Suden kannanhoidollinen metsästys pikaisesti valmisteluun

Juuri julkistetussa suden kannanhoitosuunnitelmassa suden sietämisen edistäminen on kirjattu keskeiseksi tavoitteeksi. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi suunnitelmaan on kirjattu monia hyviä toimenpiteitä kuten vahinkojen ennaltaehkäisy, toimet uhan ja vahinkojen hallitsemiseksi sekä korvausjärjestelmien kehittäminen.

MTK:n mielestä tavoitteisiin pääsemiseksi yksi kaikkein tärkeimmistä kannanhoitosuunnitelman toimenpiteistä on kuitenkin kannanhoidollinen metsästys. Se on välttämätöntä sekä taloudellisen että sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Sillä on tutkimusten mukaan merkittävä vaikutus myös susien laittoman tappamisen vähentymiseen.

Pitkään odotetun EU-tuomioistuimen ennakkopäätöksen mukaisesti kannanhoidollinen metsästys on mahdollista tiettyjen ennakkokriteereiden puitteissa. MTK:n mielestä nyt tulee pikaisesti ryhtyä valmistelemaan suden kannanhoidollisen metsästyksen toimintamallia.

Kenttäjohtaja Timo Leskinen puh. 0400 754 235
MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola puh. 044 538 4280

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa21.7.2020 13:17:49 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.

EU-budjetti ei odottelemalla parane – Suomi tarvitsee maaseutumiljardin16.7.2020 13:57:00 EESTTiedote

EU-maiden johtajat kokoontuvat huomenna Brysseliin päättämään EU-budjetista ja talouden elvytyspaketista. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK arvioi, että edellytykset poliittiseen kompromissiin ovat olemassa. Suomalaiset viljelijät kaipaavat ratkaisua asiasta, jotta epävarmuus maatalouspolitiikan rahoituksesta ensi vuoden alusta alkaen poistuisi. Suomen kannattaa tälläkin kertaa pyrkiä maaseudun kehittämiselle myötämieliseen ratkaisuun. MTK arvioi, että pääministeri Marinilla on erinomaiset mahdollisuudet neuvotella Suomelle vähintään miljardin euron lisäpaketti maaseudun kehittämisen rahoitukseen komission nykyisen esityksen lisäksi. Tähän tilaisuuteen on syytä tarttua.

Suomen maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä 75 prosenttia on lähtöisin maaperästä – maatalouden ilmastotiekartta nostaa pellonkäytön resurssitehokkuuden avaintekijäksi15.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tänään julkistettu maatalouden ilmastotiekartta –raportti arvioi, että mikäli turvemaiden päästöjä vähennetään, kivennäismaiden hiilensidontaa tehostetaan ja biokaasuntuotantoa sekä maatilojen aurinkoenergian käyttöä lisätään, on maatalouden aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä mahdollista leikata nykyisestä 29 % vuoteen 2035 ja 38 % vuoteen 2050 mennessä nykylaskennalla ja ilman tuotannon supistamista. Tutkimustiedon karttuessa voitaisiin päästöjä vähentää kivennäismaiden hiilensidontaa kehittämällä ja turvemaiden toimia tehostamalla mahdollisesti jopa 42 prosenttia vuoteen 2035 ja 77 prosenttia vuoteen 2050 satoisuuden ja viljelyteknologian kehittyessä. Yhteiskunnalta tarvitaan kuitenkin merkittäviä toimia ja lisää tieteellistä tutkimusta ilmastoviisaan maatalouden tueksi. Ilmastotoimien tulisi myös kohdistua viljelyyn ja viljelijöihin tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Mikäli maataloustuotantoa jatketaan jotakuinkin nykyisin käytännöin, vähenisivät maataloutemme kasvihuonekaasupää