Sovinto Suomen Kennelliitossa - lähes neljä kuukautta kestänyt lakko päättyy

Toimihenkilöliitto ERTO on tänään hyväksynyt sovinnon Suomen Kennelliiton työriidassa. Sovinnon myötä lähes neljä kuukautta kestänyt lakko päättyy 31.12. Sovinto perustuu valtakunnansovittelijan esitykseen ja on voimassa 31.12.2021 saakka.

Lakko Suomen Kennelliitossa alkoi 2.9. Lakkoa edelsivät pitkät neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta.

- Olen tyytyväinen, että pitkä ja kaikille osapuolille raskas lakko päättyy. Vuosi 2021 tulee olemaan Kennelliitossa työyhteisön kehittämistä. Henkilöstö on vahvasti sitoutunut avoimeen, arvostavaan ja osallistavaan työyhteisön kehittämiseen. Sovinto luo kehittämistyölle hyvän pohjan, sanoo ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen.

SuPer, Tehy ja ERTO: Yksityisen sosiaalipalvelualan vetovoimaa parannetaan palkkaratkaisulla30.6.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Yksityisen sosiaalipalvelualan sopimusneuvotteluihin saatiin ratkaisu, kun järjestöt hyväksyivät 22. kesäkuuta syntyneen neuvottelutuloksen. Sovitut palkankorotukset ovat yli ns. yleisen linjan ja yli muiden kunta-alan järjestöjen sopiman palkkaraamin ensimmäisen vuoden osalta. Sopimus on kaksivuotinen ja se voidaan tarvittaessa irtisanoa ensimmäisen vuoden jälkeen.

SuPer, Tehy ja ERTO: Ylityö- ja vuoronvaihtokielto yksityiselle sosiaalipalvelualalle – vaikutuksia mm. hoiva-alan yrityksiin, kotipalveluun ja varhaiskasvatukseen21.6.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

SuPer, Tehy ja ERTO julistavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon yksityiselle sosiaalipalvelualalle. Se koskee koko sopimusalaa, muun muassa yksityisiä hoiva-alan yrityksiä, kotipalvelua ja varhaiskasvatusta. Kielto alkaa tiistaina 21.6.2022 klo 12.00. Toimenpiteellä halutaan vauhdittaa neuvotteluja Hyvinvointiala HALI ry:n kanssa, sillä neuvottelut eivät ole edenneet toivotusti. Kielto päättyy perjantaina 1.7.2022 klo 23.59, jonka jälkeen työtaistelutoimia voidaan tarvittaessa jatkaa. Sote ry edustaa selvästi valtaosaa yksityisen sosiaalipalvelualan työntekijöistä.