StreetReboot-kilpailussa etsitään innovaatioita hyötyajoneuvojen käytön tehostamiseksi

Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot keräävät dataa tehdystä työstä ja reiteistä. Staran julistama kilpailu kutsuu koodareita jalostamaan hyötyajoneuvojen tuottamasta raakadatasta tietoa ja uusia palveluja, palvelukonsepteja ja liiketoimintamalleja.

Staran aurausparaatin kuvasi Niklas Sjöblom

Kaupungit tuottavat arkisen toimintansa sivutuotteena suuren määrän digitaalista massadataa, jonka hyödyntämisen mahdollisuuksiin on herätty. StreetReboot-innovaatiokilpailu onkin osa isompaa kokonaisuutta, jolla Helsingistä rakennetaan älykästä kaupunkia.

Kaupungin tavoitteena on massadatan avulla paitsi parantaa kaupungin palveluja, myös luoda yrityksille uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen paikkoja.

Innovaatiokilpailu on ensimmäisiä avauksia, joilla dataosaajia kutsutaan kaupungin arvokkaiden tietovarantojen äärelle. Kyse on uudenlaisesta yhteistyöstä, joka tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia liiketoiminnan synnyttämiseen.

Kilpailussa koodareiden käyttöön tarjotaan kaupungin hyötyajoneuvojen keräämää dataa. Staralla on anturit reilussa 20 hyötyajoneuvossa, ja tietoa on kerätty myös kuljettajien mobiilisovelluksilla. Täsmällinen tieto jokaisesta ajoneuvosta, sen kunnosta ja sijainnista, edistää niiden tehokasta käyttöä.

Kilpailu huipentuu hackathoniin 6.-7.10.

Stara kutsuu kilpailuun 2–3 hengen joukkueita – esimerkiksi innovaattoreita, palvelumuotoilijoita, ohjelmistosuunnittelijoita ja kasvuyrityksiä. Haku StreetReboot-innovaatiokilpailuun on avoinna 8.9. asti. Valitut 8 joukkuetta pääsevät tutustumaan Staran toimintaan sekä osallistuvat kaksipäiväiseen hackathoniin 6.-7. lokakuuta. Joukkueiden parhaat ideat toteutetaan noin 20 000 euron pilottiprojekteina.

StreetReboot-kilpailu on osa kaksivuotista Euroopan unionin aluerahaston tukemaa Massadata kaupunkiympäristön ja -liikenteen kehittämisessä sekä innovaatioalustana palvelulle ja liiketoiminnalle -hanketta, jossa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara, Tampereen kaupunki ja Tampereen yliopiston tutkimus- ja koulutuskeskus Synergos edistävät kaupunkien tuottaman massadatan hyödyntämistä yhdessä yritysten ja yhteisöjen kanssa.

Hanke liittyy maamme suurimpien kaupunkien 6Aika-strategiaan, jolla edistetään tiedolla johtamista sekä avoimien ja älykkäiden palveluiden kehittämistä massadatan pohjalta.

StreetReboot-innovaatiokilpailu >

Reboot the City - Massadata kaupunkiympäristön ja liikenteen kehittämisessä sekä innovaatioalustana palveluille ja liiketoiminnalle >

Vipuvoimaa EU:lta 2014–2020!

Yksikönjohtaja Sami Aherva, Stara, puh. 050 559 1929, sami.aherva@hel.fi