Sukupolven käsite askarruttaa X-sukupolvesta kirjan kirjoittanutta Asta Leppää

Asta Leppä luotaa Aivan äksänä -uutuuskirjassaan keski-ikään ehtineen x-sukupolvensa ristiriitaisia tunteita tässä kummalliseksi käyneessä maailmassa.

Aivan äksänä – Kun huomasin kuuluvani sukupolveen
-teoksessa (Kirjapaja) ajanlasku alkaa Kekkosesta, mutta Tukholman Henkkamaukassa on jo käyty ja pojillakin saattaa olla silmämeikkiä.

Toimittaja ja kirjailija Asta Leppä tulkitsee ja tarkastelee Aivan äksänä -uutuuskirjassaan oman, nyt jo tanakkaan keski-ikään ehtineen x-sukupolvensa vaiheita ja ajatuksia nopeasti muuttuneessa maailmassa. Nuo niin sanotun yhtenäis-Suomen viimeiset kasvatit ja uuden ajan airuet varttuivat aikuisuuteen 1980- ja 1990-luvuilla. Ajan riento ja yhteiskunnan muutokset ovat olleet rajuja, ja niinpä osa ikäluokasta suhtautuu maailmaan siilipuolustuksella, vanhoista hyvistä ajoista nostalgisoiden.

Suuret ikäluokat eli boomerit elivät vielä tasapaksussa, muutaman median hallitsemassa yhtenäiskulttuurissa, mutta äksät syleilivät jo laajenevaa maailmaa ja alkoivat pyristellä irti nöyryyden ja niukkuuden ihanteista. Heidän tämän vuosituhannen alussa syntyneet lapsensa pyörittelevät silmiään, kun vanhemmat kertovat 1970–80-luvun koulun ruispuuro- ja veripalttuaterioista, radion yhdestä ainoasta rock-ohjelmasta ja viikkorahoista säästetyistä Levis-farkuista. X-sukupolvi eli nuoruutensa vielä toinen jalka yhtenäiskulttuurissa, mutta toisella oltiin jo astumassa uuteen, hyvässä ja pahassa avarampaan ja heterogeenisempaan maailmaan.

Leppä kirjoittaa tarkkanäköisesti x-sukupolven identiteettiä muokanneista kokemuksista ja pyrkii niiden kautta hahmottamaan ailahtelevaista sukupolven käsitettä. Olemme aikamme lapsia, halusimmepa tai emme.

Hän kysyy, millaista on huomata olevansa entinen kapinallinen maailmassa, joka onkin aivan erilainen kuin se, johon luuli kasvaneensa. Onko voitto vai tappio, että omien kasvuvuosien radikaaleista ajatuksista on tullut, jos ei taantumusta, niin ainakin tavanomaisia?

”Jokin sukupolvi-käsitteessä kiehtoo ja kiskoo minua puoleensa sen ylenpalttisesta sekavuudesta huolimatta. Tuijotan siihen kuin suurennuslasiin, jolla tutkiskelen tietyn aikakauden esiin nostamia yksityiskohtia ihmisessä.”

Asta Leppä on palkittu toimittaja ja tietokirjailija. Hän on kirjoittanut mm. teokset Voittajien varjot – Elämää eriarvoisten tasavallassa (2017) sekä Sävyttömät sanat – Kun vastakkainasettelut saivat vallan (2019), joka oli ilmestymisvuonnaan Kanava-tietokirjapalkintoehdokkaana.

Asta Leppä: Aivan äksänä – Kun huomasin kuuluvani sukupolveen

Kansi Satu Kontinen
Kirjapaja 2022 | ISBN 978-952-354-556-4
204 s. | Kl 30.12

Äänikirja ISBN 978-952-354-690-5, lukija Asta Leppä.

”Tyttö ansaitsee tulla näkyväksi juuri sellaisena, kuin hän on”18.1.2024 08:17:00 EET | Tiedote

Nykyajan tytöt sisäistävät samat normit kuin heidän esiäitinsä sata vuotta sitten, vaikka tyttöjen elinympäristö on muuttunut valtavasti. Näin kiteyttää lastenpsykiatri ja psykoterapeutti Riikka Riihonen kirjassaan Täysillä tyttö – Miten tukea itsetuntoa ja muita asioita, joita tytön vanhemman on hyvä tietää. Riihonen toteaa, että nyt on korkea aika kyseenalaistaa ja päivittää tyttöjen kasvatukseen ja tyttöyteen liittyviä uskomuksia.