STT-Lehtikuvan kuvaaja Jussi Nukari voitti Vuoden Uutiskuva -palkinnon

STT-Lehtikuvan valokuvaaja Jussi Nukari voitti Vuoden Uutiskuva -palkinnon Vuoden Lehtikuvat 2013 -kilpailussa. Vuoden Uutiskuvassa Greenpeace-aktivisti Sini Saarela on kuvattuna oikeudenistunnossa Pietarissa. Kuvanottohetkellä marraskuussa 2013 Saarela istui tutkintavankeudessa Venäjällä. Tuomaristo perusteli kuvaa konstailemattomaksi, suoraksi uutiskuvaksi, joka ei huuda visuaalisuudellaan. Sisältö riittää, kun sitä on.
Kuvassa Jussi Nukari ja palkittu Vuoden Uutiskuva. Kuva: Markku Ulander/ Lehtikuva

Jussi Nukari palkittiin lisäksi kunniamaininnalla toisesta kuvastaan. Kunniamaininnan saaneessa kuvassa Kansallisoopperan kuoro ja baletti esiintyvät kansanedustajille ennen täysistuntoa eduskunnassa. Tuomaristo perusteli kunniamaininnan saanutta kuvaa positiiviseksi kuvaksi lobbauksesta, jota eduskunnassa tapahtuu päivittäin.

”Olen iloinen, että suoraa, konstailematonta uutiskuvaa arvostetaan, sillä katson olevani puhdasverinen kuvajournalisti. Rehellisyys ja luotettavuus ovat kuvajournalismissa yhtä olennaiset lähtökohdat kuin uutistuotannossakin”, Jussi Nukari kommentoi saamaansa palkintoa.

STT-Lehtikuvan toimitusjohtaja Mika Pettersson iloitsee Vuoden Uutiskuva -palkinnosta: ”Jussi Nukari on uutiskuvauksen ammattilainen ja ansaitsee tämän tunnustuksen. Palkinto tuli STT-Lehtikuvalle merkityksellisestä kategoriasta, uutistoiminnasta.”

Vuoden Lehtikuvat on Suomen Lehtikuvaajat ry:n vuosittain järjestämä kilpailu.

STT-Lehtikuva on media- ja viestintäkonserni, jonka tarjontaan kuuluvat uutispalvelut, kuvamyynti sekä viestinnän palvelut kuten tiedotejakelu ja mediaseuranta.

Lisätietoja:

Mika Pettersson, toimitusjohtaja, vastaava päätoimittaja, puh. (09) 6958 1201

Kuvalinkki: Vuoden Uutiskuva ja kunniamaininnan saanut kuva: http://kuvakauppa.lehtikuva.fi/edoris?tem=gallery_f&id=7aa7db2462224264ea70154a085a759f

Jussi Nukarin portfolio: http://kuvakauppa.lehtikuva.fi/edoris?tem=gallery_f&id=7aa7d2256a2a4264d8536d64b9e2fe98

Jussi Nukari Twitterissä: @jnukari

www.stt-lehtikuva.fi, www.lehtikuva.fi