STT:n ruotsinkielinen uutistoiminta päättyy

STT:n ruotsinkielisen uutispalvelun (FNB) toiminta lakkaa vuodenvaihteessa. FNB:tä koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tiistaina. Lakkautuksen taustalla on ruotsinkielisten mediatalojen KSF Median ja HSS Median päätös irtisanoa sopimukset FNB:n kanssa. Irtisanomisen jälkeen edellytyksiä jatkaa toimintaa ei ole.

FNB:ssä on työskennellyt vakinaisesti kymmenen toimittajaa.

Tänä vuonna 130 vuotta täyttävästä kansallisesta uutistoimistosta STT:stä tulee nyt yksikielinen ja uutistarjonta ruotsiksi Suomessa kapenee selvästi.

”FNB:n alasajo on suuri menetys suomenruotsalaiselle vähemmistölle”, sanoo STT:n vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Mika Pettersson.

Petterssonin mukaan FNB:n alasajolla on vaikutuksia myös uutisvälitykselle Suomesta muihin pohjoismaihin.

”FNB:n uutiset ovat tavoittaneet myös pohjoismaisen yleisön, koska sillä on ollut yhteistyösopimukset Ruotsin, Norjan ja Tanskan uutistoimistojen kanssa”, Pettersson sanoo.

Vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Pettersson 040 5078803