SOSTEn hallitus: Kustannustason nousu uhkaa järjestöjen apua ja tukea – toiminta-avustuksiin tarvitaan indeksikorotus

Yleinen kustannustason nousu uhkaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa. Järjestöjen kustannuksista 4/5 muodostuu työsuhteissa olevien ihmisten palkoista. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tehostamassa esimerkiksi kiinteistöjen käyttöä ja hallintoa, mutta näistä syntyvät säästöt eivät riitä.

Työehtosopimusten perusteella nousevien palkkojen ja esimerkiksi palveluiden ja matkakulujen kallistuessa ensi vuodelle suunniteltu valtionavustusten taso ei riitä nykyisen laajuiseen järjestötoimintaan. Järjestöjen tarjoaman tuen ja avun turvaamiseksi tarvitaan toiminta-avustuksiin kustannustason nousua vastaava indeksikorotus vuodelle 2023.

SOSTE esittää, että ellei asiaa voida muutoin ratkaista tarvittaessa hankeavustuksia vähennetään, jotta järjestöjen perustoiminta varmistetaan. Lisäksi pitää huolehtia siitä, että avustuskäytäntöjä kehitetään sujuvampaan ja autonomisempaan suuntaan, jotta järjestöt voivat käyttää niille myönnettyjä avustuksia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ilman toimintaa jäykistävää turhaa byrokratiaa.

Toiminta-avustukset kohdistuvat neuvontaan, ohjaukseen, vertaistukeen sekä ryhmä- ja virkistystoimintaan. Järjestöjen yleishyödyllisen toiminnan kustannuksia ei voida siirtää palveluhintoihin, koska toiminta on pääsääntöisesti maksutonta niihin osallistuville ihmisille, eikä toimintaan osallistuvilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia maksaa osallistumisesta. Suurin osa järjestöistä ei myöskään pysty kompensoimaan kustannusten nousua muulla tavoin.

Jos kohonneita kustannuksia ei nyt huomioida indeksikorotuksina, joutuvat järjestöt supistamaan toimintaansa. Se tarkoittaa, että nykyistä pienempi joukko ihmisiä saa tukea ja apua. Järjestöistä haettavan tuen ja avun tarve ei vähene, päin vastoin se on aiempaa suurempi. Suomessa on koronan jälkiaaltona toimintakykyvaje sekä hoito- ja hoivavelkaa. Erityisesti pienituloisten tai muuten heikoimmassa asemassa olevien tilanne heikkenee, josta jo nyt nähdään merkkejä esimerkiksi ruoka-avun tarpeen kasvuna. Lisäksi sota Ukrainassa aiheuttaa turvattomuutta, huolta ja konkreettista avuntarvetta.

• Eija Koivuranta, SOSTEn hallituksen puheenjohtaja
    eija.koivuranta@vaestoliitto.fi, +358 50 5741 775
  • Vertti Kiukas, SOSTEn pääsihteeri
    vertti.kiukas@soste.fi, +358 40 592 4287

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hiilineutraali Suomi voidaan toteuttaa sosiaalisesti oikeudenmukaisesti – Vasta hintojen kallistuminen nosti energiahaavoittuvuuden puheenaiheeksi13.6.2022 15:44:55 EEST | Tiedote

Ilmastopolitiikka koskettaa kaikkia suomalaisia. Siirtyminen kohti hiilineutraalia Suomea vaatii isoja toimia ja muutoksia, jotka näkyvät myös suomalaisten arjessa. SOSTEn maksuton webinaari pureutuu ilmastonmuutoksen oikeudenmukaisuuteen. Miten varmistetaan, että ilmastopolitiikkaa toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kaikki pidetään muutoksessa mukana?

Tarjoamme SOSTEn asiantuntijoita haastateltavaksi Lappeenrannassa 9.6.20222.6.2022 12:14:29 EEST | Tiedote

Olemme 9.6. Lappeenrannassa ja tarjoamme siinä yhteydessä SOSTEn asiantuntijoita haastateltaviksi seuraavista aiheista: Osa ihmisistä joutuu ottamaan pikavippejä maksaakseen terveydenhuollon asiakasmaksuja Suomalaiset maksavat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista enemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Asiakasmaksuja on nyt ulosotossa yli tuplaten enemmän kuin 10 vuotta sitten. ”Korkeat maksut ovat johtaneet siihen, että joka vuosi yli puoli miljoonaa asiakasmaksua joutuu ulosottoon. Monet jättävät tarpeen mukaiset palvelut hankkimatta tai tinkivät ruuasta tai muista välttämättömistä menoista, jos rahaa ei ole. Asiakasmaksuja on alennettava, tai jätettävä ne kokonaan perimättä, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa palveluistaan. Hyvinvointialueiden käynnistyessä tämä kehitys voidaan kääntää poistamalla ja huojentamalla maksuja”, muistuttaa SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti. Maksuvaikeuksia on usein esimerkiksi pienituloisilla ikäihmisillä, työttömillä ja työkyvyttömyyseläkettä

Tarjoamme SOSTEn asiantuntijoita haastateltavaksi Kouvolassa 8.6.20222.6.2022 12:13:30 EEST | Tiedote

Tulemme 8.6. Kouvolaan ja tarjoamme siinä yhteydessä SOSTEn asiantuntijoita haastateltaviksi seuraavista aiheista: Osa ihmisistä joutuu ottamaan pikavippejä maksaakseen terveydenhuollon asiakasmaksuja Suomalaiset maksavat julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista enemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Asiakasmaksuja on nyt ulosotossa yli tuplaten enemmän kuin 10 vuotta sitten. ”Korkeat maksut ovat johtaneet siihen, että joka vuosi yli puoli miljoonaa asiakasmaksua joutuu ulosottoon. Monet jättävät tarpeen mukaiset palvelut hankkimatta tai tinkivät ruuasta tai muista välttämättömistä menoista, jos rahaa ei ole. Asiakasmaksuja on alennettava, tai jätettävä ne kokonaan perimättä, jos ihmisillä ei ole varaa maksaa palveluistaan. Hyvinvointialueiden käynnistyessä tämä kehitys voidaan kääntää poistamalla ja huojentamalla maksuja”, muistuttaa SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti. Maksuvaikeuksia on usein esimerkiksi pienituloisilla ikäihmisillä, työttömillä ja työkyvyttömyyseläkettä saav

Vaikuttava kuntoutus säästää rahaa –kuntoutustoimijoiden verkosto vaatii Suomeen kuntoutustakuuta30.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yli 100 toimijan Kuntoutusverkosto muistuttaa, että hyvin suunniteltu ja toteutettu kuntoutus säästää tulevaisuuden menoja. Vaikuttava kuntoutus vahvistaa ihmisten osallisuutta, terveyttä, arjessa pärjäämistä ja työ- ja toimintakykyä sekä nostaa työllisyysastetta. Kuntoutuksella on myös keskeinen merkitys parantumattomasti sairaan ja pysyvästi vammautuneen elämänlaadulle.