Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Hallituksen toimet rakennetyöttömyyden alentamiseksi jäivät vähäisiksi

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

Maan hallituksen tänään julkistetussa budjettiehdotuksessa finanssipolitiikan linja olisi voinut olla suhdannetilanteeseen nähden tiukempi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa.

STTK pitää tärkeänä, että osaavan työvoiman saatavuus turvataan. Tämä on talouskasvun jatkumisen kannalta tärkeää. Myönteistä hallituksen budjettiehdotuksessa on, että rakenteellisen työttömyyden purkamisen kiinnitetään huomioita.

• Nyt esitetyt panostukset eivät kuitenkaan riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä.  Budjettiriihessä jäivät tekemättä kipeästi kaivatut lisäpanostukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Työvoimapalveluihin, koulutukseen ja työvoiman liikkuvuuden edistämiseen ei ole juurikaan tulossa lisää resursseja, jotta rakenteellisen työttömyyden ydintä saataisiin purettua, Nevalainen toteaa.

Hallitus on lisäksi käynnistämässä erityisen ohjelman osatyökykyisten työllistämiseksi ja kuntoutuksen lisäämiseksi. Tämä on positiivinen asia osatyökykyisten ja työllisyysasteen noston kannalta, joskin konkreettiset toimet on valmisteltava huolella.

STTK on tyytyväinen ensi vuoden budjettiehdotuksen verolinjaan, jossa palkansaajien verotus ei kiristy. STTK on kuitenkin tyytymätön siihen, että työttömyysvakuutusmaksujen alennus kytkettiin ratkaisuun.

Valtion tuloveroasteikkoihin tehdään inflaatiotarkistukset ensi vuonna, mikä estää verotuksen kiristymisen. Työtulo- ja perusvähennyksen korottaminen helpottaa pieni- keskituloisten asemaa. Budjettiesityksen maltilliset välillisen verotuksen kiristykset vahvistavat osaltaan julkista taloutta.

• Myös muuta verotusta tulisi uudistaa valtion talouden vahvistamiseksi ja verotuksen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi. Listaamattomien yritysten osinkojen verotusta sekä pääoma- ja varallisuusverotusta on kiristettävä nykyisestä, Nevalainen toteaa.

STTK vaatii, että maan hallitus luopuu esityksestään heikentää palkansaajien työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Palkansaajien turvaa heikentämällä ei synny uusia työpaikkoja, vaan panostamalla osaamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen.

Lisätietoja: STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen, puh: 0400 798 958

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 16 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK laski hiilijalanjälkensä ja haastaa muut järjestöt mukaan hankkeeseen14.11.2018 08:59Tiedote

STTK on yhtenä ensimmäisistä järjestöistä maailmassa todentanut oman hiilijalanjälkensä. Helsingin yliopiston Metsätieteiden osaston ja Sitran Hiilifiksu järjestö -hankkeessa erityisesti järjestösektorin tarpeisiin kehittämä hiilijalanjälkilaskuri auttaa päästöjen todentamisessa ja vähentämisessä. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen, erityisesti järjestöille räätälöity hiilijalanjälkilaskuri maailmassa. - Ennen tätä hanketta vain harva järjestö on selvittänyt hiilijalanjälkeään. Olemme STTK:ssa iloisia siitä, että pääsimme ensimmäisten joukossa testaamaan uutta laskuria, joka tuottaa vertailukelpoista dataa toimintamme ilmastovaikutuksista, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:n hiilijalanjälki muodostuu tällä hetkellä pääasiassa matkustamisesta (44 %), energiakulutuksesta (27 %) ja ostopalveluista (24 %). - Toiminnassamme on asioita, joita voimme heti muuttaa ilmastoystävällisemmiksi. Esimerkiksi hankinnoissa voimme vaikuttaa siihen, mitä ja millä ehdoilla ostamme - ja ennen kaikke

STTK:n hallitus: Työsopimuslain aiheuttamat muutokset tuskin merkittäviä12.11.2018 14:19Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään maan hallituksen esityksestä henkilöperusteisen irtisanomisen helpottamiseksi pienissä yrityksissä. STTK:n hallitus arvioi, että esitys ei paranna työllisyyttä. - Edelleenkään STTK ei hyväksy henkilöperusteisen irtisanomissuojan heikentämistä, puheenjohtaja Antti Palola tiivistää. STTK on tyytyväinen siihen, että maan hallitus palasi lopulta kolmikantaiseen valmisteluun. Työryhmässä oli rakentava henki, mutta STTK ei valmistelun päätyttyä hyväksynyt irtisanomisesityksen perusteluja.Yksimielisyydestä ei voida puhua. - Totesimme ainoastaan, että työryhmän työ päättyi toimeksiannon ja aikataulun puitteissa. Irtisanominen edellyttää jatkossakin asiallista ja painavaa syytä. STTK arvioi, että vasta oikeuskäytäntö muodostaa myöhemmin linjan. Merkittäviin muutoksiin oikeuskäytännössä emme kuitenkaan usko, Palola toteaa. STTK:n hallitus toteaa, että työsopimuslain muutosta koskeva hallituksen esitys antaa edellytykset työtaistelutoimien lopettamiseen. - Jäsenl

STTK kannattaa yhteistoimintalain täysremonttia5.11.2018 15:08Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisvaltaista uudistamista työpaikoilla tapahtuvan vuoropuhelun ja yhteistoiminnan kehittämiseksi. Katarina Murto ja Rauno Vanhanen luovuttivat tänään työministeri Jari Lindströmille selvityksensä yhteistoimintalain muutostarpeista. - Selvitys osoittaa sen, mikä on yleisesti tiedossa, eli nykyinen yhteistoimintalaki mielletään lähinnä irtisanomislaiksi. Tästä syystä yt-laki tulisi uudistaa sekä rakenteeltaan että sisällöltään, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola toteaa. Selvityshenkilöt ehdottavat yhteistoimintalain kokonaisuudistusta ja että uutta lakia sovellettaisiin vähintään kymmenen hengen yrityksissä, kun henkilöraja nyt on 20. - Uudet työpaikat syntyvät yhä useammin pieniin yrityksiin. Henkilörajan asettaminen kymmenen hengen yrityksiin vahvistaisi nykyistä suuremman työntekijäjoukon tiedonsaantia ja vaikutusmahdollisuuksia, Palola arvioi. Työvoiman vähentämistä koskevat säännökset ehdotetaan siirrett

STTK: Hallituksen kompromissiesitys irtisanomislaiksi luo edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen26.10.2018 15:26Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli maan hallituksen esityksestä, jolla pyritään irtisanomiskiistan ratkaisemiseen ja järjestöllisten toimien lopettamiseen. STTK:n hallitus totesi, että maan hallituksen esitys antaa edellytykset järjestöllisten toimien keskeyttämiseen, ei lopettamiseen. STTK:n hallitus edellyttää, että työsopimuslain muuttamiseen liittyvät perustelut on valmisteltava kolmikantaisesti. Järjestöllisiin toimiin liittyvät päätökset tehdään jokaisessa jäsenliitossa. STTK:n hallituksen keskustelussa todettiin, että lopullinen arvio on mahdollista tehdä vasta kun muutosehdotuksen perustelut ovat tiedossa. Maan hallituksen esitys on STTK:n mielestä osoitus kompromissihalusta ja kyvystä hakea ratkaisua hyvin tulehtuneessa työmarkkinailmapiirissä.