DT Finland Oy (STARK)

STARK juhlii 150-vuotista taivaltaan - ”Vahva vuodesta 1868”

Rakennustarvikeyritys STARK on nyt palvellut 150 vuotta suomalaisia rakentajia ja on nykyisin yksi alansa johtavista toimijoista. STARKin historia vie Viipurista Lahteen ja ympäri Suomen, lopulta osaksi koko Pohjoismaiden suurinta rakennusmateriaalien vähittäis- ja tukkukauppiasta STARK Group -konsernia.

STARK Suomi juhlii tänä vuonna 150-vuotista taivaltaan rakennusalan materiaalitoimittajana. STARKin pitkä historia vie Viipurista Lahteen ja kuvaa STARKin kehityksen tuontikaupasta monialayhtiöksi ja alan ainoaksi valtakunnalliseksi rakennusmateriaalien jakelijaksi Suomessa. Juhlavuoden teemana on ”vahva vuodesta 1868”.

”Muuttuva ja jatkuvasti kehittyvä rakennusala vaatii materiaalitoimittajalta vahvaa osaamista. Korjausrakentamisen tarpeet lisääntyvät ja rakentamisen volyymi on kasvanut entisestään. Alalla tarvitaankin ammattilaista, jolla on STARKin historian mittaista osaamista”, STARK Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kertoo.

STARKin tarina on alkanut vuodesta 1868, jolloin saksalaissyntyinen Peter Starckjohann perusti rautakaupan Viipuriin. Itsenäistymisen ajan sodan melskeet olivat yhtiölle vaikeita, mutta liiketoiminta alkoi kasvaa. Talvisodan syttyminen ajoi kuitenkin yhtiön päätoiminnot evakkoon Pietarsaareen ja sitä kautta Lahteen. Vain osa toiminnoista säilyi Viipurissa kesään 1944 ja kaupungin pommituksiin asti.

Yhtiö perusti alansa edelläkävijänä Suomen ensimmäisen itsepalvelu-periaatteella toimivan rautakaupan Lahteen vuonna 1950. Yrityksen nykyinen tie on alkanut 1990-luvun alussa, jolloin Starckjohann jakautui yrityssaneerauksessa terästuotteita ja LVI-tuotteita myyviin itsenäisiin yrityksiin. Starkki-nimellä jatkanut yhtiö alkoi samalla vuosikymmenellä myydä ensimmäistä kertaa saman katon alla sekä puu- että rautatavaraa.

Viime vuosikymmenten kehitysaskeleet, vuonna 2014 Puukeskuksen hankinta ja 2015 konsernin yhteisen STARK-brändin lanseeraus, ovat vahvistaneet yhtiötä entisestään.

Nyt, 150 vuotta myöhemmin, Pohjoismaiden suurimpaan rakennustarvikealan yritykseen STARK Groupiin kuuluva STARK on vahvaakin vahvempi ammattilainen asialla. Olemme lähes 20 % markkinaosuudellamme yksi alan johtavista toimijoista Suomessa. Palvelemme Suomessa 27 myymälässä ja verkossa. Olemme ammattirakentajan paras kumppani ja korjausremontoijien asiantunteva apu.

Kuvia kuvapankista: https://stark-suomi.digtator.fi:443/public/fb85f436acC2.aspx

Harri Päiväniemi
STARK Suomi / DT Finland Oy
harri.paivaniemi@stark-suomi.fi

DT Finland Oy (STARK)

STARK on sujuvan rakentamisen mahdollistaja. Kattava rakennustarvikkeiden tuotevalikoima, täsmällinen ja joustava logistiikka sekä rakennustarvikkeiden erikoisosaajamme palvelevat rakentamisen ja teollisuuden ammattilaisia sekä kuluttajia. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän myymäläverkosto ja verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta www.stark-suomi.fi. STARK kuuluu Pohjoismaiseen STARK Group – konserniin.

Lue lisää julkaisijalta DT Finland Oy (STARK)

Vastuullinen puurakentaminen on MaxBuildin toiminnan ytimessä12.7.2018 15:37Tiedote

Maaseutumainen ja tunnelmallinen puinen kylä, kuitenkin pääkaupungissa ja hyvien palvelujen ja yhteyksien äärellä. Idyllinen yhteisöllinen asuinmiljöö - toimitusjohtaja Kristo Herold rakennusliike MaxBuildistä esittelee ylpeänä Helsingin Myllypurossa seitsemää ns. pitkästä tavarasta rakennettua taloyhtiötä (n. 140 asuntoa), vuonna 2016 valmistuneessa puutalokylässä Myllyväenkadulla, jossa viehättävät pihakadut kiertävät rinteessä keskuskadun sydäntä. Heinä- elokuun vaihteessa aloitetaan raivaustyö läheisellä Valssimyllynkadulla, jonne nousee niin ikään kestävästi tuotetuista puumateriaaleista 53 rivi- ja paritaloasuntoa kallioiselle metsäalueelle kaupungin yläpuolelle.

STARK esittelee Porin Asuntomessuilla maan laajimman terassimateriaalivalikoiman5.7.2018 10:00Tiedote

Tänä vuonna 150-vuotisjuhliaan viettävä STARK on mukana Porin Asuntomessuilla maan kattavimmalla terassimateriaali- ja tarvikevalikoimalla. Osastolla Ua18 ovat terassirakentajan inspiraatioksi esillä laadukkaat terassilaudat sekä kivi- ja laattamateriaalit piharakentamiseen perustus- ja kiinnitystarpeineen, portaineen ja kaiteineen. Materiaaleissa on runsaasti vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia yksilöllisiin valintoihin.

STARK parantaa asiakaskokemusta Suutarilan uudistuneella myymäläkonseptilla14.5.2018 14:00Tiedote

STARK avasi Helsingin Suutarilassa täysin uudistetun myymälän, joka toimii STARKin uuden palvelukonseptin lippulaivana. Myymälä vastaa tästä lähtien paremmin asiakastarpeisiin helposti löydettävien tuotteiden ja modernin ulkonäön avulla. Noutavat asiakkaat huomaavat uudistuneen ilmeen myös noutopihalla, mutta ratkaisevan suuri harppaus on parannus paikallisen rakennusliikkeen palveluprosessissa.

Jari Tuomikoski kaupalliseksi johtajaksi – STARK haluaa vastata rakennusliikkeiden ja muiden asiakassegmenttien muuttuviin tarpeisiin9.11.2017 10:15Tiedote

Jari Tuomikoski on nimitetty Starkin kaupalliseksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.1.2018 alkaen. Tuomikoski siirtyy tehtävään maailmanlaajuisia brändejä ja teknologioita eri liiketoimintasegmenteissä edustavan Henkelin maajohtajan tehtävästä. Nimitys tukee STARKin uutta kasvustrategiaa, joka pyrkii vastaamaan rakennusalan ammattilaisten muuttuviin haasteisiin.