STTK: Yhteistoimintalaki uudistettava hallitusohjelman mukaisesti

Yhteistoimintalain uudistusta on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä vuoden 2019 keväästä. Työryhmän määräaika on toukokuun loppu.

STTK on erittäin huolissaan valmistelutilanteesta ja edellyttää, että uudistus toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti ja työntekijöiden asemaa parannetaan.
- Ohjelmassa todetaan, että uudistuksen tavoitteena ovat riittävät oikeudet henkilöstön tiedonsaannin ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseen, jatkuvaan vuoropuheluun, työhyvinvoinnin edistämiseen sekä osaamisen kehittämiseen. Työelämän luottamuksen ja työpaikkojen yhteistoiminnan vahvistamiseksi on parannettava henkilöstön osallisuutta ja asemaa sekä yt-menettelyssä että muutoin yritysten päätöksenteossa. STTK vaatii, että hallitus pitää tästä lähtökohdasta kiinni. Tässä epävarmuuden ajassa työelämän laadun kehittämistä ei ole mitään syytä unohtaa, johtaja Katarina Murto toteaa.

STTK on jo aiemmin esittänyt lain kokonaisvaltaista uudistamista, jolle on selvät perusteet.
- Nykylaki painottuu käytännössä työpaikkojen poikkeuksellisiin irtisanomistilanteisiin. Säännönmukainen yhteistoiminta ja tiedonkulku sen sijaan eivät toteudu läheskään kaikilla työpaikoilla. Työpaikan toiminnan jatkuva kehittäminen yhteistyössä ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet työyhteisön kehittämiseksi ovat nykyisellään täysin riittämättömiä. Keskeinen edellytys hyvän yhteistoiminnan ja luottamuksen vahvistamiseksi on parantaa henkilöstön edustajien tiedonsaantia, joka nyt on usein liian myöhään ajoitettua, suppeaa ja valikoivaa. Henkilöstön edustajien tiedonsaantioikeuksia, tasaveroista aloiteoikeutta ja vaikutusmahdollisuuksia on parannettava sekä muutosneuvotteluiden että muun yhteistoiminnan osalta. Jatkuvan vuoropuhelun tavoitteena on oltava yhteisymmärrys käsiteltävissä asioissa.

Työn murroksessa ja teknologian kehittyessä osaamishaasteet ja jatkuvan oppimisen tarpeet on laajasti tunnustettu. Toisaalta jaksamiseen ja työn aiheuttamaan henkiseen kuormitukseen liittyvät ongelmat ovat jatkuvasti lisääntyneet työikäisten keskuudessa.
- STTK korostaa sekä osaamisen että työhyvinvoinnin merkitystä ja niiden yhdistämistä uudistettavaan yhteistoimintalakiin. Panostukset osaamiseen ja työntekijöiden työkykyyn hyödyttävät niin työnantajia kuin yhteiskuntaa muun muassa tuottavuuden kehityksen ja säästyvien sairauspoissaolokustannusten myötä.

Työelämän epävarmuudet heijastuvat kaikkien työikäisten hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Työelämän laadun jatkuva kehittäminen on STTK:n mielestä välttämätöntä.
- Toimivan yhteistoiminnan varmistaminen myös pienemmissä yrityksissä on perusteltua. Työllistämiskynnykseen sillä ei olisi vaikutusta. Yhteistoimintalain soveltamisala onkin laajennettava koskemaan myös nykyistä pienempiä yrityksiä. Myös hallintoedustuksen soveltamisalan rajaa on laskettava nykyisestä 150:stä merkittävästi. Yt-lain seuraamusjärjestelmän on säilyttävä vähintään nykylain tasoisena, jotta työntekijän asemaa ei heikennetä, kuten hallitusohjelmassa edellytetään. Uuden lain on oltava selkeä, yhteistoimintaa vahvistava, laadukas ja työntekijöiden asemaa parantava, Murto esittää.

Lisätietoja STTK:ssa: johtaja Katarina Murto, puhelin 050 568 9188.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Samapalkkaisuusohjelman jatkaminen tärkeää, muitakin toimia tarvitaan18.12.2020 10:05:04 EETTiedote

Vihdoin on varmistettu, että jo vuonna 2006 aloitettu kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma jatkuu. Työmarkkinakeskusjärjestöt ja hallitus ovat sopineet uudesta kaudesta vuosille 2020 - 2023. Uuden ohjelmakauden sisällöstä on neuvoteltu pitkään ja välillä neuvottelut keskeytyivätkin, kun yhteinen lopputulos tuntui saavuttamattomalta. — Sitkeys palkittiin, neuvottelupöytään palattiin ja sopu saatiin aikaan. Kolmikantainen samapalkkaisuusohjelma on eurooppalaisittain harvinaisuus. Voimme olla ylpeitä, että Suomessa kaikki kolmikannan osapuolet ovat sitoutuneet naisten ja miesten välisen keskimääräisen palkkaeron kaventamiseen. Tasa-arvon edistämiseen tarvitaan kaikkien yhteistä tahtoa sekä konkreettisia toimia yhdessä ja erikseen, STTK:n asiantuntija Anja Lahermaa iloitsee. Pitkä ohjelmakauden valmisteluprosessi on harmillisesti jarruttanut toimenpiteiden edistymistä. — Nyt on tartuttava ripeästi toimeen ja ohjelmaan kirjattujen toimenpiteiden toteuttaminen saatava heti konkreettisesti v

STTK: Hallituksen esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi tasapainoisia17.12.2020 18:22:26 EETTiedote

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pitää hallituksen esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseksi kohtuullisen tasapainoisina palkansaajien turvan kannalta. - STTK ei hyväksy työttömien lisäpäivien poistamista eli niin sanotun eläkeputken tukkimista kokonaan. Kuitenkin päätös lopettaa se asteittain on oikea linjaus keskellä koronakriisiä, joka on heikentänyt Suomen talouden ja työllisyyden näkymiä, Palola toteaa. STTK on vaatinut tasapainoisia ratkaisuja ikääntyvien työttömäksi joutuvien muutosturvan vahvistamiseksi, eli vastuuta myös työnantajille irtisanomistilanteissa. - Työttömien kurittaminen ei luo yhtään uutta työpaikkaa. Tarvitsemme osaamista vahvistamalla, innovaatioita kehittämällä ja kasvun kautta uusia hyviä työpaikkoja. Hallituksen toimenpiteet muodostavat tärkeän kokonaisuuden, kun tavoitellaan työllisyysasteen nostamista 75 prosenttiin. Esityksissä tasapaino työttömien turvan varmistamiseksi toteutuu melko hyvin. - Irtisanotun työntekijän uudelleen työllistymis

STTK:n edustajisto: Eläkeputki on korvattava osaamisputkella17.12.2020 11:45:44 EETTiedote

Hallitus on luvannut vielä ennen joulua linjata toimia yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantamiseksi ja työssä jaksamisen edistämiseksi. Tänään kokoontunut STTK:n edustajisto edellyttää hallitukselta tasapainoisia työllisyystoimia. - Maksumiehiksi eivät voi joutua vain palkansaajat, ja työllisyyden parantaminen ei saa tarkoittaa ainoastaan työttömien lisäpäivien karsimista eli eläkeputken sulkemista, puheenjohtaja Antti Palola painottaa.

SAK, Akava ja STTK: Palkansaajien esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi eivät saaneet vastakaikua työnantajilta30.11.2020 18:30:00 EETTiedote

Neuvottelut toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi ovat päättyneet ja työmarkkinajärjestöjen yhteistä esitystä maan hallitukselle ei anneta. Toimeksiannossaan hallitus edellytti tasapainoista julkista taloutta vahvistavaa esitystä toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi, heidän työmarkkina-asemansa parantamiseksi ja työssä jaksamisen edistämiseksi. Palkansaajakeskusjärjestöillä oli rakentavia ehdotuksia, jotka olisivat täyttäneet hallituksen toimeksiannon kaikilta osin. - Tärkein kokonaisuus liittyy työttömien lisäpäiväratkaisuun ja muutosturvan parantamiseen. Irtisanottujen työllistymistä nopeutettaisiin lisäämällä koulutusta, pidentämällä työllistymisvapaata ja nopeuttamalla työnhaun aloitusta jo irtisanomisaikana. Muutosturvakoulutuksen kesto pitenisi työsuhteen pituudesta riippuen kahteen tai kolmeen kuukauteen, järjestöt ehdottavat. Palkansaajien esitys turvaisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon jatkossakin, vaikka työttömyysturvan lisäpäivie

STTK: Luottamuksen lisääminen on vaikuttavin ilmastotoimi25.11.2020 09:57:55 EETTiedote

Tänään julkaistu Ilmassa ristivetoa -tutkimuksen loppuraportti osoittaa, että Suomesta löytyy laajaa tahtoa ilmastotoimiin. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään niitä ilmastonmuutokseen liittyviä tekijöitä, jotka yhdistävät suuryritysten johtoa, kuntapäättäjiä ja eri kansalaisryhmiä. Tavoitteena oli tunnistaa vastaajaryhmien keskuudesta sellaista yhteistä ymmärrystä, jonka varaan ilmastopäätöksiä voitaisiin rakentaa.

Markus Kutvonen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi - Työllisyystoimissa muistettava nuoret21.11.2020 15:27:57 EETTiedote

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Markus Kutvonen. 20-vuotias Markus opiskelee Metropolia ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi ja hän on Tehyn opiskelijajäsen. STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi valittiin 38-vuotias Tapio Mattila, joka opiskelee röntgenhoitajaksi Turun ammattikorkeakoulussa ja on Tehyn opiskelijajäsen. Uusien toimijoiden kausi alkaa vuoden 2021 alussa. Valinnat tehtiin tänään Helsingissä järjestetyssä STTK-Opiskelijoiden kokouksessa. Työllisyystoimissa muistettava nuoret Koronapandemian aiheuttama työttömyys on vaikuttanut erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin, etenkin alle 30-vuotiaisiin naisiin. Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2020 koko maassa 25-34-vuotiaiden työttömien määrä oli 46 000, joka on noin 17,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tutkimukset osoittavat, että nuorena ja työuran alkuvaiheissa koetut työttömyysjaksot lisäävät myöhempää työttömyysriskiä ja negatiivista kehitystä ansiotuloihin pitkällä aikavälillä. Siksi nuort

Toni Savolainen Muhokselta on STTK:n Tulevaisuuden tekijä21.11.2020 12:45:00 EETTiedote

Luottamusmies, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin ammattiosaston puheenjohtaja Toni Savolainen on saanut STTK:n ensimmäisen Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnan. Maininta julkistettiin STTK-Opiskelijoiden kokouksessa tänään. Muhokselta kotoisin olevaa Toni Savolaista kuvataan työssään ammattiosaston puheenjohtajana kehittäjäksi, joka on nykyaikaistanut yhdistyksen toimintaa, innostaa jäseniä ja osaston hallituksen toimijoita kehittymään sekä hankkii uusia jäseniä ja luottamushenkilöistä liittoon menestyksekkäästi. - Toni on reilu, aktiviinen ja oikeudenmukainen. Hänellä on taito rauhoittaa ihmiset tilanteessa, jossa työpaikalla kova kiire aiheuttaa hämmennystä. Hän on tulevaisuuden tekijä, jonka toimintaa arvostetaan yli osastorajojen, perusteluissa todetaan. Tulevaisuuden tekijää etsittiin avoimella haulla STTK:ssa. Valintaraatiin kuului edustajia useista jäsenliitoista, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:stä, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:stä, STTK Opiskelijoista