Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Sote-yritysten alueellinen merkitys on suuri

Sote-yritysten alueellinen kattavuus on kehittynyt positiivisesti. Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla yritysten toimipaikat ovat lisääntyneet kymmenittäin. Muissa maakunnissa toimipaikkojen määrä on pysynyt varsin tasaisena. Esimerkiksi Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa sote-yrityksillä on noin tuhat toimipaikkaa kummassakin ja Ahvenanmaallakin noin sata. Toimialaraportin mukaan vuonna 2018 sote-yrityksiä oli 18 196 ja toimipaikkoja niillä oli yhteensä 21 195 kappaletta.

- Sote-yritykset kuuluvat suurimpiin työllistäjiin monella paikkakunnalla. Merkittävä osa uusista työpaikoista syntyy niihin. Ne ovat myös monen paikallisen kiinteistöhuolto- ja elintarvikeyrityksen asiakkaita. Sote-yritysten työpaikat ja verotulot ovat kullanarvoisia monille kunnille, toteaa Hyvinvointiala HALIn toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Hallitukselta tarvitaan pikaisia toimia palvelujen turvaamiseksi

TEM:n raportin mukaan yksityisen sote-alan hyvällä työllisyyskehityksellä on mustia pilviä edessään. Sote-alalle tarvitaan seuraavan 15 vuoden aikana jopa 200 000 uutta työntekijää korvaamaan eläköityminen, kasvava palvelutarve ja hoivan henkilöstömitoituksen nousu. Sote-alan työvoimapula on johtanut vakaviin rekrytointiongelmiin. Raportin mukaan lähes joka toinen sote-alan toimipaikka on kokenut rekrytointiongelmia vuonna 2018.

- Työvoimapula uhkaa hyvinvointivaltion ydintä. Hallituksen on osoitettava sote-alan koulutukseen lisää paikkoja, vakinaistettava hoiva-avustajakoulutus ja edistettävä pätevöitymiskoulutuksia ja tutkintojen tunnustamista. Hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan, painottaa Rajakangas.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI, p. 0400 374  164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Arja Laitinen, johtaja, hoiva ja osaaminen, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 868 0980, arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.