SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kahdelle kankaanpääläismiehelle koulupojan pelastamisesta

Tiedote 20.4.2018. Kankaanpääläiset Matti Wahlman ja Heikki Väänänen pelastivat koulupojan hukkumasta suureen ojaan tammikuussa Kankaanpäässä. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi heille Auttavat kädet -reliefin hengen pelastamisesta toimintavalmiudesta hätätilanteessa.

Alakoulun kakkosluokan oppilas oli palaamassa koulusta ja kulki Kankaanpään keskustaa halkovan Ruoko-ojan rantaa. Poika päätti oikaista jään poikki ojan mutkan yli, ja jää petti hänen altaan. Matti Wahlman ja Heikki Väänänen olivat työtehtävissä lähettyvillä, kun he huomasivat rannalla olleen pojan hävinneen näkyvistä. Miehet kiiruhtivat rantaan ja saivat jo kylmettyneen ja toimintakyvyttömäksi menneen pojan ylös jäistä.

Satakunnan pelastuslaitos haki Matti Wahlmanille ja Heikki Väänäselle Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön Auttavat kädet -reliefiä koulupojan hengen pelastamisesta. Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Kankaanpäässä perjantaina 20.4. Keskustan koulun juhlasalissa. Tilaisuuden yhteydessä koulun oli opetustilaisuus veden varaan joutumisesta.

Lisätietoja:

Risto Rajala, aluepalopäällikkö
Satakunnan pelastuslaitos

Juha Hassila, tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.