STTK: Oppivelvollisuuden pidentäminen parantaa nuorten työllistymistä

Oppivelvollisuutta ollaan hallitusohjelman mukaisesti pidentämässä 18 ikävuoteen. Osana kokonaisuutta toisen asteen koulutuksesta tulisi maksutonta. Uudistuksen tavoite on nostaa osaamistasoa, parantaa koulutuksellista tasa-arvoa, kaventaa eroja oppimistuloksissa ja saada vähintään toisen asteen tutkinto kaikille. Toteutuessaan uudistus veisi eteenpäin hallituksen tavoitetta saada jokaiselle perusasteen päättävälle vähintään toisen asteen tutkinto.

Vaikka Suomessa on jo maksuton opetus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukioissa, opiskelijat joutuvat itse kustantamaan oppimateriaalit ja työvälineet kuten tietokoneet, oppikirjat ja työasut. Selvitysten mukaan kustannukset ovat vähintään useita satoja, jopa tuhansia euroja.
- Esityksen mukaan toisen asteen koulutus olisi maksutonta sen kalenterivuoden loppuun, jolloin henkilö täyttää 20 vuotta. Perheen varallisuuden ei pidä vaikuttaa yhdenkään nuoren koulutusvalintoihin. Maksuton toisen asteen koulutus on tärkeä osa oppivelvollisuusuudistusta, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

STTK painottaa, että oppivelvollisuus ei tarkoita pakkoa käydä koulua.
- On hyvä, että oppivelvollisuuden suorittaminen tulee esityksen mukaan olemaan joustavaa. Velvollisuuden voisi täyttää myös osallistumalla toisen asteen opintoihin valmentavaan koulutukseen, työpajoihin ja perusopetuksen lisäopetukseen. Oppivelvollisuuden voisi suorittaa myös oppisopimuksena, jolloin oppiminen tapahtuisi ohjatusti työpaikalla.

Työelämässä ei juurikaan enää ole työpaikkoja, joihin työllistyisi peruskoulupohjalta. Oppivelvollisuuden pidentämisellä arvioidaankin olevan positiivisia vaikutuksia työllisyyteen. Ilman perusasteen jälkeistä tutkintoa olevien 20-24-vuotiaiden nuorten työllisyysaste oli ennen pandemiaa 26 prosenttia matalampi kuin toisen asteen tutkinnon suorittaneilla. Pandemia on kiihdyttänyt työelämän osaamisvaatimusten muutosta.
- Osaaminen on parasta turvaa muuttuvassa työelämässä. Oppivelvollisuuden pidentäminen on yhteiskunnalta investointi nuorten tulevaisuuteen. Uudistus maksaa itsensä takaisin pitemmällä aikavälillä parantuneena työllisyytenä, Palola arvioi.

Oppivelvollisuuden pidentäminen ei automaattisesti johda tilanteeseen, jossa koko ikäluokka suorittaisi toisen asteen tutkinnon. Esityksessä ehdotetaan uusia vastuita koulutuksen järjestäjille ja kunnille, joilla varmistettaisiin, että yksikään nuori ei jää vaille tarvitsemaansa tukea ja ohjausta.
- Myös muut hallituksen käynnistämät hankkeet, joissa kehitetään opinto-ohjausta ja parannetaan opetuksen laatua ja tasa-arvoa eri koulutusasteilla, ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Perusasteella tulisi esimerkiksi kiinnittää enemmän huomiota oppilaiden tukemiseen jatkokoulutusvalintoja tehtäessä.

STTK korostaa myös, että opiskelijoiden terveyden, opiskelukyvyn ja tasavertaisten mahdollisuuksien näkökulmasta on tärkeää, että uudistuksen yhteydessä varmistetaan monipuoliset ja moniammatilliset opiskeluhuollon palvelut yksilöllisen tarpeen mukaan.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Työllisyyspalveluiden kehittäminen tärkein investointi tulevaisuuteen14.8.2020 14:12:41 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön virkamiesten tänään julkaistussa Työllisyyspaketti-muistiossa esitetään keinoja hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamiseksi. Merkittävin osa 60 000 lisätyöllisestä muodostuu ikääntyneistä. Muistiossa keinojen joukossa on esitetty esimerkiksi eläkeputken poistamista. - Tässä suhdannetilanteessa ei pidä vetää mattoa ikääntyneiden alta. Ikääntyneiden työllistäminen edellyttää merkittäviä panostuksia palveluihin. Työsuhde- ja muutosturvaa pitää parantaa. Subjektiivinen oikeus osa-aikatyöhön auttaisi ikääntyneitä jaksamaan pidempään työelämässä, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà korostaa. Virkamiehet esittävät työttömyysturvan sitomista työsuhteen pituuteen. - Jos työttömyysturva sidotaan kiinteämmin työsuhteen kestoon, työsuhdeturvaa on ehdottomasti parannettava. Samalla tulisi helpottaa työssäoloehtoa. Tällöin pätkä- ja osa-aikatyöntekijät pääsisivät helpommin ansiosidonnaisen työttömyysetuuden piiriin. Lainàn mielestä on myönteistä, että virkamiesten muisti

STTK: Budjettiehdotuksen peruslinja oikea – työttömyyden kasvu pidettävä kurissa aktiivisella työllisyyspolitiikalla12.8.2020 16:11:11 EESTTiedote

Tiedote Valtiovarainministeriö on julkaissut esityksensä valtion vuoden 2021 talousarvioksi. STTK kiittää maltillista yleislinjaa, joka ottaa huomioon koronaviruksen luoman poikkeuksellisen ajan Suomen ja maailman talouteen. Julkisen talouden tasapainoa tavoitellaan uuden, vuoteen 2030 ulottuvan julkisen sektorin kestävyystiekartan mukaisesti. Budjettitasapainoon tähtääviä leikkauksia ei suunnitella vuodelle 2021. - On hyvä, että hallitus tarkastelee asiaa pitkällä aikavälillä. Koronan aiheuttama poikkeustila ei ole vielä ohi, joten nyt ei ole finanssipolitiikan kiristämisen aika. Valtiovarainministeriön esittämä maltillinen budjettilinja on paikallaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela korostaa. Vuoden 2021 talousarvioehdotuksen loppusumma on 61,6 miljardia euroa. - Osa työllisyyttä edistävistä toimista joudutaan siirtämään tuleville vuosille. Nyt on tärkeintä pitää talouden rattaat pyörimässä ja estää työttömyyden voimakas kasvu. Tämä tukee myös pitkän ajan työllisyystavoitetta. Hallit