STUK aloittaa ydinturvallisuussäännöstön uudistuksen
Ydinenergialain mukaan STUKin tehtävänä on antaa ydinenergian käyttöä koskevia yleisiä turvallisuusmääräyksiä ja yksityiskohtaisia turvallisuusvaatimuksia. Nämä esitetään STUKin julkaisemissa määräyksissä ja ohjeissa (YVL-ohjeet). Ydinturvallisuussäännöstö sisältää ydinlaitosten ja muun ydinenergian käytön ydin- ja säteilyturvallisuuteen, turvajärjestelyihin ja ydinmateriaalivalvontaan liittyvät vaatimukset. Säännöstö kattaa ydinlaitoksen kaikki elinkaaren vaiheet (suunnittelu, rakentaminen, käyttöönotto, käyttö ja käytöstäpoisto sekä ydinjätteiden loppusijoitus). Säännöstöön kuuluu viisi määräystä ja 45 YVL-ohjetta.
Säteilyturvakeskus päätti 28.10.2020 aloittaa ydinenergian käytön turvallisuussäännöstön sisällöllisen ja rakenteellisen uudistuksen valmistelun. Säännöstöuudistuksella tavoitellaan muutoksia ydinturvallisuuden valvontaan ja toimintakulttuuriin. Nykyisin vaadittua ydinlaitosten ja muun ydinenergian käytön turvallisuustasoa ei ole tarkoitus uudistuksessa muuttaa.
Uuden säännöstön on tarkoitus korostaa toiminnanharjoittajien vastuuta turvallisuudesta. Uudistuksessa suositusluonteiset ohjeet ja velvoittavat vaatimukset eriytetään toisistaan. Uusien turvallisuusvaatimusten on tarkoitus olla tavoitteellisia ja teknologianeutraaleja, eivätkä ne enää sanele hyväksyttyjä ratkaisuja. Tavoitteelliset vaatimukset antavat luvanhaltijoille mahdollisuuden etsiä parhaiten soveltuvia ratkaisuja vaatimusten täyttämiseksi. Teknologianeutraalius mahdollistaa uusien teknologioiden, esimerkiksi niin kutsuttujen pienten modulaaristen reaktoreiden (Small Modular Reactor, SMR) luvittamisen nykysäännöstöä joustavammin.
”Nykysäännöstö määrittää hyväksyttävät ratkaisut ydinvoimalaitoksissa ehkä liiankin yksityiskohtaisesti, ja sitoo niin STUKin kuin luvanhaltijoiden ratkaisumahdollisuuksia. Tavoitteellinen säännöstö tarkoittaisi sitä, että luvanhaltijoille annetaan entistä enemmän mahdollisuuksia itse miettiä, mikä on turvallisuuden kannalta paras ratkaisu, ennen kuin sitä esitetään STUKin hyväksyttäväksi”, ydinvoimalaitosten valvonnan johtava asiantuntija Minna Tuomainen kuvaa.
Säännöstöuudistus antaa STUKille myös mahdollisuuden kohdentaa valvontaa asioiden riskimerkityksen mukaan. Vastuullinen toiminta huomioidaan myös valvonnan kohdentamisessa ja määrässä.
Myös ydinenergialain uudistaminen olisi tarpeen
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) asettama työryhmä julkaisi elokuussa arvion, jonka mukaan ydinenergialain kokonaisuudistus olisi tarpeen, koska ydinenergian käytön toimintaympäristö on muuttunut monin tavoin lain voimaantulon (1988) jälkeen. STUK oli mukana työryhmässä.
On eduksi, jos lainsäädäntöä ja ydinturvallisuussäännöstöä uudistetaan samaan aikaan, koska ydinenergialaki ja sen alainen säännöstö kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa. Säännöstöuudistuksen yhteydessä tarkastellaan, onko nykyisestä ydinturvallisuussäännöstöstä mahdollisesti tarpeen nostaa laki- tai asetustasolle tiettyjä vaatimuksia, joista perustuslain mukaan on näissä säädettävä. Parhaan lopputuloksen sääntelyn valmistelun ja lopputuloksen kannalta tuottaisi tämän vuoksi kokonaisuuden samanaikainen uudistaminen.
”Tärkeä osa säännöstöuudistuksen valmistelua onkin keskustelu TEMin kanssa uudistusten aikatauluista ja yhteensovittamisesta”, Tuomainen toteaa.
STUKin säännöstöuudistuksen aikataulu täsmentyy vuoden 2021 aikana, kun uudistukselle laaditaan yksityiskohtaisempi toteutussuunnitelma.
Ydinturvallisuussäännöstö
- Ydinturvallisuussäännöstöllä tarkoitetaan STUKin ydinenergialain nojalla antamia yleisiä turvallisuusmääräyksiä (7 q §) ja yksityiskohtaisia turvallisuusvaatimuksia (7 r §) eli YVL-ohjeita, joiden antaminen on säädetty STUKin tehtäväksi (55 §).
- Säännöstöä sovelletaan ydinlaitosten kaikkiin elinkaaren vaiheisiin niiden suunnittelusta käytöstäpoistoon ja muuhun ydinenergian käyttöön (mm. ydinmateriaalien kuljetukset).
- Turvallisuusvaatimukset koskevat ydinlaitosta, laitospaikkaa, ydinlaitosta käyttävää organisaatiota sekä erilaisia toimintoja (esimerkiksi turva- ja valmiusjärjestelyjä, ydinjätehuoltoa, ydinmateriaalivalvontaa tai ympäristön säteilyvalvontaa).
- STUK valvoo säännöstön noudattamista (55 §).
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
johtava asiantuntija Minna Tuomainen, puh. (09) 759 88 329, minna.tuomainen@stuk.fi, tavoitettavissa 4.11. klo 14.30-16.00
johtaja Kirsi Alm-Lytz, puh. (09) 759 88 663, kirsi.alm-lytz@stuk.fi
Mediapalvelu, puh. 010 850 4761
Tietoja julkaisijasta
Säteilyturvakeskus (STUK) on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan viranomainen, joka valvoo säteily- ja ydinturvallisuutta Suomessa. Tehtävämme on ihmisten, yhteiskunnan, ympäristön ja tulevien sukupolvien suojelu säteilyn haitallisilta vaikutuksilta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Säteilyturvakeskus (STUK)
Drönarens styranordning är en ofarlig strålkälla25.11.2025 11:48:06 EET | Pressmeddelande
En drönarpilot håller en strålkälla i handen. Även en liten effekt räcker för att kontrollera drönaren. Effekten är dock alldeles för liten för att värma pilotens vävnader eller för att orsaka andra konsekvenser.
Drooniohjain on vaaraton säteilylähde25.11.2025 11:48:06 EET | Tiedote
Droonin lennättäjä pitää kädessään säteilylähdettä. Pienikin teho riittää droonin hallitsemiseen. Lennättäjän kudosten lämmittämiseen tai muihin vaikutuksiin teho on kuitenkin aivan liian pieni.
Remote controllers for drones are a harmless source of radiation25.11.2025 11:48:06 EET | Press release
A drone operator holds a source of radiation in their hands. The amount of power required for controlling a drone can be quite small. The necessary power is far too small in quantity to warm the operator’s tissue or to have other effects.
STUK publicerade en forskningsrapport om kärnsäkerhetssamarbete som började när Sovjetunionen kollapsade och slutade när det ryska anfallskriget började4.11.2025 14:08:28 EET | Pressmeddelande
Strålsäkerhetscentralen hjälpte ryssarna att förbättra säkerheten vid sina kärnkraftverk i trettio års tid från början av 1990-talet. Samarbetet upphörde när Ryssland anföll Ukraina. Historieforskaren Petri Paju har skrivit om erfarenheterna av samarbetet i en forskningsrapport som Strålsäkerhetscentralen publicerat.
STUK julkaisi tutkimusraportin ydinturvallisuusyhteistyöstä, joka alkoi Neuvostoliiton romahduksesta ja päättyi Venäjän hyökkäyssodan alkuun4.11.2025 14:08:28 EET | Tiedote
Säteilyturvakeskus auttoi venäläisiä parantamaan ydinvoimalaitostensa turvallisuutta kolmenkymmenen vuoden ajan 1990-luvun alusta alkaen. Yhteistyö loppui Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Historiantutkija Petri Paju on kirjoittanut yhteistyön kokemukset Säteilyturvakeskuksen julkaisemaan tutkimusraporttiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
