STM, STEA ja SOSTE vetoavat järjestöihin: Järjestökentän apua tarvitaan, jotta kukaan ei jää yksin

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä työskentelevät ja järjestöjen luottamushenkilöt ja vapaaehtoistoimijat – kiitos, että olette mukana auttajien ketjussa!

Vertti Kiukas, Aino-Kaisa Pekonen, Kristiina Hannula

Koko Suomi elää nyt poikkeuksellisissa olosuhteissa koronavirusepidemian vuoksi. Tilanne on vaikea, mutta ei ylitsepääsemätön. Me selviämme tästä.

Sosiaali- ja terveysalan järjestömme tunnetaan osaamisestaan ja ketteryydestään auttaa erityisesti heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä. Järjestöt, niiden aktiivit ja vapaaehtoiset, toimivat lähellä ihmistä ja tuntevat kohderyhmänsä arjen heikkoudet ja vahvuudet.

Järjestöjen tarjoamaa apua ja tukea tarvitaan tällä hetkellä entistä useamman suomalaisen arjessa. Erityisesti ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien pitää välttää fyysisiä ihmiskontakteja, mutta heitä ei saa jättää yksin.

Selviytyminen edellyttää meiltä kaikilta erityisiä ponnisteluja. Nyt ei ole järjestöjen aika vähentää toimintaa ja lomauttaa ihmisiä. Nyt on aika rohkeasti etsiä ja löytää uusia toimintatapoja ja tehdä yhteistyötä koko järjestökentän kesken. Onneksemme uusien toimintatapojen ja palveluiden kehittäminen on osa järjestöjen perusarkea. Poikkeusoloissa sen arvo korostuu.

Olemme tukenanne tässä tärkeässä tehtävässänne. Toimintaa on nyt syytä muokata ja uudistaa, järjestöt ovat tässä parhaita kohderyhmänsä asiantuntijoita.

Kehitetään yhdessä uusia tapoja kohdata ja auttaa apua ja tukea tarvitsevia. Näin varmistamme, että myös kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset pysyvät mukana.

Aino-Kaisa Pekonen, sosiaali- ja terveysministeri
Kristiina Hannula, johtaja, STEA sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus
Vertti Kiukas, pääsihteeri SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

Vertti Kiukas, Aino-Kaisa Pekonen, Kristiina Hannula

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.

SOSTE: Poikkeustilassa on huolehdittava perusturvasta ja arjen sujuvuudesta9.4.2020 11:09:10 EESTTiedote

Koronakriisi on vaikuttanut ihmisten arkeen monin eri tavoin. Riskiryhmiin kuuluvien elämä rajoittuu kotiin, eikä kaikilla ole lähipiiriä, joka voisi tukea heitä. Lomautettujen ja irtisanottujen perheissä tulee taloudellisia huolia. Yksinäisyys ja pelot lisääntyvät sekä perhekriisit kärjistyvät. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tarttuneet haasteeseen kehittämällä esimerkiksi digitaalisen tuen saatavuutta ja uusia tapoja auttaa. SOSTE pitää tärkeänä, että Suomen hallitus päätti nyt lisätalousarviossaan myöntää järjestöille 5 miljoonaa euroa psykososiaalisen tuen antamiseen. ”Hienoa, että maan hallitus tarttui SOSTEn ehdotukseen ylimääräisesti panostuksesta, jotta järjestöt voivat tarjota haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille tarpeenmukaisen tuen”, korostaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas. Tämä arvokas työ on huomattu, ja sille osoitetaan varoja. Lisäksi hallitus lupasi, että koronakriisin aiheuttamat Veikkauksen rahapelituottojen alenemat kompensoidaan täysimääräisesti vuoden

Hallituksen kehysriihi jätti palveluita tuottavat sote-järjestöt puille paljaille - Palvelutoiminnan turvaamiseksi tarvitaan erillinen tukipaketti8.4.2020 15:59:02 EESTTiedote

Suomen hallitus päätti massiivisista tukitoimista koronakriisin aiheuttamiin taloudellisiin menetyksiin. Noin miljardin euron lisätalousarviossa oli lukuisia kohteita erikokoisille yrityksille, mutta palveluita tuottavat sosiaali- ja terveysjärjestöt jätettiin näistä tukitoimista tylysti ulos, ilman mitään lupausta konkreettisesta tuesta. Tämän seurauksena vaarana on jopa konkursseja.