Stora Enson turvallisuusviikko näkyy metsässä ja puuterminaaleissa

Stora Enson uusiutuvien tuotteiden tarina alkaa metsästä – samoin turvallisuusajattelun. Erityisesti korjuutyömailla ja puukuljetuksissa turvallisuus on etusijalla kaikessa tekemisessä. Ennen kuin yhtäkään puuta on sahattu tai kuljetettu metsästä tehtaalle, turvallisuutta on mietitty jo moneen otteeseen.
Stora Enso viettää maailmanlaajuista turvallisuusviikkoa ja se näkyy muun muassa monilla korjuutyömailla ympäri Suomea.

Stora Enso viettää maailmanlaajuista turvallisuusviikkoa 8.–12.11.2021 ja se näkyy paitsi tehtailla ja toimistoissa, myös yhtiön metsätyömailla ympäri Suomen. Stora Enson turvallisuusviikon teemana on ”Turvallisuus alkaa minusta”.

”Teemaviikolla tuomme turvallisuutta esille monella eri foorumilla. Stora Enson henkilöstöä osallistuu turvallisen ajon koulutukseen, järjestämme paikallisten sopimusyrittäjien kanssa turvallisuuskeskusteluita korjuu- ja metsänhoitotyömailla, ja tehtaiden puuterminaaleissa puolestaan jututamme puutavara-autojen kuljettajia liikenneturvallisuudesta ja henkilösuojainten merkityksestä. Turvallisuus koostuu pienistä arkisista teoista, joissa meidän jokaisen pitää kantaa kortemme kekoon”, sanoo Stora Enso Metsän turvallisuuspäällikkö Kari Kellokoski.

Metsätyömailla ja liikenteessä turvallisuuden merkitys korostuu, koska työskennellessä kohdataan muita liikkujia. Metsänomistajien kanssa keskustellessaan Stora Enson metsäasiantuntijat kertovat, miten oman metsän korjuutyömaalla vieraillaan turvallisesti. Stora Enso työskentelee vuosittain tuhansissa metsäkohteissa eri puolilla Suomea.

Kolme turvallisuuden tärkeää vaihetta metsätyömailla

1. Ensimmäiseksi työmaan turvallisuutta suunnittelee puun ostaja eli Stora Enson metsäasiantuntija. Puunostotarjousta metsänomistajalle tehdessään metsäasiantuntija katsoo maastossa ja kartalta, mistä on parhaat ja turvallisimmat kulkuyhteydet, mihin puukasat saadaan varastoitua, pääseekö rekka turvallisesti hakemaan puita ja miten muita liikkujia varoitetaan työmaasta.

2. Korjuun käynnistyttyä metsäkoneenkuljettajalla on monia asioita huomioitavana. Missä kulkevat sähkölinjat, onko metsässä jyrkänteitä, kulkeeko lähistöllä lenkkipolkuja. Kuljettaja asettaa tien varteen turvallisuustaulun, johon on koottu työmaan tärkeimmät turvallisuusohjeet. Siinä muistutetaan mm. näkyvyydestä ja etäisyydestä työskenteleviin koneisiin. Suurista koneista näkyvyys on usein rajallinen, minkä vuoksi työmaalla ei saa vierailla ilmoittamatta siitä koneen kuljettajalle. Kuljettajan puhelinnumero löytyy turvataulusta.

3. Puukuljetuksissa korostuu liikenneturvallisuus ja ison ajoneuvon huomioiminen osana muuta liikennettä. Puiden lastaamiseen sopiva paikka tien varrelta on mietitty jo puukauppaa tehdessä, mutta lastaustilanteeseen vaikuttavat myös pimeys, talviolosuhteet sekä muu liikenne. Liukkailla jarrutusmatkat pitenevät ja liikkeellelähdöt hidastuvat. Kuljettajan tavoitteena on toimia sujuvasti ja luonnollisena osana muuta liikennettä.

Lataa
Metsäkone työskentelee talvisella korjuutyömaalla.
Lataa

Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enson Suomen puunhankinnan palveluksessa on 500 henkilöä sekä 100 korjuu- ja kuljetusyrittäjää alihankkijoina. Suomen puunhankinta on osa Stora Enson Forest-divisioonaa.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Työllistämme noin 23 000 henkilöä ja meillä on myyntiä yli 50 maahan. Kuitupohjaiset materiaalimme ovat uusiutuvia, kierrätettäviä ja fossiilittomia. Ratkaisumme tarjoavat vähähiilisen vaihtoehdon rajallisiin luonnonvaroihin perustuville tuotteille. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta.

Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsänhoitopalveluissa1.12.2020 11:02:13 EET | Tiedote

Stora Enso hankkii puuta Suomen tehtaidensa tarpeisiin yksityismetsänomistajilta ympäri Suomea. Samalla Stora Enso tarjoaa metsänomistaja-asiakkailleen metsänhoitopalveluja, kuten taimenistutusta, taimikonhoitoa ja raivaussahatöitä. 1.3.2021 alkaen Stora Enso kokoaa metsänhoitopalvelujen toteuttamisen yhden katon alle Tornator Oyj:lle. Tornator on Suomen suurin yksityinen metsänomistaja, jolla on pitkä kokemus vastuullisesta metsien hoidosta.