Sukupuolen lisääminen rangaistuksen koventamisperusteeksi on tasa-arvon kannalta tärkeä uudistus

Marinin hallitus antoi tänään istunnossaan lakiesityksen, jonka mukaan rikoslakiin lisätään rangaistuksen koventamisperusteeksi sukupuoli. Lakiuudistuksen tavoitteena on puuttua entistä tehokkaammin rikoksiin, joiden vaikuttimena on uhrin sukupuoli. Tyypillisesti tällaisia rikoksia ovat esimerkiksi järjestelmälliseen häirintä, uhkailu ja maalittaminen.

”Kyseessä on tärkeä uudistus, sillä esimerkiksi naisten riski joutua viharikosten, järjestelmällisen maalittamisen tai muun vihapuheen kohteeksi on suuri. Meidän on varmistettava, että lainsäädännön puitteissa pystymme tunnistamaan sukupuoleen perustuvia viharikoksia ja tarjoamaan uhreille tukea”, Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen korostaa.

Samalla tavoin, kuin esimerkiksi vähemmistöryhmään tai etniseen alkuperään kuuluva uhri, myös sukupuoleen liittyvässä rikoksessa uhri ei ole valikoitunut sattumalta, vaan ulkoisten ominaisuuksien vuoksi, jotka saattavat altistaa hänet myös jatkossa rikoksen uhriksi.

Esitys sukupuolen ja sen moninaisuuden ottamisesta rikoksen koventamisperusteeksi on Suomelta edistyksellistä myös kansainvälisesti katsottuna. Tämänhetkisessä Suomen lainsäädännössä rangaistuksen koventamisperusteita ovat rikoslaissa rotu, ihonväri, syntyperä, kansallinen tai etninen alkuperä, uskonto tai vakaumus, seksuaalinen suuntautuminen, vammaisuus tai niihin rinnastettava muu vaikutin. Sukupuolen lisääminen koventamisperusteeksi on tärkeä askel vihapuheen ja viharikosten kitkemiseksi.

Viha ei kuulu vaaleihin12.2.2021 10:00:00 EETTiedote

Vihapuhe kaventaa demokratiaa ja vähentää halukuutta osallistua päätöksentekoon. Oikeusministeriön Tiedolla vihaa -hankkeen mukaan joka kolmannes kuntapäättäjistä on ollut vihapuheen kohteena, ja kaksi kolmesta päättäjästä arvioi vihapuheen kasvaneen viime vuosina. Etenkin vaalien alla poliittisiin toimijoihin kohdistuva vihapuhe lisääntyy. Kevään kuntavaalit käydään poikkeuksellisissa olosuhteissa, kun koronaepidemia vaikuttaa kampanjointiin, äänestämiseen ja itse vaalien ilmapiirin.

Feminismiä kuntiin - Demarinaiset julkaisivat kuntavaaliteesinsä9.2.2021 17:29:13 EETTiedote

Huhtikuussa käytävät kuntavaalit määritelevät kuntien suunnan seuraaviksi vuosiksi. Äänestämällä vaaleissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman kuntansa kehitykseen. Demarinaiset haluaa huolehtia siitä, että jokaisella ihmisellä on toimiva arki, huolenpitoa, työtä ja saavutettavat palvelut. Demarinaisten kuntavaaliteesit kiteytyvät neljän otsikon alle, joita ovat saavutettavat palvelut, yhdenvertainen ja syrjinnästä vapaa kunta, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä kunta sekä kunta tasa-arvoisen työelämän edelläkävijänä.

Loppu tyttöjen ja naisten silpomiselle5.2.2021 12:23:34 EETTiedote

Naisten ja tyttöjen sukuelinten silpominen rikkoo räikeästi ihmisoikeuksia ja vaarantaa hengen ja terveyden. Maailmassa on arviolta 200 miljoonaa tyttöä ja naista, joiden sukuelintä on silvottu. Tämänhetkinen koronaepidemia ja poikkeusolot ovat huonontaneet tyttöjen asemaa. YK:n väestörahasto UNFPA mukaan koronaepidemia on haitannut sukuelinten silpomisen vastaista työtä. Sen seurauksena seuraavan vuosikymmenen aikana silvotuksi joutuu arviolta kaksi miljoonaa tyttöä, jotka olisivat muuten voineet säästyä teolta.

Demarinaiset peräänkuuluttaa faktatietoa koronarokotekeskusteluun17.12.2020 10:48:46 EETTiedote

Marinin hallitus julkaisi joulukuun alussa Suomen rokotestrategian koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Rokotestrategian toimeenpano alkaa, kun myyntiluvallinen ja Euroopan unionin standardit täyttävä rokote on saatavilla. Strategian mukaisesti rokotetta tullaan tarjoamaan jokaiselle halukkaalle ja rokotuksen saavat ensiksi sosiaali- ja terveysalan henkilöstö, ikäihmiset sekä riskiryhmiin kuuluvat henkilöt.