SOSTE vaatii: rahapelipolitiikka tarvitsee vastuunkantajia – nyt on hallituksen aika ottaa koppi

SOSTE on juuri julkaissut oman rahapelipoliittisen ohjelmansa jatkoksi viime aikoina käydylle keskustelulle Veikkauksen roolista.

Lue koko ohjelma täältä

SOSTEn ohjelmassa tuodaan laajasti esiin eri näkökulmia rahapelipolitiikan kipupisteistä. Valmistelussa on myös kuultu useita eri tahoja, erityisesti pelihaittatyötä tekeviä SOSTEn jäsenjärjestöjä. Ohjelmassa tarkastellaan tämänhetkisiä rahapelipoliittisia ongelmia sekä esitetään keinoja pelihaittojen ehkäisemiseksi ja peliongelmien hoitamiseksi.

– Veikkaukselle voidaan esimerkiksi antaa velvollisuus olla yhteydessä havaitsemiinsa ongelmapelaajiin sekä ohjata heitä tuen piiriin, tai jopa estää pelaaminen, kun kyseessä selvästi peliriippuvuus, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas

Pitääkö Veikkauksen monopoli purkaa?

Rahapelitoiminnan ongelmista on viime aikoina käyty laajasti julkista keskustelua, jopa  monopolijärjestelmän purkamista on väläytelty ratkaisuksi. SOSTEn kartoituksen perusteella on kuitenkin selvää, että yksinoikeusjärjestelmä on paras mahdollinen ratkaisu, kun otetaan huomioon, että rahapelaaminen ei tule loppumaan.

Monipolijärjestelmän juridisina perusteina ovat rahapelihaittojen tehokas ehkäisy, harmaan talouden ja rikollisen toiminnan estäminen sekä pelaajien oikeusturvan takaaminen. Nämä tavoitteet on tehokkain toteuttaa ohjaten ja valvoen yhtä yksittäistä kuin useampaa lisenssinhaltijaa. Veikkauksen voitot myös suunnataan yleishyödylliseen toimintaan, kuten järjestöjen rahoitukseen.

– On todella lyhytnäköistä, että kun nykyjärjestelmässä havaitaan ongelmia, keskustellaan heti koko järjestelmän purkamisesta. Meidän tulee nyt keskittyä siihen, miten voimme korjata nykyistä järjestelmää paremmaksi, Kiukas sanoo.

Hallituksen otettava vastuu

Tällä hetkellä liian suuri osa Veikkauksen tuotosta tulee pieneltä, paljon ja usein ongelmaisesti pelaavalta ryhmältä. Hallituksen tulee pikimmiten laatia rahapelipoliittinen ohjelma, jonka tavoitteeksi asetetaan ongelmapelaamisen vähentäminen.

– Rahapelipolitiikan johtoajatuksena tulee olla vastuullisuus. Rahapelipoliittinen ohjelma antaisi oikeanlaisen sysäyksen ongelmien korjaamiseksi, Kiukas toteaa.

SOSTE ehdottaa, että rahapelijärjestelmässä korjataan ainakin nämä ongelmat:

• Laaditaan kansallinen rahapelipoliittinen ohjelma
  • Säilytetään yksinoikeusjärjestelmä ja uudistetaan avustusjärjestelmä
  • Estetään arpajaislain vastainen rahapelitoiminta
  • Parannetaan Veikkaus Oy:n toiminnan vastuullisuutta
  • Kehitetään rahapelitoiminnan valvontaa
  • Tehostetaan pelihaittojen ehkäisyä ja peliongelmien hoitoa
  • Kehitetään pelihaittojen hoitoa, tutkimusta ja ehkäisevän työn rakenteita

Myös SOSTEn toiminta rahoitetaan Veikkauksen pelituotoilla.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2020: Korona vahvisti kolmannen sektorin roolia viranomaistoiminnan kumppanina3.7.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tuore Sosiaalibarometri 2020 osoittaa, että muun muassa seurakuntien, järjestöjen ja kansalaisten omalla aktiivisuudella oli tärkeä rooli kevään koronaponnisteluissa. Viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyö toimi Sosiaalibarometrin mukaan erinomaisesti. Vastauksissa korostettiin erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden nopeutta, ketteryyttä ja aitoa auttamisen halua.

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Kävelykokouksia ja perheiden kanssa ulkoilua – korona mullisti sosiaalityön asiakkaiden palvelua17.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronaepidemia näkyy sosiaalityön asiakkailla yksinäisyytenä sekä talouden- ja elämänhallinnan ongelmina. Tuoreen Sosiaalibarometrin mukaan eniten sosiaalityöntekijöitä huolettavat tukea tarvitsevat lapsiperheet, nuoret ja ihmiset, joiden elämäntilanteessa on monia ongelmia. Kasvokkaisten tapaamisten estyminen johti siihen, että asiakkaisiin on pidetty yhteyttä tavanomaisesta poikkeavilla tavoilla. Lisäksi käyttöön on otettu uusia ratkaisuja ruoka- ja asiointiapuun. Koronaepidemia vaikeuttaa sosiaalityön asiakkaiden asiointia, kun palveluita keskeytettiin ja siirrettiin esimerkiksi verkkoon. Moni sosiaalityössä asioiva jäi varsin neuvottomana kotiin. Sosiaalityöntekijöiden mukaan asiakkaiden keskeisin ongelma koronaepidemian aikana on yksinäisyys, jonka nosti esiin jopa 45 prosenttia vastaajista. Myös asiakkaiden taloudelliset ja elämänhallinnan ongelmat huolettavat vastaajia. Jäävätkö korona-ajan uudet tukitoimet pysyviksi? Sosiaalityössä tilanteeseen reagoitiin tehostamalla kotiin ta

Järjestöt tarvitsevat tarkempia ohjeita – Ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminta pysyy kiinni16.6.2020 09:10:46 EESTTiedote

SOSTE selvitti kesäkuun alussa, miten lähitoimintojen hallittu avaaminen on onnistunut järjestöissä 1.6. muutettujen koronarajoitusten jälkeen. Pääsääntöisesti vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä viranomaisten ohjeistuksiin. Peräti 71 prosenttia vastasi, että viranomaisten ohjeistukset olivat riittäviä. SOSTEssa ollaan kuitenkin hyvin huolestuneista ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminnan tulevaisuudesta. Suurin osa näistä lähitoiminnoista pysyy edelleen kiinni. Kiinni pysyvät myös toimintamuodot, joissa vapaaehtoisina toimivat yli 70-vuotiaat. ”Kyselyn perusteella yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille suunnattua toimintaa ei ole juuri avattu. Järjestöjen on tällä hetkellä mahdoton edes harkita toiminnan avaamista, koska ei ole mitään tietoa, että millä ehdoilla lähitoiminnassa voidaan toimia riskiryhmiin kuuluvien kanssa”, sanoo SOSTEn järjestöpäällikkö Riitta Kittilä. ”Tilanne näyttää nyt siltä, että ikäihmisten yhteiset aktiviteetit on peruttu siihen saakka, kunnes korona

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Koronaepidemia kärjistänyt toimeentulo-ongelmia8.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Taloudelliset ongelmat, kuten ruoka-avun tarve ja velkaongelmat, ovat sosiaalityöntekijöiden arvioiden mukaan lisääntyneet koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta. 73 prosenttia sosiaalityöntekijöistä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen ja reilut 40 prosenttia sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.