Stora Enso testaa puumäärän mittaamista konenäön avulla

Stora Enso kokeilee puumäärän mittaamista konenäkötekniikan avulla yhtiön Heinolan tehtaan puuterminaalissa. Normaalisti puumäärä mitataan punnituksilla, mutta konenäön avulla tavoitellaan entistä tarkempaa tietoa paitsi puukuutioista, myös puutavaran pituus- ja halkaisijamitoista. Kameroilla kerätty entistä tarkempi data raaka-aineen riittävyydestä auttaisi tehdasta optimoimaan puunkuorintaa ja vähentämään puuhäviötä kuorintaprosessissa.

Stora Enson Heinolan tehdas, jossa valmistetaan aallotuskartonkia.

”Tarkoituksemme on testata konenäön ja automatiikan avulla, miten voimme hyödyntää puuta entistä tarkemmin ja saada tehtaan tuotantoprosessin suunnitteluun monipuolisempaa dataa käytettävissä olevasta raaka-aineesta. Puumäärän arvioimiseen ja puulajin tunnistamiseen tarkoitettua kameratekniikkaa ei ole saatavilla valmiina, minkä vuoksi kehitämme ja kokeilemme sitä ensiksi Heinolassa”, sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Ensosta.

Heinolan tehtaalla valmistetaan flutingia eli aallotuskartonkia aaltopahviteollisuuden käyttöön. Kyseessä on pahvilaatikon keskimmäinen, aallotettava kerros. Tehtaalle kuljetetaan joka päivä noin 50 rekallista lähiseudun lehtipuuta, pääosin harvennuksilta kertyvää puuta. Puutoimitukset tulevat runsaan sadan kilometrin säteeltä tehtaan ympäriltä pääasiassa alueen yksityismetsänomistajilta.

”Puumäärää mitataan normaalisti punnituksilla, kun puutavara-auto saapuu vaa’an kautta tehtaan terminaaliin. Kun kuitupuupölkky päätyy prosessissa eteenpäin, sen laatua ja mittoja tarkennetaan manuaalisesti ja samalla tunnistetaan, mikä puulaji on kyseessä. Konenäkö täydentäisi ja sujuvoittaisi tämänhetkistä toimintamallia sekä optimoisi kartongintuotantoa entisestään”, tehtaanjohtaja Katja Metsäranta sanoo.

Stora Enson tavoitteena on hyödyntää puuraaka-aine mahdollisimman tarkkaan. Heinolan tehtaan käyttämä raaka-aine on enimmäkseen koivua, mutta joukossa on myös muuta lehtipuuta. Lisäksi tehtaalla hyödynnetään haketta, jota syntyy sahojen sivutuotteena.

Stora Enson Heinolan tehdas, jossa valmistetaan aallotuskartonkia.
Metsässä oleva koivukuitupuukasa.

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin metsän koko elinkaaren ajan. Stora Enso Metsän palveluksessa on 500 henkilöä ja 100 korjuu-, kuljetus- ja metsäpalveluyrittäjää alihankkijoina.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 23 000 henkilöä ja myyntiä yli 50 maahan. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa.

Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsänhoitopalveluissa1.12.2020 11:02:13 EET | Tiedote

Stora Enso hankkii puuta Suomen tehtaidensa tarpeisiin yksityismetsänomistajilta ympäri Suomea. Samalla Stora Enso tarjoaa metsänomistaja-asiakkailleen metsänhoitopalveluja, kuten taimenistutusta, taimikonhoitoa ja raivaussahatöitä. 1.3.2021 alkaen Stora Enso kokoaa metsänhoitopalvelujen toteuttamisen yhden katon alle Tornator Oyj:lle. Tornator on Suomen suurin yksityinen metsänomistaja, jolla on pitkä kokemus vastuullisesta metsien hoidosta.

Stora Enson pienoiskopterit kuvasivat tuhansia puita – hyönteistuho on mahdollista havaita yläilmoista28.5.2020 09:45:00 EEST | Tiedote

Lahopuuta luonnon hyväksi: Stora Enson tavoitteena tuplata tekopökkelöiden määrä20.5.2020 13:50:03 EEST | Tiedote