STT:n ruotsinkielinen uutistoiminta päättyy

STT:n ruotsinkielisen uutispalvelun (FNB) toiminta lakkaa vuodenvaihteessa. FNB:tä koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tiistaina. Lakkautuksen taustalla on ruotsinkielisten mediatalojen KSF Median ja HSS Median päätös irtisanoa sopimukset FNB:n kanssa. Irtisanomisen jälkeen edellytyksiä jatkaa toimintaa ei ole.

FNB:ssä on työskennellyt vakinaisesti kymmenen toimittajaa.

Tänä vuonna 130 vuotta täyttävästä kansallisesta uutistoimistosta STT:stä tulee nyt yksikielinen ja uutistarjonta ruotsiksi Suomessa kapenee selvästi.

”FNB:n alasajo on suuri menetys suomenruotsalaiselle vähemmistölle”, sanoo STT:n vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Mika Pettersson.

Petterssonin mukaan FNB:n alasajolla on vaikutuksia myös uutisvälitykselle Suomesta muihin pohjoismaihin.

”FNB:n uutiset ovat tavoittaneet myös pohjoismaisen yleisön, koska sillä on ollut yhteistyösopimukset Ruotsin, Norjan ja Tanskan uutistoimistojen kanssa”, Pettersson sanoo.

Vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Pettersson 040 5078803

Eduskuntavaalien tulosilta Pikkuparlamentissa1.4.2019 07:11:00 EESTTiedote

STT osallistuu eduskunnan Pikkuparlamentissa sunnuntaina 14. huhtikuuta median edustajille pidettävän eduskuntavaalien tulosillan järjestelyihin. Puolueiden puheenjohtajat ovat tilaisuudessa toimittajien tavattavina. Turvajärjestelyjen takia tilaisuuteen voivat osallistua vain ennakkoon akkreditoituneet toimittajat ja kuvaajat. HUOM! Pressikortti tai eduskunnan mediakortti eivät riitä. Akkreditointi on alkanut ja päättyy perjantaina 5.4.

Eduskuntavaalien tulosilta Pikkuparlamentissa4.3.2019 14:24:39 EETTiedote