Sovintoehdotus hylättiin: Yksityisten koulujen lakko uhkaa pidentyä ja laajentua

OAJ, JHL ja Jyty ovat jättäneet jo kolmannen yksityistä opetusalaa koskevan lakkovaroituksen tänään klo 12 valtakunnansovittelijalle ja Sivistystyönantajille. Lakko alkaisi 3.5. ja se kestäisi viikon viidessätoista helsinkiläisessä ja kahdessa tamperelaisessa yksityiskoulussa, ellei ratkaisua sitä ennen synny.

Yksityisen opetusalan palkansaajia edustavat liitot jättivät aamupäivällä 14.4. hylkäävän vastauksen sovittelija Jukka Ahtelan 13.4. antamalle sovintoehdotukselle. Liitot katsoivat, ettei ehdotus turvannut kilpailukykyisiä työehtoja eikä riittäviä palkankorotuksia.

OAJ, JHL ja Jyty jättivät 4.4. varoituksen viikon pituisesta työnseisauksesta yksityiselle opetusalalle. Myöhemmin liitot jättivät uuden lakkovaroituksen niin, että lakkopäivät lisääntyivät yhdellä. Näin ensimmäisen aallon lakko viidessätoista helsinkiläisessä yksityiskoulussa alkaisi tiistaina 19.4. ja päättyisi tiistaina 26.4.

Tänään annettu lakkovaroitus koskee samoja kouluja sekä niiden lisäksi tamperelaista Kalevan lukiota ja Tampereen yhteiskoulua. Jatkolakon ajankohta olisi 3.-9. toukokuuta.

- Sivistystyönantajat on puheissaan kovasti huolissaan osaajapulasta, ja onpa maininnut huolen opettajien saatavuudesta. Tässä jälleen nähdään, että puheet ovat puheita ja teot tekoja. Neuvottelupöydässä tarjotaan kierroksesta toiseen muitakin aloja huonompia sopimuksia, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

- JHL ei voinut hyväksyä sovintoehdotusta, koska se olisi polkenut tasa-arvoisen työelämän maanrakoon. Kaikki opetusalan ammattilaiset ansaitsevat palkkaohjelman, jolla turvataan ostovoima ja työnantajien kilpailukyky, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine vaatii.

- Sivistystyönantajilta on puuttunut sivistyneisyyttä, mitä tulee yksityisen opetusalan henkilöstön työehtoihin. Työnantajaliitossakin olisi nyt hyvä ymmärtää, että myös yksityisellä opetusalalla työehtojen on oltava asialliset ja kilpailukykyiset, ja palkalla on tultava toimeen. Sovittelijan laatima sovintoehdotus ei valitettavasti tätä turvannut, joten se oli pakko hylätä, Jytyn puheenjohtaja Jonna Voima sanoo.

Näin lakko vaikuttaisi yksityiskouluissa Helsingissä ja Tampereella

Lakko 19.-26. huhtikuuta koskee seuraavia Helsingissä toimivia kouluja: Apollon yhteiskoulu, Helsingin Englantilainen koulu, Helsingin Saksalainen koulu, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsingin Uusi yhteiskoulu, Helsingin yhteislyseo, Herttoniemen yhteiskoulu, International School of Helsinki, Kulosaaren yhteiskoulu, Lauttasaaren yhteiskoulu, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio, Munkkiniemen yhteiskoulu, Oulunkylän yhteiskoulu, Pohjois-Haagan yhteiskoulu ja Töölön yhteiskoulu.

Uusi lakko 3.-9. toukokuuta koskisi näitä samoja viittätoista helsinkiläistä koulua sekä tamperelaista Kalevan lukiota ja Tampereen yhteiskoulua eli yhteensä seitsemäätoista yksityistä oppilaitosta. Lakon ulkopuolelle rajataan IB-lukioiden loppukokeiden toteuttamiseen vaadittavat välttämättömät työtehtävät.

Yksityisen opetusalan työehtosopimukset päättyivät 31.3. ja neuvottelut keskeytyivät 2.4. tuloksettomina.

Sivistystyönantajien yksityisen opetusalan ja ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten työehtosopimusten piirissä työskentelee yhteensä 22 000 palkansaajaa.

Myös ammatillisten aikuiskoulutuskoulutuskeskusten työehtosopimus päättyi 31.3., eikä uudesta ole neuvottelutulosta.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Olli Luukkainen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, puh. 0500 652 872
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, puh. 040 702 4772
Puheenjohtaja Jonna Voima, Ammattiliitto Jyty, puh. 050 591 2341

OAJ:n kysely: Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt ja opettajien kuormitus kasvanut – koulutuksen erityissuojelusta on pidettävä kiinni29.2.2024 00:01:00 EET | Tiedote

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ toteutti jäsenkyselyn sen ammatillisissa oppilaitoksissa työskenteleville jäsenille. Tulokset ovat erittäin huolestuttavia: opettajat kokevat, että opiskelijoiden tuen tarve on kasvanut, opiskeluvalmiudet heikentyneet ja opettamiseen on käytettävissä aiempaa vähemmän aikaa. Ammatillisen koulutuksen opiskelijakohtainen rahoitus on viime vuosikymmenen aikana pienentynyt samaan aikaan, kun työtehtävien määrä on kasvanut.

OAJ: Pääministerin kutsuttava keskeiset liitot koolle neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista9.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Ylimääräiseen kokoukseen kokoontunut OAJ:n hallitus keskusteli työmarkkinatilanteesta eilen illalla. OAJ esittää, että työmarkkinakriisin ratkaisemiseksi pääministerin pitää kutsua keskeiset liitot koolle kaksikantaisten neuvottelujen käynnistämiseksi työmarkkinamallista. Järjestön hallituksen mielestä työmarkkinoiden umpisolmu on ratkaistava, mutta juuri nyt ei ole tarkoituksenmukaista järjestää uusia lakkoja.