Stressitestit osoittavat Euroopan pankkisektorin vahvistuneen

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkaisi perjantaina 2.11. Euroopan laajuiset pankkien stressitestien tulokset.

“Euroopan pankkiviranomaisen stressitestit osoittavat tänäkin vuonna, että Euroopan pankkisektori jatkaa vahvistumistaan. Pankkisektori on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön valvojien kanssa vahvistaakseen luottamusta alaa kohtaa”, korostaa johtava asiantuntija Ingalill Aspholm Finanssiala ry:stä.

Testiskenaarioiden pohjalta testataan pankkien kestävyyttä koko EU:n laajuisesti. Tänä vuonna stressitesteissä on mukana 48 eurooppalaista pankkia, joista 37 on Euroopan Keskuspankin (EKP) suorassa valvonnassa. Testit käynnistettiin tammikuussa ja ne kattavat 70 prosenttia EU:n pankkisektorin taseesta. Stressitesteissä testattiin ensimmäistä kertaa uuden IFRS 9 -rahoitusinstrumenttistandardin käyttöönoton vaikutuksia pankeissa.

“Stressitestit ovat olleet pankeille iso ponnistus. Testit ovat jatkuvasti laajentuneet ja monimutkaistuneet. Jatkossa prosessi vaatii tehostamista, jotta aineistojen moninkertaiselta lähettämiseltä vältyttäisiin”, Aspholm toteaa.

Stressitestit ovat osa valvontaprosessia ja pankkikohtaiset tulokset otetaan huomioon valvojan arviointiprosessissa. Ensi vuonna stressitesteissä tullaan arvioimaan pankkien likviditeettihäiriöiden kestokykyä.

Linkit tiedotteisiin: EBA ja Finanssivalvonta

Lisätietoja:

Ingalill Aspholm
johtava asiantuntija

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.