Startup-yhteisön jäsenyritykset kasvavat räjähdysmäisesti

Noin vuosi sitten perustetun Suomen startup-yhteisön jäsenyritysten liikevaihto on kasvanut 62 prosenttia viime vuodesta. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa vuonna 2021. Valtaosa startup-yritysten liikevaihdosta tulee viennistä.
Suomen startup-yhteisön perustamishetkellä asetettiin tavoite 10 miljardin liikevaihdosta. Tavoitteesta on saavutettu jo 35 prosenttia.

Suomen startup-yhteisön (SSY) kasvu on ollut vahvaa. Jäsenyritysten määrä on kasvanut jopa 116 ja jäsenhakemuksia on jonossa kymmeniä. Kun yhteisö perustettiin vuonna 2020 jäseniä oli sata, niiden joukossa Supercell, Metacore, RELEX, Yousician, Supermetrics, Wolt, Aiven, Smartly, Blok, Unity, Sulapac, YES.VC, Inventure, Maki Ventures sekä Lifeline Ventures.

• Suomen startup-yhteisön (SSY) jäsenyritysten liikevaihto oli ennakkotietojen perusteella melkein 3,5 miljardia euroa vuonna 2021
  • Liikevaihdon kasvu vuoteen 2020 verrattuna oli peräti 62 prosenttia
  • Kasvun ennakoidaan jatkuvan myös vuonna 2022 vahvana
  • SSY:n jäsenyritysten määrä kasvoi 100 yrityksestä 116 yritykseen ensimmäisen toimintavuoden aikana

SSY:n jäsenyritysten yhteiskunnallinen painoarvo kasvaa kohisten. Ennakkotietojen mukaan jäsenyritysten liikevaihto oli peräti 3,5 miljardiaeuroa vuonna 2021. Kasvua vuodesta 2020 oli  peräti 62  prosenttia. “Valtaosa jäsenyritystemme liikevaihdosta tulee viennistä, joten startupien merkitys Suomen taloudelle on valtava”, SSY:n ekonomisti Youssef Zad muistuttaa.

Liikevaihtotiedot perustuvat osittain jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin. Puuttuvat havainnot on korvattu vuoden 2020 tiedoilla, joten tiedotteessa ilmoitetut kasvuluvut ovat jopa maltillisia. Osa tiedoista on arvioitu valmisteilla olevan Startup-barometrin vastausten perusteella.

“Startup-yhteisöön kuuluvien yritysten kasvu on tällä hetkellä päätä huimaavaa. Asettamamme 10 miljardin tavoite liikevaihdolle ja viennille vuoteen 2030 mennessä on täysin saavutettavissa”, Zad arvioi. “Pidän erittäin realistisena, että suomalaisesta startup-ekosysteemistä tulee vähintään yhtä merkittävä toimija, kuin metsä- ja metalliteollisuudesta. Pidemmällä aikavälillä on todennäköistä, että ekosysteemistä tulee Suomen talouskasvun merkittävin kivijalka.”

Menestyvät startupit tuovat Suomeen uutta pääomaa

Startup-yhteisöön kuuluvien yritysten kasvu on yleisesti todella vauhdikasta: yli 60 prosenttia. Kun joukossa on jo suureksi kasvaneita yrityksiä, kasvu on  Suomen taloudelle merkittävää. Menestyvät startup-yritykset tuovat mukanaan Suomeen uutta pääomaa, jolla ne voitelevat myös uusien startupien toimintaa.

“Startup-ekosysteemi on saavuttamassa tilan, jossa pidempään toimineet startupit kykenevät tukemaan nuorempien yritysten kasvua luomalla ja houkuttelemalla uutta osaamista Suomen työmarkkinoille”, Zad toteaa. “Lisäksi huikeat kasvutarinat rohkaisevat paitsi yrittämään,  myös houkuttelevat entistä enemmän sijoittajia, jotka uskovat suomalaiseen kykyyn luoda uutta kasvua.”

Suomen startup-yhteisön jäsenyritysten liikevaihto vuosina 2020 ja 2021.

Suomen startup-yhteisön muodostaa yli 130 eri suomalaista kasvuyritystä kasvun eri vaiheista, aina alkuvaiheen yrityksistä kymmensarvisiin asti. Startup-yhteisö ei ole edunvalvontajärjestö yksittäiselle toimialalle, vaan uskomme yhdessä tekemisen voimaan – uhkien sijaan näemme ympärillämme mahdollisuuksia. Startup-yhteisön tavoitteena on rakentaa Suomesta maailman paras paikka yrittää, opiskella ja elää.

Suomen startup-yhteisön barometri Q4-2023: Rahoituksen saatavuus huolettaa startup-yrityksiä – usko ympäröivään taloustilanteeseen heikentyy24.1.2024 09:01:28 EET | Tiedote

Suomen startup-yhteisö julkaisi vuoden 2023 viimeisen neljänneksen startup-barometrin luvut, joiden perusteella startupien rahoituksen saatavuus on huolettaa yli 40 prosenttia vastaajista. Lisäksi usko ympäröivään ja oman yrityksen taloustilanteeseen on heikentynyt hieman. Yleisindeksi, joka vetää yhteen barometrin yksittäiset kysymykset kääntyi myös laskuun.