Sote-yrittäjäjärjestöt: Kela-korvaukset säilytettävä

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitusta uudistettaessa asiakkaille on taattava jatkossakin mahdollisuus saada korvausta yksityiseltä sektorilta hankituista sote-palveluista. Muuten hoitojonot ja -velka kasvavat entisestään, toteavat sote-alan yrittäjäjärjestöt.

Sosiaali- ja terveydenhuollon Kela-korvaukset pitää säilyttää yksityiseltä hankittavissa palveluissa, vaativat Suomen Yrittäjät, Lääkäripalveluyritykset LPY, Silmäterveys ja näkeminen NÄE, Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ja Suomen Kuntoutusyrittäjät.

Kelan sairausvakuutuskorvaukset ovat uhattuna, kun osana sote-uudistusta ollaan purkamassa terveydenhuollon monikanavarahoitusta. Monikanavarahoituksella tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen rahoittamista useammasta eri lähteestä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama virkamiehistä koostunut työryhmä julkaisi juhannuksen alla raporttinsa terveydenhuollon rahoitusjärjestelmän uudistamisesta. Siinä tarkastelutiin sairausvakuutuksen sairaanhoitokorvauksia. Raportti on lausuntokierroksella elokuun loppuun saakka. Sen jälkeen asiaa valmistelee parlamentaarinen työryhmä.

- Jos monikanavarahoitusjärjestelmää puretaan, tilalle pitää rakentaa rahoitusjärjestelmä, joka turvaa asiakkaille mahdollisuuden hakeutua hoitoon sinne, missä palveluja on saatavilla, kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen Suomen Yrittäjistä sanoo.

- Nykyisillä Kela-korvauksilla on iso merkitys. Ne pienentävät asiakkaan kustannuksia yksityisen sektorin palvelujen käytöstä. Ilman Kela-korvauksia jäädään jonottamaan julkisen sektorin palveluja ja hoitovelka kasvaa entisestään, vaikka palvelua olisi sujuvasti saatavilla yksityisiltä toimijoilta, Lääkäripalveluyritysten Ismo Partanen havainnollistaa.

Kela-korvausten poisto vaikeuttaisi syrjäseuduilla asuvien ja pienituloisten elämää

Kela-korvausten tasoa on supistettu merkittävästi vuoden 2015 jälkeen. Supistaminen ei ole vähentänyt palvelujen käyttöä, mutta se on lisännyt asiakkaan itse maksettavaa osuutta. STM:n työryhmän raportin mukaan Kela-korvausten poisto heikentäisi palvelujen saatavuutta erityisesti reuna-alueilla asuvien ja heikommin toimeentulevien kohdalla.

- Meillä pitää tulevaisuudessakin olla mekanismi, jolla yhteiskunta turvaa hoitoon pääsyn kohtuullisilla kustannuksilla. Julkisen sektorin palveluihin ei tällä hetkellä pääse kohtuullisessa ajassa eikä sote-uudistus ole tuomassa tähän muutosta, ei ainakaan nopeasti, toteaa toiminnanjohtaja Satu Grekin Suomen Kuntoutusyrittäjistä.

Yrittäjäjärjestöt muistuttavat, että Suomessa on noin 18 000 sote-alan yritystä ja niissä noin 80 000 työntekijää valmiina palvelemaan hoitoa tarvitsevia asiakkaita.

kunta- ja elinkeinoasioiden päällikkö Tanja Matikainen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 866 648, tanja.matikainen(a)yrittajat.fi

toiminnanjohtaja Ismo Partanen, p. 040 518 5799, ismo.partanen(a)lpy.fi

toimitusjohtaja Panu Tast, Silmäterveys ja näkeminen NÄE, p. 029 3000 901 etunimi.sukunimi(a)naery.fi

toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister, Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys, p. 040 515 4449 riitta(a)sky-ry.fi

toiminnanjohtaja Satu Grekin, Suomen Kuntoutusyrittäjät, p. 050 550 3488, satu.grekin(a)kuntoutusyrittajat.fi

Luottamusvaltuutettu yhä suositumpi sopijaosapuoleksi, työpaikkasopimisen kannatus pysyy vahvana19.7.2021 10:17:29 EEST | Tiedote

Koko henkilöstöä edustavan luottamusvaltuutetun suosio sopijaosapuolena kasvaa ja ammattiliittoa edustavan luottamusmiehen laskee, uusi Työelämägallup kertoo. - Työpaikoilla halutaan laajalti työpaikkasopimista. Hallituksen pitää edistää asiaa, jotta yrityksemme voivat menestyä paremmin ja työllistää enemmän, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Koulutussopimus suositumpi kuin oppisopimus - molempia voisi käyttää vielä enemmän12.7.2021 10:10:25 EEST | Tiedote

Reilu neljännes yrityksistä on kouluttanut työntekijöitä koulutussopimuksella. Osuus on kasvanut nopeasti. - Koulutussopimusta ja oppisopimusta kannattaa vielä lisätä, jotta ihmisille saadaan ammatti ja töitä sekä yrityksille työntekijöitä. Koulutuskorvaukset ovat tässä avainasemassa. Hallituksen kannattaa parantaa niitä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Kysely: Monipuolinen kielitaito on tärkeä yrityksille – kielitaidon merkitys vahvassa kasvussa6.7.2021 09:03:00 EEST | Tiedote

Kielitaito on tärkeä valtaosalle yrityksiä: erittäin tärkeä 27 prosentille ja melko tärkeä 31 prosentille yrityksistä. Neljännes kertoo, että vieraiden kielten osaamisen tarve kasvaa tulevaisuudessa. ”Viennistä elävän pienen kansakunnan pitää panostaa kielitaitoon, jos se haluaa menestyä”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.