Sote ry:n julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto AVAINTES-sopimusalalla ei koske Jytyn jäseniä

SOTE ry (Tehy, Super, ERTO) on tänään keskiviikkona 10.6.2020 julistanut jäseniään koskevan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon AVAINTES:n sopimusalalle sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen työpaikoille. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei koske Jytyn jäseniä.

AVAINTES:n sopijaosapuolet, joita ovat Jytyn lisäksi JHL, JUKO, OAJ, KTN sekä työnantajia edustava AVAINTA, saavuttivat AVAINTES:n soveltamisalalla sopimusratkaisun 29.5.2020.

AVAINTES on voimassa 1.4.2020 – 28.2.2022. Sopimuskauden ensimmäinen palkantarkistusajankohta on 1.8.2020, jolloin maksuun tulee yleiskorotus 26 euroa (kuitenkin vähintään 1,22 %).  Kiky-tunnit poistuvat 17.8.2020.

Voimassa olevaa AVAINTES:ta noudatetaan AVAINTA ry:n jäsenyhteisöissä, siis myös sosiaali- ja terveyspuolella sekä varhaiskasvatuksessa.

SOTE ry ei ole toistaiseksi hyväksynyt neuvottelutulosta AVAINTES:n kanssa samansisältöisessä TSNTES:ssa, jota sovelletaan vain SOTE ry:n omiin jäseniin sosiaalialalla ja erikseen nimetyissä kolmessa sairas- / kuntoutuskodissa. Näin ollen SOTE ry:llä ei ole neuvotteluoikeuksia terveysalalla eikä varhaiskasvatuksessa.

Lisätietoja medialle: johtava työmarkkinalakimies Jonna Voima, puh. 050 591 2341

Lisätietoja jäsenille antavat Jytyn omat luottamusmiehet AVAINTES-sopimusalalla, alueelliset toimipisteet ja liiton edunvalvontaosasto sähköpostitse tai palvelunumeroista.

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 84 prosenttia. Jyty on kunta-alan vanhin ammattiliitto ja STTK:n jäsenliitto.

Yksityisen terveyspalvelualan palkkoja korotetaan 3,3 % ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:48:18 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityisellä terveyspalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina niin, että henkilökohtaisia ja taulukkopalkkoja korotetaan yhteensä 3,3 %. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.

Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti ja kiky-työajanpidennys poistuu27.6.2020 13:26:02 EESTTiedote

Jytyn liittohallitus hyväksyi perjantaina 26. kesäkuuta yksityiselle sosiaalipalvelualalla saavutetun yleisen linjan mukaisen neuvottelutuloksen, jonka ovat hyväksyneet kaikki sopijaosapuolet. Sopimuskauden palkankorotukset tulevat yleiskorotuksina ja palkkataulukoiden alarajoihin tehtävinä korotuksina. Kiky-sopimuksen mukainen 24 tunnin työajanpidennys poistuu 31. elokuuta. Uusi 25 kuukauden pituinen työehtosopimus on voimassa 1.4.2020 – 30.4.2022.