SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kahdelle kankaanpääläismiehelle koulupojan pelastamisesta

Tiedote 20.4.2018. Kankaanpääläiset Matti Wahlman ja Heikki Väänänen pelastivat koulupojan hukkumasta suureen ojaan tammikuussa Kankaanpäässä. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi heille Auttavat kädet -reliefin hengen pelastamisesta toimintavalmiudesta hätätilanteessa.

Alakoulun kakkosluokan oppilas oli palaamassa koulusta ja kulki Kankaanpään keskustaa halkovan Ruoko-ojan rantaa. Poika päätti oikaista jään poikki ojan mutkan yli, ja jää petti hänen altaan. Matti Wahlman ja Heikki Väänänen olivat työtehtävissä lähettyvillä, kun he huomasivat rannalla olleen pojan hävinneen näkyvistä. Miehet kiiruhtivat rantaan ja saivat jo kylmettyneen ja toimintakyvyttömäksi menneen pojan ylös jäistä.

Satakunnan pelastuslaitos haki Matti Wahlmanille ja Heikki Väänäselle Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön Auttavat kädet -reliefiä koulupojan hengen pelastamisesta. Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Kankaanpäässä perjantaina 20.4. Keskustan koulun juhlasalissa. Tilaisuuden yhteydessä koulun oli opetustilaisuus veden varaan joutumisesta.

Lisätietoja:

Risto Rajala, aluepalopäällikkö
Satakunnan pelastuslaitos

Juha Hassila, tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.