STT:n ruotsinkielinen uutistoiminta päättyy

STT:n ruotsinkielisen uutispalvelun (FNB) toiminta lakkaa vuodenvaihteessa. FNB:tä koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tiistaina. Lakkautuksen taustalla on ruotsinkielisten mediatalojen KSF Median ja HSS Median päätös irtisanoa sopimukset FNB:n kanssa. Irtisanomisen jälkeen edellytyksiä jatkaa toimintaa ei ole.

FNB:ssä on työskennellyt vakinaisesti kymmenen toimittajaa.

Tänä vuonna 130 vuotta täyttävästä kansallisesta uutistoimistosta STT:stä tulee nyt yksikielinen ja uutistarjonta ruotsiksi Suomessa kapenee selvästi.

”FNB:n alasajo on suuri menetys suomenruotsalaiselle vähemmistölle”, sanoo STT:n vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Mika Pettersson.

Petterssonin mukaan FNB:n alasajolla on vaikutuksia myös uutisvälitykselle Suomesta muihin pohjoismaihin.

”FNB:n uutiset ovat tavoittaneet myös pohjoismaisen yleisön, koska sillä on ollut yhteistyösopimukset Ruotsin, Norjan ja Tanskan uutistoimistojen kanssa”, Pettersson sanoo.

Vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Pettersson 040 5078803

Helsingin Sanomien Putkiranta johtaa STT:n hallitusta20.8.2018 14:02Tiedote

Suomen Tietotoimiston hallitus järjestäytyi lopullisesti kokouksessaan maanantaina. Hallituksen puheenjohtajaksi on jo aiemmin valittu Helsingin Sanomien kaupallinen johtaja Petteri Putkiranta. Maanantaina varapuheenjohtajaksi valittiin Keskisuomalaisen vastaava päätoimittaja Pekka Mervola. Lisätiedot: Hallituksen puheenjohtaja Petteri Putkiranta 09 1221 Vastaava päätoimittaja Pekka Mervola 050 5549435 Vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Pettersson 040 5078803