyty laajasti julkista keskustelua, jopa  monopolijärjestelmän purkamista on väläytelty ratkaisuksi. SOSTEn kartoituksen perusteella on kuitenkin selvää, että yksinoikeusjärjestelmä on paras mahdollinen ratkaisu, kun otetaan huomioon, että rahapelaaminen ei tule loppumaan.

Monipolijärjestelmän juridisina perusteina ovat rahapelihaittojen tehokas ehkäisy, harmaan talouden ja rikollisen toiminnan estäminen sekä pelaajien oikeusturvan takaaminen. Nämä tavoitteet on tehokkain toteuttaa ohjaten ja valvoen yhtä yksittäistä kuin useampaa lisenssinhaltijaa. Veikkauksen voitot myös suunnataan yleishyödylliseen toimintaan, kuten järjestöjen rahoitukseen.

– On todella lyhytnäköistä, että kun nykyjärjestelmässä havaitaan ongelmia, keskustellaan heti koko järjestelmän purkamisesta. Meidän tulee nyt keskittyä siihen, miten voimme korjata nykyistä järjestelmää paremmaksi, Kiukas sanoo.

Hallituksen otettava vastuu

Tällä hetkellä liian suuri osa Veikkauksen tuotosta tulee pieneltä, paljon ja usein ongelmaisesti pelaavalta ryhmältä. Hallituksen tulee pikimmiten laatia rahapelipoliittinen ohjelma, jonka tavoitteeksi asetetaan ongelmapelaamisen vähentäminen.

– Rahapelipolitiikan johtoajatuksena tulee olla vastuullisuus. Rahapelipoliittinen ohjelma antaisi oikeanlaisen sysäyksen ongelmien korjaamiseksi, Kiukas toteaa.

SOSTE ehdottaa, että rahapelijärjestelmässä korjataan ainakin nämä ongelmat:

• Laaditaan kansallinen rahapelipoliittinen ohjelma
  • Säilytetään yksinoikeusjärjestelmä ja uudistetaan avustusjärjestelmä
  • Estetään arpajaislain vastainen rahapelitoiminta
  • Parannetaan Veikkaus Oy:n toiminnan vastuullisuutta
  • Kehitetään rahapelitoiminnan valvontaa
  • Tehostetaan pelihaittojen ehkäisyä ja peliongelmien hoitoa
  • Kehitetään pelihaittojen hoitoa, tutkimusta ja ehkäisevän työn rakenteita

Myös SOSTEn toiminta rahoitetaan Veikkauksen pelituotoilla.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Ylen Köyhyyden anatomia -juttukokonaisuudesta25.11.2019 15:00:00 EETTiedote

Köyhyyden anatomia – tältä näyttää suomalainen köyhyys tilastoissa -kokonaisuus sisältää tilastojen ja tutkimustiedon lisäksi kolme videota köyhän elämästä Suomessa. Jutun on tehnyt toimittaja Seppo Heikkinen ja videot ohjaaja-käsikirjoittaja Sami Kieksi. Kunniamaininnalla Kunnioittavasti köyhyydestä -raati huomioi Sanna Puhton artikkelin Kotiliedessä ja Asta Lepän artikkelin Kotivinkin sivuilla.

Kutsu SOSTEn rahapelipoliittisen ohjelman julkistustilaisuuteen24.9.2019 06:00:00 EESTKutsu

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry julkistaa keskiviikkona 25.9. ensimmäisen rahapelipoliittisen ohjelmansa. Ohjelmassa tuomme laajasti esiin eri näkökulmia rahapelaamiseen – pelihaittojen ehkäisyn ja ongelmapelaamisen vähentämisen ollessa pääpainona. Rahapelipoliittinen ohjelma julkistetaan keskiviikkona 23.9. klo 12 SOSTEn tiloissa (Yliopistonkatu 5, 6 krs). SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas esittelee ohjelmaa sekä vastaa kysymyksiin. Rahapelipoliittinen ohjelma on myös kello 12 kokonaisuudessaan saatavilla SOSTEn verkkosivuilta. Materiaali- ja haastattelupyyntöihin vastaa viestintäpäällikkö Milla Halme milla.halme@soste.fi, 0505676361. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.