Sasu’s Playhouse

Suomalainen design-yritys Sasu's Playhouse sai kansainvälisesti arvostetun Primaduta-palkinnon

Primaduta-palkinnon saaja julkistettiin Trade Expo Indonesian avajaisissa torstaina 21.10.2021. Tilaisuudessa olivat läsnä maan presidentti ja kauppaministeri. Edellisen kerran Suomi sai palkinnon, kun Paulig voitti kilpailun vuonna 2016.
Sasu’s Playhousen Balard-pöytä. Se on omistaja-yrittäjä Heikkilän itsensä suunnittelema.

Mikä palkinto?
Primaduta-palkinto on eräänlainen Indonesian valtion myöntämä vientipalkinto. Se myönnetään yrityksille, jotka tekevät indonesialaisten yritysten kanssa kauppaa tavaroista, joilla on jatkojalostusarvoa ja työllistämistä lisäävä vaikutus Indonesiassa. Edellisen kerran Suomi sai palkinnon, kun se myönnettiin Pauligille vuonna 2016.

Maailmalla Primaduta-palkinto on hyvin arvostettu. Harvoin maan ylin johto osallistuu palkitsemisseremonioihin kuten Indonesiassa. Verkon välityksellä tilaisuudessa olivat läsnä Indonesian tasavallan presidentti H.E. Joko Widodo ja kauppaministeri H.E. Muhammad Lutfi.

Huolellinen tuotekehittely taustalla

Yritysmaailmassa on varsin tavallista, että kannukset hankitaan ensin ulkomailta ja ansioidutaan siellä, sitten vasta tunnettavuus kasvaa kotimaassa. Sasu's Playhousen kohdella tämän tyyppinen kehityskulku on ollut luontevaa. Nimittäin Sasu Heikkilän perhe asui Singaporessa aviomiehen työn takia neljä vuotta, vuosina 1996-2000.

Suomalaisnaisena Sasu Heikkilä ei jäänyt pyörittelemään peukaloitaan kotirouvana, vaan kehitti itselleen mielenkiintoisen busineksen komennusmaassa.

Sisustuksesta ja designistä kiinnostunut nainen ryhtyi suunnittelemaan ja valmistamaan sellaisia huonekaluja, joita hän itse myös ostaisi.

Materiaaliksi palkittuihin huonekaluihinsa hän valitsi kierrätystiikin. Prototyyppejä valmistaessaan hän törmäsi nopeasti teknisiin haasteisiin, jotka johtuivat ilman kosteuden eroista. Ne piti ratkaista ensitöiksi.

- Aasiasta tulevan puun kosteusprosentti on korkea. Suomessa talvella kosteusprosentti on pieni. Puun liitoskohtien tuli olla väljät, mutta kuinka väljät, se selvisi erehdyksen ja kokeilun kautta, kuten myös puutappien ja kiilojen optimaaliset sijoituskohdat, kertoo Heikkilä.

Tuotekehittelyä tehdessään Heikkilä huomasi myös, että kierrätetty indonesialainen puu sopeutuessaan täkäläisiin olosuhteisiin on erittäin kestävää. Se kestää pitkään myös ulkokäytössä.

Liike Porvoossa

Kun Heikkilän perheen neljän vuoden Singaporen komennuskausi oli päättynyt, muuttokuorman lisäksi matkusti Suomeen kontillinen Sasu Heikkilän suunnittelemia huonekaluja.
- Niille ei ollut siinä vaiheessa vielä ostajia, mutta ne menivät hyvin nopeasti kaupaksi. Sitten tuli toinen ja kolmas kontti ja nekin kävivät kaupaksi Porvoon vanhassa kaupungissa sijaitsevassa liikkeessä.

Nyt liikkeen perustamisesta on kulut jo 21 vuotta. Tuona aikana Sasu Heikkilä on tehnyt paljon suunnittelutöitä. Muun muassa Tuusulan asuntomessuille hän sisusti ja hankki kaikki huonekalut suomalais-indonesialaisen pariskunnan messukotiin. Lopputulos oli tyylikäs aasialaisskandinaavinen combo. Yksi taidonnäyte modernista sisustustyylistä on tamperelaisen Ravintola Periscopen ruokapöydät.  Helsinkiläinen Heikkilä on sisustanut myös kulttiravintola Manalan baarin.

Kestävää kehitystä ja laajennussuunnitelmia

Sasu's Playhouse toimii kestävän kehityksen hengessä globaalisti. Yritys on ostanut jalostettuja puutuotteita Indonesiasta vuodesta 2000 lähtien, erityisesti kierrätetystä puusta valmistettuja huonekaluja.
- Puumateriaali saadaan muun muassa vanhoista purettavista taloista. Ansiokkaat puusepät valmistavat niistä moderneja massiivipuisia huonekaluja myös tilaustyönä. Vintage- ja antiikkikalusteita sekä sisustustuotteita kunnostetaan räätälöidysti asiakkaillemme, selvittää Heikkilä liiketoimimtaansa.

Palkinnon saatuaan Heikkilä ei jää tuleen makaamaan, hänellä on suunnitteilla yrityksen laajentaminen ja uusien yhteistyöverkostojen virittäminen.
- Niistä tiedottelen lähiaikoina lisää, lupaa palkittu yrittäjä Heikkilä.

Lisätietoja:
Sasu Heikkilä
info@sasusplayhouse.com

Kuvat

Sasu’s Playhousen kierrätystiikkipöytä.
Sasu’s Playhousen Newstool-jakkara.
Sasu’s Playhousen ruokaryhmä.
Sasu’s Playhousen toimitusjohtaja-yrittäjä Sasu Heikkilä.

Sasu’s Playhouse
Rihkamakatu 2
06100 Porvoo

050 552 9022https://sasusplayhouse.net

Sasu’s Playhouse on vuonna 2000 perustettu yritys, joka tuo maahan oman malliston teakhuonekaluja. Sasu Heikkilä tekee sisustussuunnitelmia koteihin ja julkisiin tiloihin, usein yhteistyössä sisustussuunnittelijjoiden kanssa. Heikkilä suunnittelee ja valmistuttaa huonekalumallistoja yrityksille alihankintana white label -periaatteella.