UpSteam Oy

Startup-yritys: UpSteam tuo autonpesun asiakkaan luo

Ekologisuus, ajan ja resurssien säästö – siitä on hyvä liikeidea tehty. Tähän kiilaan on Startup-yritys UpSteam onnistunut iskemään. Se on tuonut markkinoille asiakkaan luo tulevan autonpesun. Liiketoimintamalli luo myös kaivattuja työpaikkoja.
Pesutiimiläisiä

Likainen Audi TT on entisen Marian sairaalan pihalla Helsingissä, joka on nykyisin innovatiivisten startup-yritysten hautomo. Auto ei ole vain likainen, vaan hyönteisen raadot ovat kansoittaneet auton etupellin ja edellisen pesun jäljiltä erikoisvanteet ovat epäsiistit. Nyt on mahdollista nähdä, miten alle litran pesuainemäärällä auto puhdistuu ja kiillottuu samanaikaisesi.

Kokenein ottein UpSteamin toimitusjohtaja Jarno Lehtimäki heittää pesurepun selkään ja suunnistaa kohti autoa.
– Kaupungeissa työntekijämme eivät käytä autoa, vaan fillarilla, liikkuessaan paikasta toiseen, joten repun on oltava kevyt, hän selvittää.

Maa- ja toimitusjohta Lehtimäki ei suinkaan itse pese autoja kuin vain demoamismielessä.

Kapsuloinnissa sen salaisuus

Lehtimäki ruiskuttaa biohajoavaa vaaleanpunaista pesuainetta ensin auton yläosiin ja pyyhkii sen erityisen pehmeällä mikrokuituliinalla. Hän kertoo samalla, että UpSteamin tuotteistama pesuaine ikään kuin kapseloi lian, sillä se tekee lian ympärille suojaavan kerroksen, joka pyyhkäistään pois mikrokuituliinalla.
– Kutsumme tätä prosessia kapsuloinniksi, sanoo Lehtimäki.

Auton puhdistus tapahtuu vaihe vaiheelta kohti alaosaa ja vanteita, jotka nekin hohtavat melkein kuin uutuuttaan käsittelyn jälkeen. Mikrokuituliinan lisäksi on olemassa erikoisliina hyönteisten poistoa varten.
– On tärkeää, että liinaa käytetään siten, ettei hiekka hankaa auton maalipintaa. Samalla kun autoa puhdistetaan liasta kapsulointimenetelmällä, auto saa kauniisti hohtavan vahapinnan, joka kestää puolestatoista viikosta kahteen, selvittää Lehtimäki.

Autonpesu vei aikaa 40 minuuttia. Työn tulos on ensiluokkainen. Käsityönä tehty autonpesu maksoi vain 39 euroa. Käsittelyn jäljiltä auto hohtaa puhtautta. Hinta alenee kymmen prosenttia jos tilaa kuukausittaisen autonpesun.

Mistä säästö syntyy?

Säästö syntyy siitä, että ihmisen ei tarvitse investoida aikaansa viemällä autoa pesuun ja odottaa sen puhdistumista. Pahimmassa tapauksessa hän joutuu itse kuivaamaan autonsa pesun jälkeen. Hyvin harvoin edes tehopesussa vanteet puhdistuvat, varsinkaan arvokkaammat erikoisvanteet. Myös sille on laskettava hintaa, että auto ajetaan pesupaikalle.

– On niin helppoa tilata autonpesijä, vaikka silloin kun on itse vaikka kuntosalilla, ostoksilla tai kotona. Tilataan ruokaakin kotiin, niin miksi ei autonpesua, kysyy Lehtimäki.
Hän huomauttaa, että UpSteamin parhaat asiakkaat ovat kiireiset perheenäidit, jotka kuskaavat lapsiaan harrastuksiin.

– Teemme autonpesuja yksityishenkilölle ja yrityksille. Puhdas auto on imagoasia. Tällä hetkellä Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on mahdollista tilata paikalle saapuva autonpesu. Toiminta-alue tulee laajenemaan, kertoilee Lehtimäki.

Luonnon säästäminen on tämän päivänä kasvuyritykselle elinehto. Ilman kestävää kehitystä ei ole liiketoiminnallista jatkumoa.
– Tavallinen autonpesu vie 200-250 litraa juomakelpoista vettä, meidän pesumenetelmämme vie 0,5 - 1 litran biohajoavaa pesuainetta, huomauttaa Lehtimäki.

Enkelirahaa ja uusi sijoituskierros

UpSteamin autonpesuinnovaation on alunperin eestiläinen. Siellä yritys on pessyt autoja yli 7000 kertaa. Tämän vuoden toukokuussa UpSteam tuli Suomen markkinoille saatuaan yhteensä puoli miljoonaa joukkorahoitusta ja enkelirahaa.

Rahoituksen saamisen ehtona oli liiketoiminnan kolmivaiheine kehittäminen. Alunperin puhdistus tapahtui höyryllä, nyt puhdistetaan vedettömästi ja ekologisesti.
– Rahoitusehtoihin kuului myös uudessa maassa liiketoiminnan aloitus. Siihen valikoitui Suomi, joka tulee olemaan referenssimaa siinä vaiheessa kun liiketoimintamalli monistetaan uusiin maihin, selvittää Lehtimäki.

Heinä-elokuussa tulee applikaatio, jonka avulla autonpesutilaus onnistuu entistä vaivattomammin.

– Syksyllä on tulossa uusi rahoituskierros, sillä tarvitsemme pääomaa kansainvälistymiseen ja oman genremme markkinajohtajuuden ylläpitoon, selvittää Lehtimäki.

Lisätietoja:

www.upsteam.fi

Katso pesuvideo

Katso säästölaskuri, jolla säästää jopa 40 prosenttia autonpesukuluista

Lisätietoja:

Jarno Lehtimäki
maajohtaja, toimitusjohtaja
​jarno@upsteam.fi

www.upsteam.fi

Pesutiimiläisiä
Autonpesua asiakkaan luona

UpSteam Oy
Maria 01, Lapinlahdenkatu 16

044 5981770http://www.upsteam.fi

UpSteam on innovatiivinen voimakkaasti kasvava startup-yritys, joka tuo autonpesun asiakkaan luo. Yritys toimii tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla ja Virossa. Se on laajentamassa toimintaansa kolmeen uuteen maahan 2020 aikana. Asiakkaina ovat yksityishenkilöt ja yritykset. UpSteamin liikeidea perustuu säästöön. Vedetön autonpesu säästää: aikaa, luontoa ja resursseja.