Tarkennus tiedotteeseen: Suojalasit ja järki päässä kohti uutta vuotta

Ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona vain kello 18-02. Ilotulitteiden käyttöpaikka tulee valita huolella suosien syrjäisiä ja aukeita paikkoja- Lemmikkiä ei kannata ottaa mukaan katsomaan ilotulituksia. Erityisesti astmaa ja muita kroonisia keuhkosairauksia sairastavien sekä lasten kannattaa katsoa ilotulitteita etäältä. Vammat ja vahingot voi välttää käyttämällä suojalaseja sekä noudattamalla ilotulitteiden käyttöohjeita.

Vuodenvaihteen juhlien onnistumisesta on helppo huolehtia, kun käsittelee myös ilotulitteita oikein.

Tukesin vuonna 2020 teettämän tutkimuksen mukaan ilotulitteiden suosio on laskussa, mutta monissa juhlissa ilotulitteet ovat yhä odotettu ohjelmanumero. Finanssiala ry (FA) muistuttaakin, että ilotulitteita on syytä käsitellä huolella, jotta henkilöihin ja omaisuuteen kohdistuvilta vahingoilta vältytään.

”Ilotulitteiden käsittelyssä on oltava erityisen huolellinen, jotta vahingoilta vältytään. Alaikäiset eivät saa käsitellä ilotulitteita eikä ilotulitteita tule sytyttää päihtyneenä”, Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero sanoo ja jatkaa:

”Ennen ilotulitekaupoille lähtöä kannattaa tarkistaa, että kotoa löytyy suojalasit niin ilotulitteiden sytyttäjille kuin katsojillekin. Jos ei, ilotuliteostoksilla on syytä ostaa myös suojalasit”.

Tukesin ja Suomen Silmälääkäriyhdistyksen mukaan viime vuodenvaihteessa sairaalahoitoa vaatineita silmävammoja sattui kahdelletoista ihmiselle. Näistä kymmenen johtui ilotulitteesta, yksi tähtisadetikusta ja yksi eläinten karkotukseen tarkoitetusta P1-tuotteesta.

”Ilotulitteiden aiheuttamia silmävammoja yhdistää useimmiten se, ettei vammautuneilla ole suojalaseja. Ilotulitteita käytettäessä suojalasien käyttö on lain mukaan pakollista. Suojalasit päähän siis sekä tulitteiden sytyttäjille että katsojille”, Mero ohjeistaa.

Vuodenvaihteen ympärillä pelastuslaitoksilla oli vuosi sitten viisi rakennuspaloa sekä 70 muuta ilotulitteista johtuvaa paloa sammutettavana, ilmenee pelastuslaitosten Pronto-rekisteristä. Siksi ilotulitteita käytettäessä erityisen tärkeää on myös oikea etäisyys rakennuksiin. Ilotulitteiden kanssa kannattaakin suosia syrjäisiä ja aukeita paikkoja.

Tiedotetta on korjattu 28.12.2021 klo 15. Tarkennamme, että suojalasit ovat lain mukaan pakollisia ilotulitteiden käyttäjille, ei vain suositeltuja.

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.