Sotkamo Silverin hopeakaivoksen tarkkailu laajenee (Kainuu, Lappi)

Kainuun ja Lapin ELY-keskukset ovat hyväksyneet Sotkamo Silver Oy:n Sotkamon hopeakaivoksen tarkkailuohjelman laajennuksin. Kaivoksen toiminta laajenee, joten se tarvitsee uuden tarkkailuohjelman.

Sotkamo Silver Oy:n rikastushiekka-allas Sotkamon hopeakaivoksella. (kuva Joni Kivipelto)

Kainuun ja Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (Kainuun ja Lapin ELY-keskukset) ovat antaneet päätöksen Sotkamo Silver Oy:n Sotkamon hopeakaivoksen tarkkailusuunnitelmaesityksen hyväksymisestä tarkkailuohjelmaksi.

Kainuun ja Lapin ELY-keskukset tekivät muutoksia ja lisäyksiä esitettyyn tarkkailusuunnitelmaan. Muutoksia tehtiin mm. kaivannaisjätteiden, pohjavesivaikutusten, vesistövaikutusten sekä kalataloudelliseen tarkkailuun. Muutoksien johdosta kaivannaisjätteitä tullaan tarkkailemaan esitettyä laajemmin.

Pohjavesivaikutusten tarkkailun osalta yhtiötä velvoitetaan asentamaan uusi pohjavesiputki vaikutusten seurantaa varten. Vesistövaikutusten tarkkailua laajennettiin esitetystä mm. niin, että vaikutustarkkailu kattaa myös Hietasen ja Lontanjoen.

Kalataloustarkkailuun lisättiin mm. uusi tarkkailupiste sekä velvoitettiin määrittämään kalojen metallipitoisuudet myös kuhasta ahvenen ja hauen lisäksi.

Louhintamääriin selkeä nousu

Hopeakaivoksen tarkkailuvelvollisuus perustuu Pohjois-Suomen aluehallintoviraston myöntämään lupapäätökseen toiminnan laajentamisesta ja muuttamisesta.

Keskeisimmät muutokset aiempaan toimintaan nähden ovat:

• kokonaislouhintamäärän kasvattaminen 500 000 tonnista 1,8 miljoonaan tonniin vuodessa
  • avolouhinnan jatkaminen koko toiminta-ajan niin, että louhintaa tapahtuu myös osittain kesäisin
  • malmin esirikastuksen käyttöönotto sekä tuotantokapasiteetin nosto
  • sivukiven loppusijoittaminen uudelle sivukivialueelle
  • koekäytössä olleen vesienkäsittelylaitoksen jääminen pysyväksi ratkaisuksi kaivosvesien käsittelyyn

Hopeakaivoksen tarkkailuvelvollisuus perustuu Pohjois-Suomen aluehallintoviraston 7.12.2020 antamaan lupapäätökseen nro 155/2020 Dnro PSAVI/5663/2018 kaivoksen toiminnan laajentamisesta ja muuttamisesta.

Kainuun ELY-keskus, Ympäristönsuojeluviranomainen, Ympäristöasiantuntija Joni Kivipelto, p. 0295 023 904, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Lapin ELY-keskus, Kalatalousviranomainen, Kalastusbiologi Jarno Turunen, p. 0295 037 058, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kräftfiskesäsongen är snart här, är du redo?14.7.2021 09:14:49 EEST | Tiedote

För många finländare hör kräftfiske och kräftskivor till sommarens höjdpunkter och snart är den långa väntan över. Kräftfiskesäsongen inleds den 21 juli klockan 12 och pågår fram till den sista oktober. I synnerhet kvällar och nätter är bästa tiden för kräftfiske, men kräftorna traskar in i mjärdarna även dagtid. Kräftfiske är en kul upplevelse att dela tillsammans med vänner eller familjen. För familjens minsta är det ett oförglömligt äventyr att bege sig ut på en kräftfisketur i den mörknande sommarkvällen.

Ravustuskausi tulee, oletko valmis?14.7.2021 09:14:48 EEST | Tiedote

Monelle suomalaiselle ravustus ja ravuilla herkuttelu on kesän kohokohta. Nyt odotus palkitaan, sillä ravustuskausi käynnistyy heinäkuun 21. päivä kello 12 ja jatkuu lokakuun viimeiseen päivään. Etenkin ilta ja yö ovat parasta ravustusaikaa, mutta saksiniekka kävelee mertaan päivisinkin. Parhaimmillaan ravustus on hauskaa yhdessä tekemistä kavereiden tai perheen kanssa. Perheen pikkuväelle hämärän ajan ravustus on unohtumaton kokemus.

Vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta kartoitetaan pohjoisen Perämeren alueella8.7.2021 10:37:15 EEST | Tiedote

Heinä- ja elokuun aikana voi nähdä tavallista tarkkaavaisempia suppailijoita ja kahlaajia Perämeren rantavesissä. Kyse ei kuitenkaan ole hellettä karussa olevista lomailijoista, vaan pohjoisen meriluonnon kartoittajista. Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueilla toteutetaan vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden inventointeja osana VELMU2 -ohjelmaa, jossa tavoitteena on lisätä tietoa pohjoisen Perämeren huonommin tunnettujen rannikkoalueiden lajistosta, luontotyypeistä ja lajien muodostamista yhteisöistä. Alueella liikkuvat myös SeaCOMBO-hankkeen kartoittajat.

Tarjolla tietoa vesikasvien ja rantojen hoidosta sekä vinkkejä niittoihin (Etelä-Savo, Kainuu, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)7.7.2021 13:51:16 EEST | Tiedote

Vesikasvit ja rantojen hoito Järvi-Suomessa -webinaarin tallenteet ovat nyt tarjolla. Vesikasvit ovat merkittävä osa järviluontoa, joten ennen mökkirannan niittoa tulee poiston tarpeellisuus punnita. Vesistöstä poistetun kasvimassan hyötykäyttö on kasvussa, ja kasvimassa voidaan hyödyntää esimerkiksi maanparannusaineena peltoviljelyssä.

Peltojen kipsikäsittelyn hakuaika jatkuu 31.7. saakka – kevään tukihaku toi käsittelyyn yli 7000 hehtaaria (Varsinais-Suomi, Satakunta)2.7.2021 09:54:23 EEST | Tiedote

Noin 270 varsinaisuomalaista viljelijää haki kipsinlevitystä yhteensä 7000 peltohehtaarille 25.6. päättyneessä kipsihaussa. Hakuun vaikuttivat poikkeuksellisen runsaat kevätsateet, jotka viivästyttivät kylvöjä. Hakuaikaa jatketaankin viljelijöiden toiveesta 31.7.2021 saakka. Eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Salosta (1178 ha) ja huomattavasti pienemmästä Pöytyän kunnasta (1134 ha). Suhteessa kipsinlevitykseen soveltuvaan peltoalaan nähden eniten kipsikäsiteltäviä hehtaareja tuli Oripäästä 10,2 % (184 ha). Kuntakohtaiset tiedot löytyvät liitteenä olevista kuvista.