Sponsor Capital stöder Herrmans nästa utvecklingsskede

Embargo until 13 December 2018 at 15:00 hours. Sponsor Capital kommer i egenskap av ny huvudägare att stöda Herrmans framtida tillväxt och utveckling. Målet är att ytterligare förstärka bolagets marknadsposition och konkurrensfördelar.

Herrmans är ett ledande företag med global verksamhet inom belysningslösningar för tunga fordon samt cykelkomponenter, med huvudkontor i Jakobstad, Finland. Nordic Lights® -enheten fokuserar på utveckling, produktion och marknadsföring av teknologiskt avancerad arbetsbelysning och körljus för arbetsmaskiner. Bike Components -enheten tillverkar under Herrmans® -varumärket komponeter för cykelindustrin.

Sponsor Capital kommer på basen av ett avtal som ingicks i december att från och med 2019 vara den nya huvudägaren i Herrmans. De nuvarande ägarna kommer även i framtiden att vara betydande ägare i bolaget. Dessutom blir även verkställande direktör Tom Nordström, ledningsgruppen, och Ömsesidiga Arbetspensionsförsäkringsbolaget Elo nya delägare i bolaget.

“Herrmans är en av de globala ledarna inom sin bransch och ligger väl till med tanke på framtida tillväxt. Vi är glada att Sponsor som ny huvudägare kommer att hjälpa och stöda oss att uppnå våra mycket ambitiösa utvecklingsplaner”, säger Tom Nordström, verkställande direktör på Herrmans.

”Vi nuvarande ägare är ytterst stolta över hur Herrmans utvecklats sedan vi år 2002 blev ägare. Under en längre tid har vi blivit kontaktade av intresserade köpare från i princip hela världen. Vi är övertygade om att Sponsor är den bästa tänkbara ägaren av bolaget och kan tillföra mycket värdefull kunskap till våra tillväxtplaner”, säger Caj-Anders Skog, styrelseordförande i Herrmans.

”Herrmans, med dess två intressanta och starka verksamhetsområden, har utan tvekan varit en framgångshistoria. Detta har möjliggjorts av en mycket kunnig och engagerad ledning och personal. Vi ser fram emot att få bidra till Herrmans kommande framgångar”, säger Thomas Sandvall, partner hos Sponsor Capital.

Tom Nordström

Caj-Anders Skog

Thomas Sandvall

Sami Heikkilä

Herrmans Gruppen utvecklar, producerar och marknadsför såväl belysningslösningar för arbetsmaskiner som cykelkomponenter. Bolaget har sedan grundandet år 1959 en stark tradition av att tillverka och marknadsföra konkurrenskraftiga produkter åt såväl OEM-företag som återförsäljare. År 2018 uppgår omsättningen till ca.57 millioner euro och antalet anställda till 270.

Sponsor Capital Sponsor Capital är ett finländskt investeringsbolag som grundades 1997. Det förvaltade kapitalet uppgår till 375 miljoner euro och i huvudsak görs majoritetsinvesteringar i medelstora finländska företag med utmärkt ledning, stark marknadsposition och ett förutsebart kassaflöde. Sponsor Capital agerar ansvarsfullt, långsiktigt, resultatorienterat och alltid med tilltro till vikten av företagaranda. Välrenommerade finländska institutioner investerar medel via Sponsor Capital.

www.sponsor.fi/sv/

Följ Sponsor Capital Oy