Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Suomen ongelma on ikääntyvien miesten ja nuorten naisten heikko työllisyys

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n tänään 28.2. julkistettu Suomea koskeva maaraportti patistaa työttömyyden selättämiseen. Vaikka työllisyysaste kehittyy hyvin, on rakennetyöttömyydestä kuitenkin syytä olla huolissaan.

– Työllisyysasteen nostamiseksi OECD suosittelee Suomelle sosiaaliturvauudistuksia. Järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa ja kehittää työllistymiseen kannustavampaan suuntaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela kertoo maaraportin sisällöstä.

– Uskon, että sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen tulee olemaan seuraavan hallituskauden tärkein yhteiskunnallinen uudistus. Tärkeintä olisi tasapainoinen toteutus, joka huomioi yksilölliset tarpeet nykyjärjestelmää paremmin. Työllistymiseen kannustamisen ja yhteiskuntaan osallistamisen tulisi olla tulevaisuudessa sosiaaliturvajärjestelmän lähtökohta, Koskela arvioi.

OECD:n selvitys paljastaa karulla tavalla Suomen työmarkkinoiden heikkouksia. Ikääntyneiden miesten ja nuorten naisten työllisyysasteissa Suomi jää merkittävästi jälkeen muista pohjoismaista. Työllisyysasteen nostamisen pohjoismaiselle tasolle tulisi olla politiikan yksi keskeisimmistä tavoitteista jatkossakin. Olisi tärkeää keskittyä niihin ryhmiin, joissa Suomi on eniten verrokkimaita jäljessä. Ikääntyvien työuran pidentämistä edistävät toimet ovat siksi tärkeitä. Ikäjohtamisen hyvät periaatteet tulisi ottaa laajasti käytännöiksi Suomessa. Myös perhevapaauudistuksen välttämättömyys paljastuu OECD:n raportin luvuissa.

– Näihin lukuihin on syytä suhtautua vakavasti. Perhevapaajärjestelmän uudistaminen olisi kipeästi tarpeen nuorten naisten työllisyysasteen parantamiseksi. Ikääntyvien miesten osalta taas irtisanomissuojan parantaminen voisi korjata hälyttäviä lukuja. Ruotsissa ikääntyvien työntekijöiden irtisanomissuoja on vahvempi ja sillä on saatu myös työuria pidennettyä, vaikka sekään ratkaisu ei olisi ongelmaton, Koskela muistuttaa.

OECD kehottaa Suomea muuttamaan verotuksen painopistettä tuloverotuksesta välilliseen verotukseen.

– OECD:n näkemys verotuksen painopisteen muuttamisesta työn verotuksesta välillisten verojen ja omaisuuden verottamisen suuntaan on kannatettava. STTK:n mielestä erityisesti pieni- ja keskituloisille suunnattu tuloveron alennus olisi kasvua ja työllisyyttä tukeva. Varallisuusveron palautus taas saisi laiskan pääoman liikkeelle, Koskela huomauttaa.

Lisätietoja: STTK:n ekonomisti Antti Koskela, puh: 044 543 9838.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n liitot eivät seuraa sivusta irtisanomissuojan heikentämistä10.9.2018 14:29Tiedote

Tiedote STTK toistaa maan hallitukselle vaatimuksen luopua lakiesityksestä, jolla aiotaan helpottaa alle 20 henkilön yritysten irtisanomisoikeutta. Tänään kokoontunut STTK:n hallitus totesi, että kyse on ammattiyhdistysliikkeen edunvalvonnan keskeisistä kivijaloista, työntekijöiden työsuhdeturvasta ja oikeudenmukaisuudesta. - STTK:n jäsenliitot eivät seuraa sivusta, jos sen jäseniä kohdellaan eriarvoistavasti. Olemme ilmoittaneet olevamme valmiita järjestöllisiin toimenpiteisiin, jos maan hallitus ei luovu lakiesityksestä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Työsuhdeturva on edunvalvonnan kovaa ydintä. - Jos työntekijöitä asetettaisiin eriarvoiseen asemaan sen perusteella, minkä suuruisessa yrityksessä he työskentelevät, se ei olisi sen paremmin työntekijän kuin yrityksen edun mukaista. On selvää, minne koulutetut, osaavat ja motivoituneet työntekijät hakeutuvat, jos heidän työsuhdeturvansa on erilainen alle ja yli 20 hengen työpaikassa, Palola huomauttaa. STTK on teettänyt kansalaiskyse

STTK: Hallituksen toimet rakennetyöttömyyden alentamiseksi jäivät vähäisiksi29.8.2018 14:54Tiedote

Tiedote, vapaa julkaistavaksi Maan hallituksen tänään julkistetussa budjettiehdotuksessa finanssipolitiikan linja olisi voinut olla suhdannetilanteeseen nähden tiukempi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa. STTK pitää tärkeänä, että osaavan työvoiman saatavuus turvataan. Tämä on talouskasvun jatkumisen kannalta tärkeää. Myönteistä hallituksen budjettiehdotuksessa on, että rakenteellisen työttömyyden purkamisen kiinnitetään huomioita. Nyt esitetyt panostukset eivät kuitenkaan riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä. Budjettiriihessä jäivät tekemättä kipeästi kaivatut lisäpanostukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Työvoimapalveluihin, koulutukseen ja työvoiman liikkuvuuden edistämiseen ei ole juurikaan tulossa lisää resursseja, jotta rakenteellisen työttömyyden ydintä saataisiin purettua, Nevalainen toteaa. Hallitus on lisäksi käynnistämässä erityisen ohjelman osatyökykyisten työllistämiseksi