Större omsättning och energiförbrukning under årets första halva

I januari–juni uppgick koncernen Vasa Elektriskas omsättning till 83,3 miljoner euro (55,9 M€) medan rörelsevinsten var 7,9 miljoner euro (10,3 M€). Soliditetsgraden hölls alltjämt på god nivå (53,2 %).
Bild: Vasa Elektriska

De första sex månaderna år 2021 såg ur energibolagets synvinkel bättre ut än året innan. Energiförsäljningen fick ett uppsving tack vare en kallare vinter än 2020, när milda temperaturer samt effekterna av både industrins strejk och coronapandemin syntes i energiförbrukningen. Under perioden januari–juni sålde Vasa Elektriska cirka 6 procent mer elektricitet och cirka 14 procent mer fjärrvärme än under motsvarande tidsperiod året innan. Elöverföringen ökade inom nätområdet med mer än 6 procent.

Den tydliga ökningen i omsättningen avspeglades inte i Vasa Elektriskas rörelsevinst på koncernnivå. Orsaken var en klar uppgång i elens anskaffningskostnader och i priset på utsläppsrätter.

Ett måste att svara på klimatförändringen

Energibranschen är i förändring, och det syns i det dagliga arbetet.

- Den här branschen tar för tillfället stora, målmedvetna steg mot en renare framtid, beskriver verkställande direktör Stefan Damlin arbetet.

I bolaget pågår arbetet med att justera produktionspaletten för att komma så nära nollutsläpp som möjligt.

- Vi strävar efter en koldioxidneutral produktion år 2030. Förändringen kräver betydande investeringar det till trots att vi redan nu har kommit långt i arbetet, fortsätter Damlin.

- Även om klimatarbetet ur produktionssynvinkel kräver stora beslut av oss, tycker vi det är viktigt att det för våra kunder ska vara så lätt som möjligt att minska på sitt koldioxidavtryck. Vi utvecklar vårt utbud av produkter och tjänster för att underlätta den övergången.

Beslutsfattande på basen av ren energi

- Speciellt viktigt är det att lösningar som leder till ren energi får offentliga resurser och politiskt stöd. Det hjälper energibranschen och samhället att komma framåt i klimatarbetet.

Vasa Elektriska har fått beslut om stöd för att bland annat dra nytta av spillvärme.

- Lösningar som leder till ren energi måste vara lockande, men också ekonomiskt lönsamma. Det finns möjligheter till stöd, men lika viktigt är det att också beskattningen stöder klimattänket, och inte står i vägen för det, funderar Damlin.

Koncernen Vasa Elektriska

1–6/2021