Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Sote-yritysten alueellinen merkitys on suuri

Sote-yritysten alueellinen kattavuus on kehittynyt positiivisesti. Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla yritysten toimipaikat ovat lisääntyneet kymmenittäin. Muissa maakunnissa toimipaikkojen määrä on pysynyt varsin tasaisena. Esimerkiksi Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa sote-yrityksillä on noin tuhat toimipaikkaa kummassakin ja Ahvenanmaallakin noin sata. Toimialaraportin mukaan vuonna 2018 sote-yrityksiä oli 18 196 ja toimipaikkoja niillä oli yhteensä 21 195 kappaletta.

- Sote-yritykset kuuluvat suurimpiin työllistäjiin monella paikkakunnalla. Merkittävä osa uusista työpaikoista syntyy niihin. Ne ovat myös monen paikallisen kiinteistöhuolto- ja elintarvikeyrityksen asiakkaita. Sote-yritysten työpaikat ja verotulot ovat kullanarvoisia monille kunnille, toteaa Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Hallitukselta tarvitaan pikaisia toimia palvelujen turvaamiseksi

TEM:n raportin mukaan yksityisen sote-alan hyvällä työllisyyskehityksellä on mustia pilviä edessään. Sote-alalle tarvitaan seuraavan 15 vuoden aikana jopa 200 000 uutta työntekijää korvaamaan eläköityminen, kasvava palvelutarve ja hoivan henkilöstömitoituksen nousu. Sote-alan työvoimapula on johtanut vakaviin rekrytointiongelmiin. Raportin mukaan lähes joka toinen sote-alan toimipaikka on kokenut rekrytointiongelmia vuonna 2018.

- Työvoimapula uhkaa hyvinvointivaltion ydintä. Hallituksen on osoitettava sote-alan koulutukseen lisää paikkoja, vakinaistettava hoiva-avustajakoulutus ja edistettävä pätevöitymiskoulutuksia ja tutkintojen tunnustamista. Hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan, painottaa Rajakangas.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI, p. 0400 374  164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Arja Laitinen, johtaja, hoiva ja osaaminen, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 868 0980, arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1560 jäsentä työllistävät 100 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen. HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä. www.hyvinvointiala.fi