Stena Line

Stena Linen alus purjehtii tänään ensimmäistä kertaa Suomeen – vastaa markkinoiden kysyntään

Tiistaina 1.2.2022 lähti ensimmäinen lautta Norvikin-satamasta Tukholmasta kohti Suomea liikennöidäkseen Stena Linen uudella reitillä Nynäshamnista Hankoon. Urd-aluksen lähdön yhteydessä järjestettiin reitin avajaisseremonia, johon osallistui pieni ryhmä liike-elämän ja politiikan edustajia. Nynäshamn–Hanko-reittiä liikennöidään aluksi kolme kertaa viikossa, mutta pian lähtöjä on päivittäin, kun Stena Gothica -lautta liittyy sisaraluksensa seuraksi toukokuun alussa.
Kuvassa vasemmalta oikealle Thomas Andersson, Stockholms Hamnar -yhtiön toimitusjohtaja, Kristoffer Tamsons (M), Region Stockholmin liikennevaltuutettu, Harry Bouveng (M), Nynäshamnin kunnanhallituksen puheenjohtaja ja Johan Edelman, Stena Linen Trade Director Baltic Sea North -alueella.

"Urdin lähtö kohti Suomea auttaa meitä paikkaamaan aukon verkostossamme. Uusi palvelu on syntynyt ensisijaisesti asiakkaidemme kanssa käytyjen keskustelujen ja markkinakysynnän pohjalta. Uuden reitin luominen ja sen menestyksen takaaminen vaativat myös yrittäjähenkeä sekä asialleen omistautuneen tiimin kovaa työtä. Tähän mennessä reaktiot ovat olleet hyvin myönteisiä, mikä osoittaa meidän tehneen oikean päätöksen", sanoo Johan Edelman, Stena Linen Trade Director Baltic Sea North -alueella.

Uusi reitti on ensimmäinen askel Stena Linen pyrkimyksissä laajentaa ja vahvistaa asemaansa Itämerellä. Uusi palvelu vastaa rahtiasiakkaiden kasvavaan kysyntään saumattomista kuljetuksista Itämerellä ja siitä eteenpäin. Laajentamalla verkostoaan Suomeen Stena Line parantaa edelleen Pohjois-Euroopan kattavinta, tehokkainta ja integroiduinta lauttaverkostoa.

"Kyseessä on suoraviivainen rahtiin keskittyvä järjestely, joka luo uivan sillan Keski-Ruotsin ja Etelä-Suomen välille. Luotettavat alukset ja joustava, ratkaisuhakuinen henkilöstömme ovat Nynäshamn–Hanko-reitin tukipilareita. Muistamme avajaisseremoniaa, kun olemme taas työpöydän ääressä kehittämässä avattua yhteyttä ja työskentelemässä kasvutavoitteemme eteen", Johan Edelman sanoo.

Ensimmäinen alus purjehtii yön yli Hankoon 12 tunnissa. Nynäshamn–Hanko on ensimmäinen Stena Linen reitti, joka yhdistää Ruotsin ja manner-Suomen.

"Stena Line käynnistää uuden linjan Tukholman Norvikin-satamasta, mikä korostaa vastikään rakennetun sataman tärkeyttä kestäville tavarantoimituksille Ruotsin suurimmalle kuluttaja-alueelle. Satamalla on vahvat intermodaaliset tie- ja raideyhteydet muuhun Ruotsiin, ja se on lähempänä laivaväylää kuin mikään muu satama Ruotsin itärannikolla. Yhdessä voimme kasvaa menestyksekkäästi avaamalla jälleen uuden reitin, tällä kertaa Ruotsin ja Suomen välille", sanoo Fredrik Lindstål, Stockholms Hamnar -yhtiön hallituksen puheenjohtaja.

Urd- ja Stena Gothica -alusten kapasiteetti on 1 600 kaistametriä ja 186 matkustajaa. Keskittyminen rahtiliikenteeseen palvelee Stena Linen rahtiasiakkaita ja vastaa näiden kaikkiin tarpeisiin, olivatpa kyseessä kuljettajan kanssa tai ilman kuljettajaa liikkuvat yksiköt, kontit, erikoisrahti tai rautateitse saapuvat intermodaalikuljetukset.

Lisätietoja:

Stena Line -konsernin lehdistöpalvelu
+46 31 85 85 32, press@stenaline.com

Faktoja Hanko–Nynäshamn-reitistä:

• Käynnistyy 1.2.2022 kolmella lähdöllä viikossa
• Kahden lautan liikennöinti ja päivittäiset lähdöt alkavat toukokuussa 2022
• Liikennöidään Urd- ja Stena Gothica -lautoilla, joiden kummankin kapasiteetti on 1 600 kaistametriä ja 186 matkustajaa
• Merimatkan kesto 12 tuntia

Kuvat

Stena Line:

Stena Line on yksi Euroopan johtavia lauttayhtiötä, jolla on 37 alusta ja 18 reittiä Pohjois-Euroopassa. Stena Line on tärkeä osa eurooppalaista logistiikkaverkostoa. Se kehittää uusia intermodaalisia rahtiratkaisuja yhdistämällä raide-, tie- ja merikuljetukset. Stena Linen mittavat matkustajapalvelut tekevät siitä merkittävän tekijän myös Euroopan turismissa. Yhtiö on perheomisteinen, se perustettiin vuonna 1962, ja sen pääkonttori on Göteborgissa. Stena Line on osa Stena AB -konsernia, jossa on 15 700 työntekijää ja jonka vuosittainen liikevaihto on noin 37 miljardia Ruotsin kruunua (noin 3,5 miljardia euroa).

www.stenaline.com