STARK Summit18 – huippupuhujien inspiroimana katse tulevaisuudessa

STARK juhlisti 150. juhlavuottaan ammattirakentajan yhteistyökumppanina 10.10. Helsingin Messukeskuksessa pidetyssä STARKSummit18 – seminaarissa, jossa luotiin tärkeimpien yhteistyökumppaneiden ja kansainvälisten huippupuhujien inspiroimana katse tulevaisuuteen. Tapahtuman pääpuhujia olivat Alexander Stubb, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Antti Peltokorpi sekä tulevaisuuden ja trendien tutkija Magnus Lindkvist ja panelisteina Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen sekä Saint Gobain Suomen toimitusjohtaja Olli Nikula. Seminaarin juonsi Baba Lybeck.
STARKSummit18 paneelikeskustelussa Saint Gobain Suomen toimitusjohtaja Olli Nikula, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen  ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Antti Peltokorpi.
Illan luotsasi Baba Lybeck. Kuva: Rudi Rok
STARKSummit18 paneelikeskustelussa Saint Gobain Suomen toimitusjohtaja Olli Nikula, Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkonen ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Antti Peltokorpi. Illan luotsasi Baba Lybeck. Kuva: Rudi Rok

Avauspuheenvuorossaan Starkin toimitusjohtaja Harri Päiväniemi korosti rakentamisen toimialaa kohtaavia muutoksia ja Starkin halua uudistua, sekä vahvaa tahtoa ottaa kiinni toimialan tulevaisuudesta ja pysyä siinä mukana.

Alexander Stubb arvioi puheenvuorossaan jatkuvan muutoksen tulevan vaatimaan meiltä paljon. Teknologian kiihtyvä kehittyminen ja datan sekä informaation käsittely tuovat jättimäisiä moraalisia ja eettisiä kysymyksiä. Ydinasioita ovat jatkuva oppiminen, toisistamme ja itsestämme huolehtiminen ja tapa jolla kohtelemme toisiamme – empaattisuus.

Aalto-yliopiston Antti Peltokorpi peräänkuulutti toimialalle parempaa yhteistyötä

Antti Peltokorpi totesi esityksessään rakentamisen toimialan tarvitsevan enemmän keskinäistä luottamusta eri toimijoiden paremman yhteistyön kautta, jotta merkittävä tuottavuusloikka ja rakennusalan mielikuvan paraneminen olisivat mahdollisia. Peltokorven mukaan rakentamisen toimialalla teknologia on jäljessä muista toimialoista, menetelmät ei ole kehittyneet samalla tavalla kuin monella muulla alalla, eikä kokonaisutuottavuus ole alalla kasvanut. Peltokorpi näkee alalla myös paljon hyvää; Esimerkkeinä kuivaketju10, tilaajavastuu ja tietomallinnus. Samoin yhteistyömallit, kuten allianssit, ovat hänen mukaansa luottamusta rakentavia.

Digitaalinen vallankumous voisi puolestaan Antti Peltokorven mukaan tuoda kuvaan resurssien täsmäpaikannuksen. Ei pelkästään sitä, keitä on työmaalla, vaan missä ihmisten lisäksi ovat laitteet ja työkalut, esimerkiksi asentamalla beacon-laitteet työntekijöille ja tavaroihin. Haasteena Peltokorpi näkee relevantin tilannekuvan luomisen kaikesta informaatiosta. Mahdollisuuksia on hänen mukaansa digitaalisessa suorarakentamisessa, jossa rakentaminen tapahtuisi mallista ilman ihmisen tulkintaa. Alustatalouden Peltokorpi arvioi rohkaisevan tulevaisuudessa läpinäkyvyyteen, skaalautuvuuteen ja käyttäjälähtöisyyteen.

Hyvinä tavoitteina (Visio 2030) Antti Peltokorpi pitää rakennusalan nostamista luotettavimmaksi ja turvallisimmaksi toimialaksi, houkuttelevaksi alaksi nuorille ja ulkomaisille osaajille ja startupeille sekä kärkialaksi kestävässä kehityksessä.

Peltokorpi liittyi esityksensä jälkeen paneelikeskusteluun yhdessä Metsä Tissuen toimitusjohtaja Esa Kaikkosen ja Saint Gobain Suomen toimitusjohtaja Olli Nikulan kanssa. Paneeli keskusteli mm. alustataloudesta, alaa jäykistävästä regulaatiosta, rakentamisen laadusta ja kestävästä kehityksestä sekä kiertotalouden lisääntymisestä.

Tulevaisuuden tutkija Magnus Lindkvist: ” Build meaning”

Magnus Lindkvistin puheenvuoro ”The Future Begins Today” - päätti seminaarin; ” Would you rather be the best of what others are doing today or be the best at what nobody is doing tomorrow? Lindkvist näkee tulevaisuudessa suuria mahdollisuuksia alustataloudessa ja mm. kaupungistumisen kiihtymisessä. Merkityksen luominen ja erilaistuminen ovat hänen mukaansa menestyksen avainasioita; ”Katso toisaalle, vältä trendejä – kokeile – yritä ja erehdy, ole kärsivällinen ja tee yhteistyötä – we are becoming meaning seekers -  so build meaning!”

STARK kiittää puhujia, asiakkaita ja yhteistyökumppaneita hienosta illasta!

Harri Päiväniemi

Illan luotsasi Baba Lybeck. Kuva: Rudi Rok

STARK on palvellut suomalaisia rakentajia 150 vuotta

Rakennustarvikeyritys Stark on palvellut 150 vuotta suomalaisia rakentajia ja on nykyisinkin yksi alansa johtavista toimijoista. Starkissa ammattiasiakasta palvelee aina ammattilainen. Kuluttaja on myös tervetullut ja hän saa ammattilaisen palvelua esimerkiksi korjausrakentamisen projektiinsa. Asiakas saa aina avukseen vastuumyyjän, joka huolehtii hänen projektistaan, auttaa suunnittelussa ja materiaalivalinnoissa. Starklaisia on noin 1000 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän myymäläverkosto ja verkkokauppa palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta www.stark-suomi.fi. STARK kuuluu Pohjoismaiseen STARK Group – konserniin.

STARK Suomi juhlii tänä vuonna 150-vuotista taivaltaan rakennusalan materiaalitoimittajana. Starkin pitkä historia kuvaa yrityksen kehityksen tuontikaupasta monialayhtiöksi ja alan johtavaksi valtakuunnalliseksi rakennusmateriaalien jakelijaksi Suomessa. Juhlavuoden teemana on ”vahva vuodesta 1868”.