Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.
Gamesaver räätälöi palvelukonseptinsa Kiinan markkinaa varten käytännön syistä. Nuortensarjojen pelien seuraamisen sijaan Gamesaver tulee suomalaiseen huippujääkiekkotietämykseen perustuvan opetusvideosisällön avulla opettamaan kiinalaisnuoria pelaamaan jääkiekkoa. Jarkko Ruutu ja Vellu Maurola iloitsevat palvelun mahdollisuudesta kannustaa nuoria pelaajia pian myös Kiinan kasvavalla urheilumarkkinalla.

Uusi suomalainen Gamesaver on pelillistetty videomedia, joka yhdistää urheilevat nuoret, heidän läheisensä ja joukkueensa. Vanhemmille sovellus tarjoaa mahdollisuuden olla läsnä lastensa peleissä ajasta ja paikasta riippumatta, sekä kannustaa heitä myös virtuaalisesti. Kiinan markkinalle Gamesaver tulee kuitenkin muuttamaan palvelukonseptiaan käytännön syistä. Nuorten pelien seuraamisen sijaan Gamesaver tulee suomalaiseen kiekko-osaamiseen perustuvan opetusvideosisällön avulla opettamaan kiinalaisnuorille jääkiekkoa. Gamesaverin tuottama ja ylläpitämä sisältöpalvelu integroidaan Kiinan markkinan yhteistyökumppaninsa Sports Republicin perustamaan talviurheilun digitaaliseen koulutusportaaliin.

”Kiinan valtio on asettanut tavoitteekseen saada 300 miljoonaa kansalaistaan innostumaan talviurheilusta. Pelkästään jääkiekon pariin halutaan 10 miljoonaa nuorta, joten siellä kaivataan nyt ideoita, miten tuoda heille toistaiseksi melko tuntemattomia talvilajeja kansan ulottuville. Koska harrastajapohjaa vasta rakennetaan, ei siellä vielä ole tarvetta otteluiden etäseuraamiseen. Siksi käännämme Gamesaverin toimintamallin harrastajalähtöiseksi, eli opetus- ja valmennuskäyttöön ja pääsemme integroimaan sen olympiaorganisaatiolle rakennettuun valmennusohjelmaan”, kertoo Gamesaverin perustaja Vellu Maurola ja jatkaa: ”Sen lisäksi, että meillä on valmis teknologia, konsepti ja brändi hyvin toimivalle videopalvelulle, on meillä myös jotain sellaista, jota ei voi kopioida. Gamesaverin tekee ainutlaatuiseksi omistuspohjamme, johon kuuluu yli 30 maailman huipputason jääkiekkoilijaa. NHL-tähtiemme avulla pystymme innostamaan kiinalaisia nuoria jääkiekon pariin ja suomalaisen jääkiekkotietämyksen avulla tuottamaan sellaista lajikohtaista, maailmanluokan opetus- ja valmennussisältöä, jota Kiinaan olisi muuten haastavaa saada.”

Gamesaverin taustajoukoissa neuvonantajina, tukijoina ja sijoittajina on yli kolmekymmentä nykyistä ja uransa jo lopettanutta jääkiekon huippuammattilaista, kuten Teemu Selänne, Patrik Laine, Pekka Rinne, Sebastian Aho, Tuukka Rask, Kimmo Timonen, Mikael Granlund, Aleksander Barkov, Teuvo Teräväinen ja Ville Leino.

”Meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus päästä Gamesaverin kanssa kehittämään jääkiekkoilua Kiinaan. Sports Republic tulee vuoteen 2022 mennessä rakentamaan Kiinaan 50-250 talviurheilun harjoittelukeskusta lapsille ja nuorille. Niissä on IIHF-standardin täyttävä harjoituskaukalo jääkiekolle, harjoitusrata curlingille sekä rinnesimulaattoreita esimerkiksi alppilajien opetteluun. Yksittäinen keskus palvelee vuosittain jopa miljoonaa nuorta urheilijaa, jotka tulevat hakemaan inspiraatiota myös Gamesaverin kanssa tarjoamastamme ainutlaatuisesta jääkiekkosisällöstä”, kertoo Sports Republicin perustajaosakas Vanessa Folkessonja jatkaa: ”Uskon, että suomalaiset supertähdet houkuttelevat Kiina-projektiimme mukaan myös muita maailmantähtiä ja Gamesaveristä tulee jääkiekkovalmennuksen kansainvälinen tähtikirjasto.”

Vasta vuoden vaihteessa lanseeratulle Gamesaverille tilaisuus laajentaa videopalveluansa vastaamaan Kiinan uuteen urheilumarkkinatarpeeseen on ainutlaatuinen.

”Tällaisen urheiluvaikuttajaryhmän mukanaolo on kaltaisellemme startup-yhtiölle ylivoimainen työkalu avaamaan ovia maailmalle. Tulevia olympialaisia varten Kiinassa tullaan panostamaan talviurheiluun todella paljon ja jääkiekko koetaan siellä yhdeksi koko alan kasvun ajureista. Maahan rakennetaan seuraavien vuosien aikana jopa 1000 uutta jäähallia ja harrastajamäärätavoite on valtava. Sikäläisten osapuolten kanssa neuvotellessa kiitettiin myös sitä, että nuorisoa usein passivoivan mobiilipelaamisen sijaan me pystymme konkreettisesti liikuttamaan nuoria. Inspiraatiota suorituksiin antamalla uskomme, että palvelu edesauttaa kiinalaisia tulevaisuuden tähtiä jääkiekon ja urheilullisen elämäntyylin pariin”, ennustaa Vellu Maurola.

Gamesaver

Alkuperäisen kotimaisen Gamesaver-palvelun avulla joukkueet voivat kuvata ja striimata omat ottelunsa pelkän älypuhelimen ja sovelluksen avulla. Käyttäjät voivat seurata pelejä sekä suorina että jälkilähetyksinä. Ketteryytensä ansiosta Gamesaver soveltuu lukuisien eri urheilulajien seuraamiseen. Suomen Salibandyliitto on palvelun virallinen yhteistyökumppani ja myös Suomen Jääkiekkoliitto on sopinut, että Gamesaverin käyttöön ei seuran tarvitse hakea erillislupaa Jääkiekkoliitolta. Jääkiekon ja salibandyn lisäksi esimerkiksi jalkapallo, koripallo ja lentopallo ovat luontaisia Gamesaver-lajeja.

Gamesaver on testivaiheessa ladattavissa ja käytettävissä ilmaiseksi sovelluskaupoista (iOS ja Android). Sovellus toimii älypuhelimissa, tableteissa ja tietokoneissa ja sen sisältöä voi seurata myös verkkoselaimen kautta. Otteluiden lisäksi Gamesaver-palvelussa esitetään urheiluun ja liikuntaan sekä ravintoon, terveyteen ja jaksamiseen liittyviä sisältöjä. Palvelu muuttuu tilausmaksulliseksi kevään aikana. Gamesaver-palvelun on suunnitellut ja rakentanut vuonna 2017 perustettu yksityinen suomalainen ohjelmistokehitysyhtiö Striim Group Oy.

Vellu Maurola, Striim Group Oy, toimitusjohtaja
+358 40 543 8063, vellu@gamesaver.net

Vanessa Folkesson, Founding Partner, Sports Republic
+46 076 583 8889 (SE) +86 132 41931916 (CN), vanessa@sports-repubilc.org

Jääkiekon kansainvälinen tähtikentällinen Teemu Selänteestä, Patrik Laineesta, Sebastian Ahosta ja Aleksander Barkovista lähtien on mukana suomalaisen Gamesaverin taustajoukoissa.
Vellu Maurola, Gamesaver.
Vellu Maurola, Gamesaver.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.