Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti  lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.
Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.

Hellonin asiantuntijat paransivat Musgrave-ruokakauppojen asiakaskokemusta erityisesti lapsiperheiden ja pienten lasten kanssa asioivien vanhempien näkökulmasta. Hankkeessa mietittiin uudelleen koko kaupassakäyntikokemus parantaen yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä sekä yleisesti huomioimalla lasten ja vanhempien viihtyvyys koko kaupassa käynnin ajan. Hellonin Lontoon studion toteuttaman suunnitelman ja siinä syntyneiden ideoiden onnistuneen pilotoinnin ansiosta Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun. Voittohanke vakuutti tuomarit sekä innovatiivisuudellaan, että kaupallisilla huipputuloksillaan.

“Muotoilijoina meidän tehtävämme on ymmärtää, mistä yritysten tuottama asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näistä löydöksistä luodaan kestävää liiketoimintaa ja erottuvuutta markkinoilla”, kertoo Hellon Lontoon studion  johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen ja jatkaa: ”Musgravelle toteutettu kaupassakäyntikokemuksen uudistus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka arkistenkin askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu palvelumuotoilusta.”

Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa myös Lontoossa. Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo kolme kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut 9 toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa.

“Suomi on 1930-luvulta lähtien tullut tunnetuksi arvostettuna muotoilumaana arkkitehtuurin ja käyttöesineiden ansiosta. On hienoa nähdä, että suomalainen palvelumuotoiluosaaminen jatkaa tätä perintöä, ollen strategisessa ajattelussaan ja innovatiivisuudessaan todistetusti maailman parasta. Kolmas voitto alan kansainvälisistä huipuista osoittaa, että suomalainen funkkis toimii käyttökokemuksena missä vain”, vakuuttaa Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälä ja jatkaa: ”Palkinnot ovat toki hienoja, mutta eniten iloa tuottaa asiakkaiden bisneksen parantaminen. Onnistumisten myötä myös meidän kasvunäkymät ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin.”

Hellonin kykyyn muotoilla palveluita luottavat globaalit yritykset kuten Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave. Hellon on valittu myös maailman toiseksi suurimman teleoperaattori Vodafonen palvelumuotoilukumppaniksi. Aiemmat Service Design Networkin palkitsemat kultamitalityöt ovat tulleet Suomeen Finavialle ja Yhteistyöapteekeille.

“Palvelumuotoiluala on vielä suhteellisten nuori ja me kehitämme jatkuvasti uusia metodeita sen eteenpäin viemiseksi. Hyödynnämme luonnollisesti myös uusinta teknologiaa asiakkaidemme tarpeisiin muistaen, että myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon”, lisää palvelumuotoilija Lotta Julkunen.

Esimerkkinä teknologian hyödyntämisestä palvelumuotoilussa on Hellonin kehittämä AINO-tekoälyratkaisu, joka analysoi yritysten asiakasdataa asiakaskokemuksen näkökulmasta. Elokuussa 2018 Business Finland myönsi Hellonille lähes 0,5 miljoonan euron rahoituksen suomenkielistä puhetta ymmärtävän tekoälyteknologian kehittämiseksi.

Timo Pätiälä, toimitusjohtaja Hellon Lontoo, timo.patiala@hellon.com, +358 45 675 8852
Jaakko Wäänänen, CEO & Founder Hellon, jaakko.waananen@hellon.com, +358 40 560 4828
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman parhaaksi nimetyssä palvelumuotoiluhankkeessa mietittiin uudelleen koko lapsiperheiden kaupassakäyntikokemus.

Ylioppilaslakillakin voi erottautua24.4.2019 12:12:43 EESTTiedote

Noin 30 000 suomalaisnuorta painaa kesäkuun ensimmäisenä lauantaina päähänsä perinteisen ylioppilaslakin merkkinä ylioppilastutkinnon suorittamisesta. Suomessa valkolakkiperinteen lasketaan alkaneen vuonna 1865, jolloin muutama helsinkiläinen ylioppilas valmistutti itselleen ensin Tanskassa ja sittemmin Ruotsissa jo suosioon nousseen mallin mukaisesti samettisen ylioppilaslakin. Pohjoismaiden suurin ylioppilaslakkien ja valmistujaistuotteiden valmistaja C.L. Seifert on ulottanut räätälöidyn hattupalvelunsa myös suomalaisille ylioppilaille, jotka voivat verkkopalvelun avulla suunnitella ja tilata itselleen personoidun ja käsintehdyn laadukkaan, kaikki vaput ryhdikkäänä kestävän ylioppilaslakkinsa.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi8.4.2019 12:59:08 EESTTiedote

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Eestlased loobuvad heliplaatidest voogedastuse kasuks29.3.2019 13:58:00 EETTiedote

Kolme suurima plaadifirma andmetel siirdub muusikatarbimine ka Eestis digitaalsetesse voogedastuskanalitesse ning see sunnib muusikuid avaldama pikkade plaatide asemel pigem singleid. Füüsiliste salvestiste ehk heliplaatide müük langeb jätkuvalt ja vähenes eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 40% võrra. Digitaalsete streaming-teenuste kaudu tarbitud muusika maht kasvas 2018. aastal lausa 43%. See viitab selgele muutusele Eesti tarbijate muusikakuulamisharjumustes. Uutmoodi muusikatarbimine, mis toimub voogedastusteenuste kaudu, sunnib artiste keskenduma plaatide asemel senisest enam singlite avaldamisele.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.