STT:n ruotsinkielinen uutistoiminta päättyy

STT:n ruotsinkielisen uutispalvelun (FNB) toiminta lakkaa vuodenvaihteessa. FNB:tä koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät tiistaina. Lakkautuksen taustalla on ruotsinkielisten mediatalojen KSF Median ja HSS Median päätös irtisanoa sopimukset FNB:n kanssa. Irtisanomisen jälkeen edellytyksiä jatkaa toimintaa ei ole.

FNB:ssä on työskennellyt vakinaisesti kymmenen toimittajaa.

Tänä vuonna 130 vuotta täyttävästä kansallisesta uutistoimistosta STT:stä tulee nyt yksikielinen ja uutistarjonta ruotsiksi Suomessa kapenee selvästi.

”FNB:n alasajo on suuri menetys suomenruotsalaiselle vähemmistölle”, sanoo STT:n vastaava päätoimittaja ja toimitusjohtaja Mika Pettersson.

Petterssonin mukaan FNB:n alasajolla on vaikutuksia myös uutisvälitykselle Suomesta muihin pohjoismaihin.

”FNB:n uutiset ovat tavoittaneet myös pohjoismaisen yleisön, koska sillä on ollut yhteistyösopimukset Ruotsin, Norjan ja Tanskan uutistoimistojen kanssa”, Pettersson sanoo.

Vastaava päätoimittaja, toimitusjohtaja Mika Pettersson 040 5078803

Lehtikuvan Heikki Saukkomaa palkittiin Vuoden urheilukuvasta - uimarin varovainen katse vetosi tuomaritrioon7.4.2022 18:00:00 EEST | Tiedote

Lehtikuvan Heikki Saukkomaa on palkittu Vuoden urheilukuvasta. Voittajaotos syntyi, kun Saukkomaa kuvasi olympiaedustaja Ari-Pekka Liukkosta Tokion olympialaisten 50 metrin vapaauinnin alkuerien yhteydessä viime heinäkuussa. Kuvajournalismi 2021 -kilpailun voittajat palkittiin Suomen kuvajournalistit ry:n julkistamistilaisuudessa 7. huhtikuuta. Saukkomaan voittajakuva ja koko kilpailun sato on nähtävillä Sanomatalossa Helsingissä huhtikuun loppuun asti.