SSO:n ABC-latausasemien määrä lisääntyy vauhdilla

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden 2022 lopussa se on jo yli 200 latausaseman laajuinen. SSO:n alueen ensimmäinen ABC-lataus avattiin tammikuussa 2023 ABC Piihoviin ja sittemmin Saukkolan Salelle. Nyt toukokuussa vuorossa ovat ABC Lohja sekä ja Sale Hiidensalmi. Suomen vilkkaimman väylän ykköstien varrelta ABC Lohjalta löytyy nyt huipputehokas 800 voltin latausasema. Lohjan ABC-latausasemalla vietetään avajaistapahtumaa 13.5.2023 klo 11-15.

ABC Lohjalle avattavan huippunopean latausaseman kokonaisteho on 600 kilowattia ja sillä on 6 suuritehoista CCS-latauspaikkaa. Latauspistekohtainen latausteho on maksimissaan 150 kWh 400 voltin autoille ja maksimissaan 300 kWh 800 voltin autoille. Latausteho jaetaan dynaamisesti latauspaikkojen välillä, samaan tapaan kuin muillakin ABC-latauksen teho- ja suurteholatausasemilla. Hiidensalmen Salella sijaitsevan latauspisteen teho on maksimissaan 100 kW.

ABC-mobiili on myös sähköauton latauksessa totutun helppokäyttöinen. Latauspiste valitaan selkeän numeroinnin perusteella ja asiointi tapahtuu muutenkin samoin kuin polttonesteitä tankattaessa tai Carwashissa. ABC-mobiili on ainoa tapa maksaa ABC-latausta, joten mitään muita tunnistautumisvälineitä ei tarvita. Uuden ominaisuuden myötä ABC-mobiili on maailman monipuolisin autoilevaa asiakasta palveleva mobiilisovellus.

– ABC-mobiili toimii nimenomaan ABC-lataustunnuksilla varustetuilla latausasemilla. Meillä on myös aiemmin käyttöönotettuja, eri yhteistyökumppanien kanssa toteutettuja latausasemia, joissa lataaminen tapahtuu samoin kuin tähänkin asti heidän sovelluksillaan, toimialajohtaja Heikki Vottonen kertoo.

Maksu vain ladatusta energiasta + bonus

ABC-latauksessa on reilu kilowattituntiperusteinen hinnoittelu. Hinnat näkyvät asemakohtaisesti ABC-mobiilista. ABC-latauksesta saa myös Bonusta jopa 5 prosenttia, ja se kerryttää normaaliin tapaan S-ryhmästä tehtyjen ostosten kuukausittaista bonusostokertymää.

Verkosto laajenee vauhdilla

Laajennamme ABC-latausasemien tarjontaa SSO:n alueella vielä tämän ja tulevien vuosien aikana. Valtakunnallisesti latausverkosto on laajentunut jo useamman alueosuuskaupan alueelle. Ajantasaisen tiedon verkostosta voi tarkastaa ABC-mobiilista tai ABC-ketjun verkkosivuilta.

ABC-latauksen lisäksi ABC-ketjun tavoitteena on etsiä muitakin kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa.

ABC-latausverkoston ajantasainen tilanne ja muuta hyödyllistä tietoa on osoitteessa  ABC-Lataus | FI | ABC-asemat (abcasemat.fi).

Lisätietoja:

Heikki Vottonen, toimialajohtaja, Suur-Seudun Osuuskauppa SSO, heikki.vottonen@sok.fi, 044 3205 600

Maarit Rissanen, ryhmäpäällikkö, Suur-Seudun Osuuskauppa SSO, maarit.rissanen@sok.fi, 044 3205 840