Stressitestit osoittavat Euroopan pankkisektorin vahvistuneen

Euroopan pankkiviranomainen (European Banking Authority, EBA) julkaisi perjantaina 2.11. Euroopan laajuiset pankkien stressitestien tulokset.

“Euroopan pankkiviranomaisen stressitestit osoittavat tänäkin vuonna, että Euroopan pankkisektori jatkaa vahvistumistaan. Pankkisektori on sitoutunut tiiviiseen yhteistyöhön valvojien kanssa vahvistaakseen luottamusta alaa kohtaa”, korostaa johtava asiantuntija Ingalill Aspholm Finanssiala ry:stä.

Testiskenaarioiden pohjalta testataan pankkien kestävyyttä koko EU:n laajuisesti. Tänä vuonna stressitesteissä on mukana 48 eurooppalaista pankkia, joista 37 on Euroopan Keskuspankin (EKP) suorassa valvonnassa. Testit käynnistettiin tammikuussa ja ne kattavat 70 prosenttia EU:n pankkisektorin taseesta. Stressitesteissä testattiin ensimmäistä kertaa uuden IFRS 9 -rahoitusinstrumenttistandardin käyttöönoton vaikutuksia pankeissa.

“Stressitestit ovat olleet pankeille iso ponnistus. Testit ovat jatkuvasti laajentuneet ja monimutkaistuneet. Jatkossa prosessi vaatii tehostamista, jotta aineistojen moninkertaiselta lähettämiseltä vältyttäisiin”, Aspholm toteaa.

Stressitestit ovat osa valvontaprosessia ja pankkikohtaiset tulokset otetaan huomioon valvojan arviointiprosessissa. Ensi vuonna stressitesteissä tullaan arvioimaan pankkien likviditeettihäiriöiden kestokykyä.

Linkit tiedotteisiin: EBA ja Finanssivalvonta

Lisätietoja:

Ingalill Aspholm
johtava asiantuntija

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.

Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa9.1.2019 07:24Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.