Sukupolvensa parhaan sotakirjailijan Esa Sirénin uutuusromaanissa käydään jatkosodan tunturitaisteluita Sallan rintamalla

Jääkiekkovalmentajan uran jälkeen viisikymppisenä kirjailijaksi ryhtynyt Esa Sirén tunnetaan tosipohjaisten sotatarinoiden tinkimättömänä taiturina. Hänen romaaneissaan faktat ovat kohdillaan ja veijarimainen huumori maustaa tiukkaa toimintakuvausta. 17. sotaromaani Kairan soturit (Gummerus) kertoo Tornion suunnalta kootun JR 54:n 1. komppanian erämaataisteluista ja partioretkistä armottomissa olosuhteissa heinäkuun helvetillisistä kranaattitulista sateiseen syksyyn ja lumiseen talveen 1941.

Polkuvaaralle ehtineet JR 54:n joukot taistelevat tiensä kairojen ja vaarojen kautta ensin Alakurttiin. Tämän jälkeen verinen taival kulkee Tuntsajoen ja Voitajoen yli, päättyen lopulta Vermanjoen rannalle. Kuinka ryhmänjohtaja, kersantti Alakurun, kemiläisen lähetti-korpraali Möttösen ja talvisodan kalavelkoja hautovien nuorten Lapin poikien käy armottomissa taisteluissa?

Esa Sirén (s. 1948) on kotoisin Kouvolasta. Hänen sotaromaanejaan on myyty yhteensä yli 230 000 kappaletta. Sirén sai Kaarlen palkinnon edellisestä sotaromaanistaan Sissiosasto Hirvelä

Romaanin kansilehtien karttoihin on merkitty keskeiset taistelupaikat. Kartat on piirtänyt Jarkko Järvinen.

Esa Sirén: Kairan soturit
341 sivua

Esa Siren (kuva: Marek Sabogal)
Kairan soturit

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.

Miten kyetä tekemään suuria päätöksiä, kun niistä aiemmatkin ovat olleet huonoja? – Sisko Savonlahden romaani kertoo naisesta, joka ei kasva ihmisenä5.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Kai minä halusin tätä (Gummerus) on Sisko Savonlahden odotettu toinen romaani. Se on koominen ja säälimättömän terävä kuvaus yhden naisen elämästä. Savonlahti lunasti paikkansa nykykirjallisuuden kärkikaartissa jo kriitikoiden ylistämällä ja lukijoiden rakastamalla esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus 2018).

Juutalaisnaisten vastarintatoiminta Puolan getoissa oli laajamittaista ja rohkeaa – Hätkähdyttävä tietokirja tuo päivänvaloon toisen maailmansodan unohdetut sankarit30.8.2021 09:28:13 EEST | Tiedote

Päivien valo – Hitlerin gettojen vastarintanaiset (Gummerus) kertoo Puolan getoissa toisen maailmansodan aikana toimineesta vastarintaverkostosta. Se koostui juutalaisnaisista, jotka salakuljettivat aseita, tiedustelivat ja vakoilivat, kaivoivat bunkkereita ja toteuttivat sabotaasioperaatioita oman henkensä uhalla. Bestsellerlistoille Yhdysvalloissa nousseen tietokirjan elokuvaoikeudet on myyty Steven Spielbergille.