Sotavalokuvaaja Lee Millerin elämästä innoituksen saanut Ranskalainen valokuvaaja on ilmestynyt - Natasha Lester kirjoittaa historian rohkeista naisista

Ranskalainen valokuvaaja (Gummerus) on kiehtova historiallinen romaani, joka on saanut inspiraationsa sotavalokuvaajanaisten pioneerin Lee Millerin elämästä. Bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Hänen romaaninsa sisältävät paitsi sotaa ja rakkautta, myös muotia, glamouria ja perhesalaisuuksia kahdessa aikatasossa.

1942. Vogue-lehti lähettää entisen mallinsa Jessica Mayn kirjeenvaihtajaksi sodan runtelemaan Pariisiin. Jessica on rohkea ja nopea oppimaan, mutta armeijan miehet tekevät hänen elämänsä mahdollisimman vaikeaksi. Kolme ystävyyssuhdetta muuttaa kuitenkin kaiken: toimittaja Martha Gellhorn rohkaisee Jessiä uhmaamaan sääntöjä, laskuvarjojääkäri Dan Hallworth opettaa, kuinka ottaa kuvia ja kirjoittaa tarinoita, joilla on merkitystä, ja pieni tyttö Victorine opettaa Jessin avaamaan sydämensä.

2005. Taidekuriiri D'Arcy Hallworth saapuu ranskalaiseen kartanoon järjestämään tunnettua valokuvakokoelmaa. Työ osoittautuu odotettuakin dramaattisemmaksi, kun salaperäisen valokuvaajan henkilöllisyys paljastuu.

Kirjailija Natasha Lesterin paneutunut pohjatyö herättää historian tapahtumat eloon Ranskalaisessa valokuvaajassa, jonka päähenkilön Jessica Mayn tarina on saanut innoituksensa Vogue-mallista sotavalokuvaajanaisten pioneeriksi nousseen Lee Millerin elämästä. Kirja voitti RNA:n vuoden historiallisen romaanin palkinnon.

Australialainen Natasha Lester on New York Times -bestselleristi, joka kirjoittaa historiallisia romaaneja urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa normeja tekemällä uraa miesten maailmassa. Ennen kirjailijanuraa hän työskenteli L'Oréalin markkinointijohtajana, kunnes palasi yliopistoon opiskelemaan luovaa kirjoittamista. Lester asuu perheineen Perthissä. Lesterin kirjoissa näkyy hänen rakkautensa matkustamista, Pariisia ja vintagemuotia kohtaan. Lesterin seuraava suomennettu romaani Diorin salaisuus ilmestyy syksyllä.

Natasha Lester: Ranskalainen valokuvaaja

alkuteos The French Photographer

suomentanut Anuirmeli Sallamo-Lavi

Ilmestynyt tänään printti- ja äänikirjana, lukijana Usva Kärnä

Tuore dokumentti Lee Milleristä on nähtävissä Yle Areenassa.

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.