SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kahdelle kankaanpääläismiehelle koulupojan pelastamisesta

Tiedote 20.4.2018. Kankaanpääläiset Matti Wahlman ja Heikki Väänänen pelastivat koulupojan hukkumasta suureen ojaan tammikuussa Kankaanpäässä. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi heille Auttavat kädet -reliefin hengen pelastamisesta toimintavalmiudesta hätätilanteessa.

Alakoulun kakkosluokan oppilas oli palaamassa koulusta ja kulki Kankaanpään keskustaa halkovan Ruoko-ojan rantaa. Poika päätti oikaista jään poikki ojan mutkan yli, ja jää petti hänen altaan. Matti Wahlman ja Heikki Väänänen olivat työtehtävissä lähettyvillä, kun he huomasivat rannalla olleen pojan hävinneen näkyvistä. Miehet kiiruhtivat rantaan ja saivat jo kylmettyneen ja toimintakyvyttömäksi menneen pojan ylös jäistä.

Satakunnan pelastuslaitos haki Matti Wahlmanille ja Heikki Väänäselle Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön Auttavat kädet -reliefiä koulupojan hengen pelastamisesta. Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Kankaanpäässä perjantaina 20.4. Keskustan koulun juhlasalissa. Tilaisuuden yhteydessä koulun oli opetustilaisuus veden varaan joutumisesta.

Lisätietoja:

Risto Rajala, aluepalopäällikkö
Satakunnan pelastuslaitos

Juha Hassila, tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Tulitöiden aiheuttamat suurpalot ovat romahtaneet 30 vuodessa – Tulityökoulutusta pidetään tärkeänä12.9.2018 13:33Tiedote

Ennen kuin tulitöiden turvallisuuskoulutus aloitettiin vuonna 1988, tulitöiden tekeminen aiheutti noin 40 prosenttia suurpaloista. Nykyisin hitsaus, laikkaleikkaus ja muut tulityöt aiheuttavat suurpaloista alle viisi prosenttia. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämän kyselyn mukaan tulitöiden turvallisuuskoulutusta pidetään tärkeänä, joskin koulutuksen suhde työelämän realiteetteihin vaatii jatkuvaa kehittämistä.

”Jos kriisi puhkeaa tai sota syttyy” - Riskiviestintä informoi ja herättää epäilyksiä28.8.2018 14:35Tiedote

Om krisen eller kriget kommer -esite herätti keväällä paljon keskustelua niin julkaisumaassa Ruotsissa kuin Suomessakin. Onko kyseessä vain informaation jakaminen, vai yritetäänkö ihmisten asenteisiin piilovaikuttaa tai suorastaan rivien välistä kertoa jotain, mitä ei ääneen voi sanoa? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö järjesti maanantaina 27.8. keskustelutilaisuuden, jossa tutkija Minna Lundgren Keski-Ruotsin yliopiston Risk and Crisis Research Center -yksiköstä kertoi ruotsalaisten kotitalouksien varautumisesta ja kotitalouksille suunnatusta riskiviestinnästä.

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.