STARK sitoutuu YK:n 1,5 asteen tavoitteeseen ja tehostaa toimiaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Rakennustarvikeketju Starkin emoyhtiö, STARK Group, on julkistanut ilmastotavoitteensa. Konserni on asettanut pitkän aikavälin tavoitteekseen saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö aikoo leikata päästöjään 42 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 lähtötasoon.

Allekirjoittamalla YK:n Global Compact -aloitteen 1,5 asteen ilmastositoumuksen STARK Group ottaa askeleen kohti yhtiön pitkän aikavälin tavoitetta, jonka mukaan se haluaa olla vuoteen 2050 mennessä hiilineutraali rakennustarvikkeiden jakelija.

STARK-konserni tunnustaa kiireellisen tarpeen torjua ilmastonmuutosta ja sen seurauksia. Rakennusmateriaalien osuuden teollisuuden hiilidioksidipäästöistä on arvioitu olevan 11 prosenttia, ja alalla on siten tärkeä rooli ilmaston lämpenemisen rajoittamisessa. Yhdessä tavarantoimittajien ja asiakkaidensa kanssa Starkilla on mahdollisuus olla osa ratkaisua.

”Sitoutuminen tieteeseen perustuviin tavoitteisiin (SBTi) on luonnollinen askel kestävän kehityksen matkallamme. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan päättäväis toimenpiteitä; yrityksillä on oltava selkeä suunnitelma siirtymisestä nollatasolle. Haluamme olla näyttämässä suuntaa toimialallamme vähentämällä merkittävästi hiilidioksidipäästöjämme ja sitoutumalla hiilineutraaliuteen viimeistään vuoteen 2050 mennessä”, sanoo STARK Groupin toimitusjohtaja Søren P. Olesen.

Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi STARK keskittyy myymäläverkostossaan energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian hyödyntämiseen. Logistiikan puolella huomio on pakkausmateriaaleissa, kuljetusten suunnittelussa sekä vaihtoehtoisissa polttoaineissa. Myös kiertotalouden innovaatioilla, jätteiden vähentämisellä ja kierrätysasteen nostamisella on oma roolinsa tavoitteiden saavuttamisessa. Yhtiö tulee lisäämään ohjausta ja koulutusta sekä syventämään yhteistyötään tavarantoimittajien kanssa kestävien, energiatehokkaiden ja ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjoamiseksi.

"Sitoutumalla YK:n Global Compactin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen liitymme johtavien yritysten joukkoon, jotka ovat valmiita tekemään toimenpiteitä globaalin lämpötilan nousun rajoittamiseksi. Rakennusalan hiilijalanjälki on merkittävä, ja on tärkeää, että kaikki arvoketjun osapuolet tekevät konkreettisia toimenpiteitä vaikutusten pienentämiseksi. Sitoumuksemme on selkeä signaali siitä, että nostamme kunnianhimoamme ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Meidän tehtävänämme on osaltamme tukea pyrkimystä rajoittaa maapallon lämpötilan nousu 1,5 asteeseen”, toteaa Louise Askær-Hune, STARK-konsernin vastuullisuusjohtaja.

Lisätietoa: Viestintäjohtaja Terhi Jokinen, STARK Suomi Oy, puh 040 566 1000

Business Ambition for 1.5 °C-kampanja

YK:n  Business Ambition  for 1.5 °C -kampanja kutsuu yrityksiä asettamaan päästövähennystavoitteita ja linjaamaan toimintansa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaiseksi, jotta ilmaston lämpeneminen voitaisiin pysäyttää 1,5 asteeseen. Kampanjaan osallistuvat yritykset sitoutuvat vähentämään toiminnastaan aiheutuvia päästöjä niin, että ne saavuttavat hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Päästöjen vähentämiseksi yritys tekee selkeän suunnitelman ja asettaa tavoitteet, jotka täyttävät Science-BasedTargets (SBTi) -aloitteen kriteerit.

STARK Group

STARK-konserni on johtava ammattilaisten rakennustarvikeketju Pohjoismaissa ja Saksassa. STARK-konsernin liikevaihto on noin 4,1 miljardia euroa ja se palvelee noin 10000 tavarantoimittajan kanssa 235000 asiakasta yli 420 liikkeessä Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Saksassa. STARK-konsernin pääkonttori sijaitsee Tanskassa ja se työllistää noin 10000 työntekijää. Konserni on kaksinkertaistunut parin viime vuoden aikana yritysostojen ja orgaanisen kasvun kautta.

Me Starkissa uskomme, että jokainen työmaa tekee meidät vahvemmaksi. Meitä yhdistää tavallista tukevampi intohimo rakentamiseen, innostus sekä vastuuntuntoinen suhtautuminen asiakkaidemme liiketoimintaan ja tarpeisiin. Olemme palvelleet suomalaisia rakentajia jo vuodesta 1868. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 26 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Historiallinen purjehdus on päätöksessä - Yksinpurjehtija Ari Huusela ja STARK Imoca saapuivat maaliin5.3.2021 11:06:50 EET | Tiedote

Yksinpurjehtija Ari Huusela ja STARK Imoca ovat juuri saapuneet Vendée Globe -kilpailun maaliin Ranskassa. Huuselan vastaanottivat Les Sables d’Olonnessa hänen tiiminsä, kisajärjestäjien tervetuloseremoniat sekä kansainvälinen lehdistö. Ensimmäisenä suomalaisena ja pohjoismaalaisena maailman vaativimpaan yksinpurjehtijoiden valtamerikilpailuun osallistuneen Huuselan matka maailman ympäri kesti 116 päivää ja se kirjoitetaan osaksi suomalaisen merenkulun historiaa. Neljän vuoden välein purjehdittava Vendée Globe starttasi 8. marraskuuta Ranskan Les Sables d’Olonnesta.