Sponsor Capital lanserar sin femte fond på 202 miljoner euro

Den nya fonden fortsätter med Sponsor Capitals framgångsrika strategi och fokuserar på att accelerera tillväxten i framgångsrika små och medelstora finländska företag. Huvudsakligen investerar vi i företag med en engagerad ledning, en stabil marknadsposition, ett positivt och förutsägbart kassaflöde samt en stark tillväxt- och utvecklingspotential. Vanligtvis är våra målbolags omsättning vid tidpunkten för investeringen 15–150 miljoner euro. Vi investerar även i mindre företag med betydande tillväxtplaner, inklusive företags- och branschomstruktureringar.

”Vi är mycket tacksamma för det förtroende som fondinvesterarna visat. Jag tror detta är ett bevis på att både vårt långsiktiga och systematiska arbete med portföljbolag och den investeringsstrategi vi valt fortsättningsvis är framgångsrika hörnstenar för vår verksamhet. Tack vare investerarnas förtroende kunde medelinsamlingen genomföras under våren och försommaren under helt exceptionella marknadsförhållanden, och vi lyckades uppnå våra mål vad gäller såväl fondstorlek som investerarbas och tidsschema”, säger Juhani Kalliovaara, VD för Sponsor Capital.

Sponsor Capital är ett finländskt investeringsbolag som grundades 1997 och investerar i små och medelstora bolag. Våra investeringsobjekt är finländska bolag som verkar i Finland eller redan har expanderat utomlands. Alltsedan starten har nästan 800 miljoner euro investerats i Sponsor Capitals fonder. För närvarande förvaltar Sponsor Capital sammanlagt 428 miljoner euro. Sponsor Capital har under sin verksamhetstid investerat i 31 finländska företag, bland annat Teleste, Exel, MedOne, Realia, Saunatec, Pouttu, Barona, Lindorff, Indoor Group, Lehtipiste, Plastiroll, Tikomet och Espotel.

I Sponsor Capitals nuvarande portfölj ingår bland annat Haltija (Finlands ledande företag på personliga hjälpmedel), Accountor Group (Nordens ledande inom utveckling av programvaror och tjänster för ekonomi- och personalförvaltning), Orthex (Nordens ledande tillverkare av hushållsvaror), StaffPoint (Finlands ledande personaltjänstföretag), Myllyn Paras (Finlands ledande livsmedelsföretag), Duell (marknadsledare i Norden inom återförsäljning av motorsport produkter), Nordic Lights (global tillverkare av belysning till arbetsmaskiner) samt Herrmans Bike Components (ledande tillverkare av cykelkomponenter i Europa).

Verkställande direktör Juhani Kalliovaara
Tfn +358 40 588 0100