Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti  lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.
Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.

Hellonin asiantuntijat paransivat Musgrave-ruokakauppojen asiakaskokemusta erityisesti lapsiperheiden ja pienten lasten kanssa asioivien vanhempien näkökulmasta. Hankkeessa mietittiin uudelleen koko kaupassakäyntikokemus parantaen yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä sekä yleisesti huomioimalla lasten ja vanhempien viihtyvyys koko kaupassa käynnin ajan. Hellonin Lontoon studion toteuttaman suunnitelman ja siinä syntyneiden ideoiden onnistuneen pilotoinnin ansiosta Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun. Voittohanke vakuutti tuomarit sekä innovatiivisuudellaan, että kaupallisilla huipputuloksillaan.

“Muotoilijoina meidän tehtävämme on ymmärtää, mistä yritysten tuottama asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näistä löydöksistä luodaan kestävää liiketoimintaa ja erottuvuutta markkinoilla”, kertoo Hellon Lontoon studion  johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen ja jatkaa: ”Musgravelle toteutettu kaupassakäyntikokemuksen uudistus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka arkistenkin askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu palvelumuotoilusta.”

Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa myös Lontoossa. Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo kolme kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut 9 toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa.

“Suomi on 1930-luvulta lähtien tullut tunnetuksi arvostettuna muotoilumaana arkkitehtuurin ja käyttöesineiden ansiosta. On hienoa nähdä, että suomalainen palvelumuotoiluosaaminen jatkaa tätä perintöä, ollen strategisessa ajattelussaan ja innovatiivisuudessaan todistetusti maailman parasta. Kolmas voitto alan kansainvälisistä huipuista osoittaa, että suomalainen funkkis toimii käyttökokemuksena missä vain”, vakuuttaa Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälä ja jatkaa: ”Palkinnot ovat toki hienoja, mutta eniten iloa tuottaa asiakkaiden bisneksen parantaminen. Onnistumisten myötä myös meidän kasvunäkymät ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin.”

Hellonin kykyyn muotoilla palveluita luottavat globaalit yritykset kuten Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave. Hellon on valittu myös maailman toiseksi suurimman teleoperaattori Vodafonen palvelumuotoilukumppaniksi. Aiemmat Service Design Networkin palkitsemat kultamitalityöt ovat tulleet Suomeen Finavialle ja Yhteistyöapteekeille.

“Palvelumuotoiluala on vielä suhteellisten nuori ja me kehitämme jatkuvasti uusia metodeita sen eteenpäin viemiseksi. Hyödynnämme luonnollisesti myös uusinta teknologiaa asiakkaidemme tarpeisiin muistaen, että myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon”, lisää palvelumuotoilija Lotta Julkunen.

Esimerkkinä teknologian hyödyntämisestä palvelumuotoilussa on Hellonin kehittämä AINO-tekoälyratkaisu, joka analysoi yritysten asiakasdataa asiakaskokemuksen näkökulmasta. Elokuussa 2018 Business Finland myönsi Hellonille lähes 0,5 miljoonan euron rahoituksen suomenkielistä puhetta ymmärtävän tekoälyteknologian kehittämiseksi.

Timo Pätiälä, toimitusjohtaja Hellon Lontoo, timo.patiala@hellon.com, +358 45 675 8852
Jaakko Wäänänen, CEO & Founder Hellon, jaakko.waananen@hellon.com, +358 40 560 4828
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman parhaaksi nimetyssä palvelumuotoiluhankkeessa mietittiin uudelleen koko lapsiperheiden kaupassakäyntikokemus.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.

Hampurilaismestarit tänä viikonloppuna Helsingissä11.6.2019 12:07:38 EESTTiedote

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Kampin Narinkkatorilla järjestettävän ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

ISS Palvelut modernisoi ravintolapalveluidensa omavalvonnan Fredmanin kanssa11.6.2019 07:50:00 EESTTiedote

Suomen suurimpiin yksityisiin työnantajin kuuluva ISS Palvelut on valinnut kotimaisen Fredman Food Tech -palvelukokonaisuuden varmistamaan ravintolapalveluidensa omavalvonnan ja keittiön johtamisprosessit. Palvelusopimuksen myötä yli sadan ravintolan omavalvontamenetelmät digitalisoidaan ruokaturvallisuuden takaamiseksi ja henkilökunnan työn helpottamiseksi. Fredmanin palvelun asennus ja henkilökunnan valmennus niiden käyttöön tullaan saattamaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä.

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.