Stressitestit osoittavat Euroopan pankkisektorin vahvistuneen

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkaisi perjantaina 2.11. Euroopan laajuiset pankkien stressitestien tulokset.

“Euroopan pankkiviranomaisen stressitestit osoittavat tänäkin vuonna, että Euroopan pankkisektori jatkaa vahvistumistaan. Pankkisektori on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön valvojien kanssa vahvistaakseen luottamusta alaa kohtaa”, korostaa johtava asiantuntija Ingalill Aspholm Finanssiala ry:stä.

Testiskenaarioiden pohjalta testataan pankkien kestävyyttä koko EU:n laajuisesti. Tänä vuonna stressitesteissä on mukana 48 eurooppalaista pankkia, joista 37 on Euroopan Keskuspankin (EKP) suorassa valvonnassa. Testit käynnistettiin tammikuussa ja ne kattavat 70 prosenttia EU:n pankkisektorin taseesta. Stressitesteissä testattiin ensimmäistä kertaa uuden IFRS 9 -rahoitusinstrumenttistandardin käyttöönoton vaikutuksia pankeissa.

“Stressitestit ovat olleet pankeille iso ponnistus. Testit ovat jatkuvasti laajentuneet ja monimutkaistuneet. Jatkossa prosessi vaatii tehostamista, jotta aineistojen moninkertaiselta lähettämiseltä vältyttäisiin”, Aspholm toteaa.

Stressitestit ovat osa valvontaprosessia ja pankkikohtaiset tulokset otetaan huomioon valvojan arviointiprosessissa. Ensi vuonna stressitesteissä tullaan arvioimaan pankkien likviditeettihäiriöiden kestokykyä.

Linkit tiedotteisiin: EBA ja Finanssivalvonta

Lisätietoja:

Ingalill Aspholm
johtava asiantuntija

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:00:00 EESTTiedote

Ikääntyneiden talous kuntoon - tule seuraamaan keskustelua Silver Economy Forumiin14.6.2019 12:07:12 EESTKutsu

Tule kuulemaan ennakkotuloksia tuoreesta tutkimuksesta Finanssiala ry:n ja Etlan yhteiseen tilaisuuteen 9.7.2019 Finlandia-talolla klo 12.30-13.30. Toimittajien tulee akkreditoitua tilaisuuteen. Tutkimuksen tuloksia esittelee tutkimusjohtaja Niku Määttänen Etlasta ja tutkimuksen pohjalta asiasta ovat keskustelemassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kaupin johdolla muun muassa eläkeläisliittojen etujärjestö EETUn hallituksen puheenjohtaja Anneli Taina. Kommenttipuheenvuoron pitää sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen.

Ilmastonmuutoksen hillintä toteutuu finanssialalla erityisesti sijoitustoiminnassa12.6.2019 16:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset finanssialan yritykset ovat edelläkävijöitä Euroopassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Finanssiala ry:n (FA) keväällä tekemään kyselyyn vastanneista jäsenyhtiöistä 87 prosenttia kertoi ottavansa ilmastonmuutoksen huomioon sijoitustoiminnassaan. Jäsenyhtiöistä lähes 90 prosenttia on mukana myös erilaisissa ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvissä sitoumuksissa tai yhteistyöhankkeissa.

Sähköisiä järjestelmiä terveydenhuollossa jo laajasti käytössä – tehtävää riittää silti4.6.2019 08:52:58 EESTTiedote

Terveydenhuollon asiakirjoja välitetään Suomessa organisaatiolta toiselle vuosittain satojatuhansia edelleen postitse. Finanssiala ry:n (FA), Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Kelan sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhteisessä kestävän kehityksen sitoumuksessa on asetettu kunnianhimoisia tavoitteita asiakirjojen sähköistämiselle. Sähköistämisen tiellä on vielä kuitenkin monia haasteita, joista lainsäädäntö on yksi.