DT Finland Oy (STARK)

STARK juhlii 150-vuotista taivaltaan - ”Vahva vuodesta 1868”

Rakennustarvikeyritys STARK on nyt palvellut 150 vuotta suomalaisia rakentajia ja on nykyisin yksi alansa johtavista toimijoista. STARKin historia vie Viipurista Lahteen ja ympäri Suomen, lopulta osaksi koko Pohjoismaiden suurinta rakennusmateriaalien vähittäis- ja tukkukauppiasta STARK Group -konsernia.

STARK Suomi juhlii tänä vuonna 150-vuotista taivaltaan rakennusalan materiaalitoimittajana. STARKin pitkä historia vie Viipurista Lahteen ja kuvaa STARKin kehityksen tuontikaupasta monialayhtiöksi ja alan ainoaksi valtakunnalliseksi rakennusmateriaalien jakelijaksi Suomessa. Juhlavuoden teemana on ”vahva vuodesta 1868”.

”Muuttuva ja jatkuvasti kehittyvä rakennusala vaatii materiaalitoimittajalta vahvaa osaamista. Korjausrakentamisen tarpeet lisääntyvät ja rakentamisen volyymi on kasvanut entisestään. Alalla tarvitaankin ammattilaista, jolla on STARKin historian mittaista osaamista”, STARK Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kertoo.

STARKin tarina on alkanut vuodesta 1868, jolloin saksalaissyntyinen Peter Starckjohann perusti rautakaupan Viipuriin. Itsenäistymisen ajan sodan melskeet olivat yhtiölle vaikeita, mutta liiketoiminta alkoi kasvaa. Talvisodan syttyminen ajoi kuitenkin yhtiön päätoiminnot evakkoon Pietarsaareen ja sitä kautta Lahteen. Vain osa toiminnoista säilyi Viipurissa kesään 1944 ja kaupungin pommituksiin asti.

Yhtiö perusti alansa edelläkävijänä Suomen ensimmäisen itsepalvelu-periaatteella toimivan rautakaupan Lahteen vuonna 1950. Yrityksen nykyinen tie on alkanut 1990-luvun alussa, jolloin Starckjohann jakautui yrityssaneerauksessa terästuotteita ja LVI-tuotteita myyviin itsenäisiin yrityksiin. Starkki-nimellä jatkanut yhtiö alkoi samalla vuosikymmenellä myydä ensimmäistä kertaa saman katon alla sekä puu- että rautatavaraa.

Viime vuosikymmenten kehitysaskeleet, vuonna 2014 Puukeskuksen hankinta ja 2015 konsernin yhteisen STARK-brändin lanseeraus, ovat vahvistaneet yhtiötä entisestään.

Nyt, 150 vuotta myöhemmin, Pohjoismaiden suurimpaan rakennustarvikealan yritykseen STARK Groupiin kuuluva STARK on vahvaakin vahvempi ammattilainen asialla. Olemme lähes 20 % markkinaosuudellamme yksi alan johtavista toimijoista Suomessa. Palvelemme Suomessa 27 myymälässä ja verkossa. Olemme ammattirakentajan paras kumppani ja korjausremontoijien asiantunteva apu.

Kuvia kuvapankista: https://stark-suomi.digtator.fi:443/public/fb85f436acC2.aspx

Harri Päiväniemi
STARK Suomi / DT Finland Oy
harri.paivaniemi@stark-suomi.fi

DT Finland Oy (STARK)

STARK on sujuvan rakentamisen mahdollistaja. Kattava rakennustarvikkeiden tuotevalikoima, täsmällinen ja joustava logistiikka sekä rakennustarvikkeiden erikoisosaajamme palvelevat rakentamisen ja teollisuuden ammattilaisia sekä kuluttajia. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän myymäläverkosto ja verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta www.stark-suomi.fi. STARK kuuluu Pohjoismaiseen STARK Group – konserniin.

Lue lisää julkaisijalta DT Finland Oy (STARK)

Vastuullisessa rakentamisessa valinnat tehdään ympäristö ja ympäröivä asutus huomioiden9.11.2018 15:24Tiedote

Tampereen Kauppakeskus Ratinan rakentamisessa ympäristövastuullisuus oli eräs suunnittelun kulmakiviä. Rakentamisessa tähdättiin vahvasti teknisillä ratkaisuilla myös käytönaikaisen energiankulutuksen vähentämiseen. Ratinan rakennuttaja Sponda hakee kohteelle BREEAM® -ympäristösertifikaattia. STARK toimitti Ratinan Kauppakeskuksen pääurakoitsijalle Aki Hyrkkönen Oy:lle PEFC-sertifioitua sahattua, höylättyä, mitallistettua ja kyllästettyä puutavaraa, Kerto® LVL -kertopuuta sekä vanereita.

STARK Summit18 – huippupuhujien inspiroimana katse tulevaisuudessa12.10.2018 10:37Tiedote

STARK juhlisti 150. juhlavuottaan ammattirakentajan yhteistyökumppanina 10.10. Helsingin Messukeskuksessa pidetyssä STARKSummit18 – seminaarissa, jossa luotiin tärkeimpien yhteistyökumppaneiden ja kansainvälisten huippupuhujien inspiroimana katse tulevaisuuteen. Tapahtuman pääpuhujia olivat Alexander Stubb, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Antti Peltokorpi sekä tulevaisuuden ja trendien tutkija Magnus Lindkvist ja panelisteina Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen sekä Saint Gobain Suomen toimitusjohtaja Olli Nikula. Seminaarin juonsi Baba Lybeck.

STARK nimittää Pasi Korhosen hankintajohtajaksi20.9.2018 14:10Tiedote

Pasi Korhonen on nimitetty 1.10. alkaen STARK Suomen hankintajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Korhonen siirtyy Starkille Eltel Networks Oy:n hankintajohtajan tehtävästä. Hän on aiemmin toiminut kansainvälisissä hankinnan johtotehtävissä mm. Skanskalla, Outokumpu Oyj:ssä, Ruduksella sekä irlantilaisessa rakennustarvikekonserni CRH plc:ssä. Nykyinen osto- ja logistiikkajohtaja Kari Wahlman jatkaa johtoryhmässä logistiikkajohtajana.