Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK: Suomen ongelma on ikääntyvien miesten ja nuorten naisten heikko työllisyys

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n tänään 28.2. julkistettu Suomea koskeva maaraportti patistaa työttömyyden selättämiseen. Vaikka työllisyysaste kehittyy hyvin, on rakennetyöttömyydestä kuitenkin syytä olla huolissaan.

– Työllisyysasteen nostamiseksi OECD suosittelee Suomelle sosiaaliturvauudistuksia. Järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa ja kehittää työllistymiseen kannustavampaan suuntaan, STTK:n ekonomisti Antti Koskela kertoo maaraportin sisällöstä.

– Uskon, että sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen tulee olemaan seuraavan hallituskauden tärkein yhteiskunnallinen uudistus. Tärkeintä olisi tasapainoinen toteutus, joka huomioi yksilölliset tarpeet nykyjärjestelmää paremmin. Työllistymiseen kannustamisen ja yhteiskuntaan osallistamisen tulisi olla tulevaisuudessa sosiaaliturvajärjestelmän lähtökohta, Koskela arvioi.

OECD:n selvitys paljastaa karulla tavalla Suomen työmarkkinoiden heikkouksia. Ikääntyneiden miesten ja nuorten naisten työllisyysasteissa Suomi jää merkittävästi jälkeen muista pohjoismaista. Työllisyysasteen nostamisen pohjoismaiselle tasolle tulisi olla politiikan yksi keskeisimmistä tavoitteista jatkossakin. Olisi tärkeää keskittyä niihin ryhmiin, joissa Suomi on eniten verrokkimaita jäljessä. Ikääntyvien työuran pidentämistä edistävät toimet ovat siksi tärkeitä. Ikäjohtamisen hyvät periaatteet tulisi ottaa laajasti käytännöiksi Suomessa. Myös perhevapaauudistuksen välttämättömyys paljastuu OECD:n raportin luvuissa.

– Näihin lukuihin on syytä suhtautua vakavasti. Perhevapaajärjestelmän uudistaminen olisi kipeästi tarpeen nuorten naisten työllisyysasteen parantamiseksi. Ikääntyvien miesten osalta taas irtisanomissuojan parantaminen voisi korjata hälyttäviä lukuja. Ruotsissa ikääntyvien työntekijöiden irtisanomissuoja on vahvempi ja sillä on saatu myös työuria pidennettyä, vaikka sekään ratkaisu ei olisi ongelmaton, Koskela muistuttaa.

OECD kehottaa Suomea muuttamaan verotuksen painopistettä tuloverotuksesta välilliseen verotukseen.

– OECD:n näkemys verotuksen painopisteen muuttamisesta työn verotuksesta välillisten verojen ja omaisuuden verottamisen suuntaan on kannatettava. STTK:n mielestä erityisesti pieni- ja keskituloisille suunnattu tuloveron alennus olisi kasvua ja työllisyyttä tukeva. Varallisuusveron palautus taas saisi laiskan pääoman liikkeelle, Koskela huomauttaa.

Lisätietoja: STTK:n ekonomisti Antti Koskela, puh: 044 543 9838.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 17 jäsenliittoa ja noin 505 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK antaa hallitukselle kouluarvosanaksi ehdot11.6.2018 14:23Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli kesäkuun kokouksessa maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välisestä yhteistyöstä. - Kesän alkaessa jaetaan monenlaisia todistuksia ja arvosanoja. STTK:n hallitus antaa maan hallitukselle työmarkkinaosaamisesta ehdot. Kolme vuotta istunut hallitus ei ole kehittynyt osaajaksi työmarkkina-asioissa. Sen sijaan useimmissa asioissa se on ollut kovakorvainen, käskyttävä ja joustamaton, puheenjohtaja Antti Palola sanoo. Palola muistuttaa, että kolmeen vuoteen on mahtunut monia ongelmia. - Jyrkimmän vastakkainasettelun aiheuttivat uuden hallituksen ideoimat pakkolait, eli tavoite heikentää työehtoja ja rajoittaa työmarkkinajärjestöjen sopimusoikeutta. Toinen iso riitely liittyi aktiivimalliin, jolla heikennetään työttömien toimeentuloa ilman, että heille tosiasiassa tarjotaan mahdollisuutta työhön tai sitä vastaavaan aktiivisuuteen. Parhaillaan hallitus kaavailee irtisanomisperusteiden heikentämistä alle 20 työntekijän yrityksissä. Hallitus on myös törmäyskurssi

STTK: Työaikalain uudistus osin onnistunut, jaksotyön laajentaminen ei tyydytä21.5.2018 16:19Tiedote

Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut työaikalakia koskevan hallituksen esityksen. STTK on pitänyt työaikalain uudistamista tarpeellisena ja on sitä mieltä, että lain lähtökohtana tulee jatkossakin olla työaikasuojelun toteutuminen. Uudistus on melko tasapainoinen kokonaisuus sekä rakenteeltaan selkeä ja looginen. - Mielestämme uudistuksessa on kyetty huomioimaan muuttuvan työelämän tarpeet joustojen lisäämisen osalta melko hyvin, sillä siinä on huomioitu sekä työntekijöiden että työnantajien näkökulmat. Muun muassa liukuvan työajan, joustotyön ja työaikapankin säännökset tuovat toivottuja joustoja työntekijöille työn ja perhe-elämän paremmaksi yhteensovittamiseksi. Käytännössä näiden hyödyntäminen edellyttää hyvää osaamista työpaikkatasolla, johtaja Katarina Murto arvioi. STTK on koko valmistelun ajan pitänyt tärkeänä, että työaikalain soveltamisala säilyy mahdollisimman laajana ja järjestö on tältä osin tyytyväinen esitykseen. - On hyvä, että työaikalaissa ei paikallista sopimist