Stena Recycling Oy

Stena Recycling kasvaa suureksi toimijaksi Suomen kierrätys- ja jätehuoltomarkkinalla

Stena Recycling Oy on tehnyt yrityskaupan, joka kaksinkertaistaa yrityksen Suomen toiminnot. Encore Ympäristöpalvelut on nyt kokonaan Stena Recyclingin omistuksessa.

Kesäkuun lopussa Stena Recycling Oy osti suomalaisen keskisuuren kierrätysyrityksen Encore Ympäristöpalvelut Oy:n. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on nyt hyväksynyt kaupan ja yrityskauppa on saatu päätökseen. Samassa yhteydessä yritykset ottavat ensimmäisen askeleen kohti yhteistyötä, sillä Stena Recyclingin toimitusjohtaja Olli Kellokumpu aloittaa myös Encore Ympäristöpalveluiden toimitusjohtajana.

Stena on Pohjoismaiden toiseksi suurin perheyritys heti Ikean jälkeen ja yksi johtavista pohjoismaisista kierrätysalan toimijoista. Vaikka Stena Recycling on toiminut Suomessa jo yli 20 vuotta, yritys on vielä melko tuntematon toimija. Yrityskauppa kaksinkertaistaa Suomen toiminnot ja laajentaa palveluvalikoimaa.

"Stena Recycling ja Encore Ympäristöpalvelut täydentävät toisiaan. Tavoitteenamme on, että yritykset toimivat tulevaisuudessa yhtenä yrityksenä. Yhdessä meillä on mahdollisuudet Suomen mittakaavassa ainutlaatuiseen kierrätys- ja jätehuoltopalveluun, jossa yhdistyvät Stenan vahva osaaminen metallien kierrättämisestä ja Encoren ymmärrys yritysten jätehuollosta", kertoo Stena Recyclingin toimitusjohtaja Olli Kellokumpu.

Jo nykyisillä Stena Recyclingin ja Encore Ympäristöpalveluiden luvuilla yhteinen yritys olisi yksi Suomen kierrätys- ja jätehuoltoalan suurimmista toimijoista. Tällä hetkellä yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 200 miljoonaa. Henkilöstöä yrityksellä on yhteensä noin 370. Yritysten nykyiset 34 omaa tuotantoyksikköä ja kierrätysverkosto kattavat koko Suomen.

Yhdistymismatka käynnistyy

Yritysten yhdistymissuunnittelu käynnistyy saman tien. Yhdistymissuunnittelun aikana molempien yritysten asiakkaiden palvelut jatkuvat entiseen tapaan, ja niistä vastaavat tutut työntekijät ja kumppanit.

"Stenan arvoissa on olla lähellä asiakasta ja yhteistyön helppous. Yhteistyössä meillä tulee olemaan tähän aiempaa paremmat mahdollisuudet", tiivistää Kellokumpu.

Viime vuosina Encore Ympäristöpalvelut on käynyt läpi suuren muutoksen perinteisestä kuituyhtiöstä kierrätysalan palveluyhtiöksi. Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Petri Aaltonen jää yrityskaupan yhteydessä yhtiön toiminnasta pois.

"Kiitän Petri Aaltosta ansiokkaasta työstä Encore Ympäristöpalveluiden toimitusjohtajana. Yhtiö on tällä hetkellä erinomaisessa kunnossa. Tästä on hyvä aloittaa yhdistymismatka", toteaa Kellokumpu.

Encore Ympäristöpalvelut -konserniin kuuluvat yrityksen kokonaan omistamat tytäryhtiöt Hämeen Kuljetuspiste ja Encore Aluepalvelut. Encore Ympäristöpalveluiden yrityskaupan yhteydessä Encore Aluepalvelut siirtyi kokonaan Encore Ympäristöpalveluiden omistukseen.
Yrityskaupan yhteydessä Encore Ympäristöpalveluiden ja sen tytäryhtiöiden hallitukset vaihtuvat. Encore Ympäristöpalveluilla on jatkossa sama hallitus kuin Stena Recycling Oy:lla.

Lisätietoja antaa:

Olli Kellokumpu, toimitusjohtaja, Stena Recycling Oy, Encore Ympäristöpalvelut Oy
olli.kellokumpu@stenarecycling.fi

Äyritie 8 C

Stena Recycling Oy
Stena Recycling on osa Stena Metall -konsernia, joka on vuonna 1939 perustettu ruotsalainen perheyhtiö. Stena Metallilla on seitsemän liiketoiminta-aluetta ja yli 200 toimipistettä yhdeksässä maassa. Stena Recycling tarjoaa materiaalien koko elinkaaren kattavat kiertotalousratkaisut ja kierrättää vuosittain 6 miljoonaa tonnia jätettä ja käytöstä poistettuja laitteita takaisin teollisuuden käyttöön yhdessä asiakkaidensa kanssa. Suomessa Stena Recycling kerää ja kierrättää muun muassa metalleja, sähkö- ja elektroniikkaromua, vaarallisia jätteitä ja romuautoja. Toimintaa on 15 paikkakunnalla kautta Suomen, liikevaihto on noin 100 miljoona euroa vuodessa ja stenalaisia on nykyään reilut 150. Lisää tietoa: www.stenarecycling.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Stena Recycling Oy