Sponsor Capital keräsi 202 miljoonaa euroa viidenteen rahastoonsa

Uusi rahasto jatkaa Sponsor Capitalin aikaisempien rahastojen menestyksellistä strategiaa ja keskittyy merkittävän kasvun rakentamiseen menestyneissä kasvavissa pienissä ja keskisuurissa suomalaisissa yrityksissä. Teemme lähtökohtaisesti sijoituksia yrityksiin, joilla on sitoutunut johto, vakiintunut markkina-asema, positiivinen ja ennakoitava kassavirta sekä vahvaa kasvu- ja kehityspotentiaalia. Tyypillisesti kohdeyhtiömme liikevaihto on sijoitushetkellä 15-150 miljoonaa euroa. Teemme myös sijoituksia pienempiin yrityksiin, jos suunnitteilla on merkittäviä kasvuhankkeita, kuten yritys- ja toimialajärjestelyjä. Tyypillisiä sijoitustilanteita ovat yrityksen kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittaminen, toimialajärjestelyt, suuryritysten spin-off tilanteet ja perheyhtiöiden sukupolvenvaihdokset

”Olemme erittäin kiitollisia siitä luottamuksesta, jota rahaston sijoittajat osoittivat uutta rahastoamme kohtaan. Uskon sen omalta osaltaan todistavan, että pitkäjänteinen ja systemaattinen työmme portfolioyhtiöiden kanssa ja valitsemamme sijoitusstrategia ovat edelleenkin tuloksia tuottavia, toimintamme keskeisiä kulmakiviä. Sijoittajien luottamuksen ansiosta varainkeruu kyettiin toteuttamaan keväällä ja alkukesällä täysin poikkeuksellisissa markkinaolosuhteissa ja pystyimme saavuttamaan asettamamme tavoitteen niin rahaston koon, sijoittajarakenteen kuin aikataulunkin osalta”, sanoo Sponsor Capitalin toimitusjohtaja Juhani Kalliovaara.

Sponsor Capital on suomalainen vuonna 1997 perustettu pääomasijoitusyhtiö, joka sijoittaa pieniin ja keskisuuriin yhtiöihin. Sijoituskohteemme ovat suomalaisia yhtiöitä, jotka toimivat kotimaassa tai ovat jo laajentuneet ulkomaille. Perustamisestaan lähtien Sponsor Capitalin rahastoihin on sijoitettu lähes 800 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä Sponsor Capital hallinnoi aktiivisesti yhteensä 428 miljoonan euron pääomasijoitusrahastoja. Toimintansa aikana Sponsor Capital on sijoittanut 31 suomalaiseen yritykseen ml. Teleste, Exel, MedOne, Realia, Saunatec, Pouttu, Barona, Lindorff, Indoor Group, Lehtipiste, Plastiroll, Tikomet ja Espotel.

Sponsor Capitalin tämänhetkiseen portfolioon kuuluvat mm. Suomen johtava henkilökohtaisiin apuvälineisiin keskittynyt Haltija, yksi pohjoismaiden johtavista talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoja ja palveluita kehittävistä palveluntarjoajista Accountor Group, pohjoismaiden johtava kodin käyttötavaroiden valmistaja Orthex, yksi Suomen johtavista henkilöstöpalveluyrityksistä StaffPoint, yksi Suomen johtavista elintarvikeyrityksistä Myllyn Paras, pohjoismainen johtava moottoriajoneuvotuotteiden tukkuri Duell, työkoneiden globaali valovalmistaja Nordic Lights ja yksi Euroopan johtavista polkupyöräkomponenttien valmistajista Herrmans Bike Components.

Toimitusjohtaja Juhani Kalliovaara
juhani.kalliovaara(a)sponsor.fi,