STARK sitoutuu YK:n 1,5 asteen tavoitteeseen ja tehostaa toimiaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Rakennustarvikeketju Starkin emoyhtiö, STARK Group, on julkistanut ilmastotavoitteensa. Konserni on asettanut pitkän aikavälin tavoitteekseen saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuoteen 2050 mennessä. Yhtiö aikoo leikata päästöjään 42 prosentilla vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2020 lähtötasoon.

Allekirjoittamalla YK:n Global Compact -aloitteen 1,5 asteen ilmastositoumuksen STARK Group ottaa askeleen kohti yhtiön pitkän aikavälin tavoitetta, jonka mukaan se haluaa olla vuoteen 2050 mennessä hiilineutraali rakennustarvikkeiden jakelija.

STARK-konserni tunnustaa kiireellisen tarpeen torjua ilmastonmuutosta ja sen seurauksia. Rakennusmateriaalien osuuden teollisuuden hiilidioksidipäästöistä on arvioitu olevan 11 prosenttia, ja alalla on siten tärkeä rooli ilmaston lämpenemisen rajoittamisessa. Yhdessä tavarantoimittajien ja asiakkaidensa kanssa Starkilla on mahdollisuus olla osa ratkaisua.

”Sitoutuminen tieteeseen perustuviin tavoitteisiin (SBTi) on luonnollinen askel kestävän kehityksen matkallamme. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvitaan päättäväis toimenpiteitä; yrityksillä on oltava selkeä suunnitelma siirtymisestä nollatasolle. Haluamme olla näyttämässä suuntaa toimialallamme vähentämällä merkittävästi hiilidioksidipäästöjämme ja sitoutumalla hiilineutraaliuteen viimeistään vuoteen 2050 mennessä”, sanoo STARK Groupin toimitusjohtaja Søren P. Olesen.

Ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi STARK keskittyy myymäläverkostossaan energiatehokkuuteen ja uusiutuvan energian hyödyntämiseen. Logistiikan puolella huomio on pakkausmateriaaleissa, kuljetusten suunnittelussa sekä vaihtoehtoisissa polttoaineissa. Myös kiertotalouden innovaatioilla, jätteiden vähentämisellä ja kierrätysasteen nostamisella on oma roolinsa tavoitteiden saavuttamisessa. Yhtiö tulee lisäämään ohjausta ja koulutusta sekä syventämään yhteistyötään tavarantoimittajien kanssa kestävien, energiatehokkaiden ja ympäristömerkittyjen tuotteiden tarjoamiseksi.

"Sitoutumalla YK:n Global Compactin 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen liitymme johtavien yritysten joukkoon, jotka ovat valmiita tekemään toimenpiteitä globaalin lämpötilan nousun rajoittamiseksi. Rakennusalan hiilijalanjälki on merkittävä, ja on tärkeää, että kaikki arvoketjun osapuolet tekevät konkreettisia toimenpiteitä vaikutusten pienentämiseksi. Sitoumuksemme on selkeä signaali siitä, että nostamme kunnianhimoamme ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Meidän tehtävänämme on osaltamme tukea pyrkimystä rajoittaa maapallon lämpötilan nousu 1,5 asteeseen”, toteaa Louise Askær-Hune, STARK-konsernin vastuullisuusjohtaja.

Lisätietoa: Viestintäjohtaja Terhi Jokinen, STARK Suomi Oy, puh 040 566 1000

Business Ambition for 1.5 °C-kampanja

YK:n  Business Ambition  for 1.5 °C -kampanja kutsuu yrityksiä asettamaan päästövähennystavoitteita ja linjaamaan toimintansa Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaiseksi, jotta ilmaston lämpeneminen voitaisiin pysäyttää 1,5 asteeseen. Kampanjaan osallistuvat yritykset sitoutuvat vähentämään toiminnastaan aiheutuvia päästöjä niin, että ne saavuttavat hiilineutraaliuden vuoteen 2050 mennessä. Päästöjen vähentämiseksi yritys tekee selkeän suunnitelman ja asettaa tavoitteet, jotka täyttävät Science-BasedTargets (SBTi) -aloitteen kriteerit.

STARK Group

STARK-konserni on johtava ammattilaisten rakennustarvikeketju Pohjoismaissa ja Saksassa. STARK-konsernin liikevaihto on noin 4,1 miljardia euroa ja se palvelee noin 10000 tavarantoimittajan kanssa 235000 asiakasta yli 420 liikkeessä Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Saksassa. STARK-konsernin pääkonttori sijaitsee Tanskassa ja se työllistää noin 10000 työntekijää. Konserni on kaksinkertaistunut parin viime vuoden aikana yritysostojen ja orgaanisen kasvun kautta.

Olarinluoma 15

09 3541 0000https://yritys.stark-suomi.fi/

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Tutkimus: Mökkiä ostettaessa jätetään ”remontointivara” huomattavasti useammin kuin kotia hankittaessa17.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vain kymmenes suomalaisista ostaisi uudeksi kodikseen oman budjettihaarukkansa alapäässä olevan kohteen, joka vaatii paljon remonttitöitä, kun taas noin seitsemän kymmenestä kallistuisi hieman kalliimpaan vaihtoehtoon, jossa ei olisi akuutteja remonttitarpeita. Mökkiä ostettaessa remontointia ei siis vieroksuta läheskään yhtä paljon, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä tuhannen vastaajan Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta.

Stark selvitti, mistä syystä suomalaiset remontoivat – kauneus on 7 kertaa tärkeämpää kuin muutokset pohjaratkaisuun4.4.2024 09:25:00 EEST | Tiedote

Tuhannesta suomalaisesta kolme neljästä vastaa asuntonsa olevan vähintäänkin pienen remontin tarpeessa, selviää Stark Suomi Oy:n teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksesta. Remontointitarve kumpuaa ensisijaisesti (63 %) halusta saada asunnosta silmää miellyttävämpi. Hieman alle puolet vastaajista puolestaan kokee paikkojen käyttöiän tulevan jo vastaan. Ainoastaan noin joka kymmenes haluaa remontoida siksi, että he kokevat asunnon pohjaratkaisun kömpelöksi.