Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti  lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.
Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.

Hellonin asiantuntijat paransivat Musgrave-ruokakauppojen asiakaskokemusta erityisesti lapsiperheiden ja pienten lasten kanssa asioivien vanhempien näkökulmasta. Hankkeessa mietittiin uudelleen koko kaupassakäyntikokemus parantaen yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä sekä yleisesti huomioimalla lasten ja vanhempien viihtyvyys koko kaupassa käynnin ajan. Hellonin Lontoon studion toteuttaman suunnitelman ja siinä syntyneiden ideoiden onnistuneen pilotoinnin ansiosta Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun. Voittohanke vakuutti tuomarit sekä innovatiivisuudellaan, että kaupallisilla huipputuloksillaan.

“Muotoilijoina meidän tehtävämme on ymmärtää, mistä yritysten tuottama asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näistä löydöksistä luodaan kestävää liiketoimintaa ja erottuvuutta markkinoilla”, kertoo Hellon Lontoon studion  johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen ja jatkaa: ”Musgravelle toteutettu kaupassakäyntikokemuksen uudistus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka arkistenkin askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu palvelumuotoilusta.”

Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa myös Lontoossa. Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo kolme kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut 9 toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa.

“Suomi on 1930-luvulta lähtien tullut tunnetuksi arvostettuna muotoilumaana arkkitehtuurin ja käyttöesineiden ansiosta. On hienoa nähdä, että suomalainen palvelumuotoiluosaaminen jatkaa tätä perintöä, ollen strategisessa ajattelussaan ja innovatiivisuudessaan todistetusti maailman parasta. Kolmas voitto alan kansainvälisistä huipuista osoittaa, että suomalainen funkkis toimii käyttökokemuksena missä vain”, vakuuttaa Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälä ja jatkaa: ”Palkinnot ovat toki hienoja, mutta eniten iloa tuottaa asiakkaiden bisneksen parantaminen. Onnistumisten myötä myös meidän kasvunäkymät ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin.”

Hellonin kykyyn muotoilla palveluita luottavat globaalit yritykset kuten Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave. Hellon on valittu myös maailman toiseksi suurimman teleoperaattori Vodafonen palvelumuotoilukumppaniksi. Aiemmat Service Design Networkin palkitsemat kultamitalityöt ovat tulleet Suomeen Finavialle ja Yhteistyöapteekeille.

“Palvelumuotoiluala on vielä suhteellisten nuori ja me kehitämme jatkuvasti uusia metodeita sen eteenpäin viemiseksi. Hyödynnämme luonnollisesti myös uusinta teknologiaa asiakkaidemme tarpeisiin muistaen, että myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon”, lisää palvelumuotoilija Lotta Julkunen.

Esimerkkinä teknologian hyödyntämisestä palvelumuotoilussa on Hellonin kehittämä AINO-tekoälyratkaisu, joka analysoi yritysten asiakasdataa asiakaskokemuksen näkökulmasta. Elokuussa 2018 Business Finland myönsi Hellonille lähes 0,5 miljoonan euron rahoituksen suomenkielistä puhetta ymmärtävän tekoälyteknologian kehittämiseksi.

Timo Pätiälä, toimitusjohtaja Hellon Lontoo, timo.patiala@hellon.com, +358 45 675 8852
Jaakko Wäänänen, CEO & Founder Hellon, jaakko.waananen@hellon.com, +358 40 560 4828
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman parhaaksi nimetyssä palvelumuotoiluhankkeessa mietittiin uudelleen koko lapsiperheiden kaupassakäyntikokemus.

Gamesaver yhdistää urheilevat perheet19.12.2018 08:00Tiedote

Suomalainen Gamesaver on nuorisourheilun videopalvelu, joka mahdollistaa otteluiden seuraamisen ja joukkueiden sekä pelaajien kannustamisen myös etänä. Gamesaver luo seuroille ja joukkueille uusia mahdollisuuksia palvella sponsoreitaan ja hankkia lisätuloja toimintansa kehittämiseen. Uudenlainen keino tukea nuorisourheilua ja helpottaa urheilevien perheiden arkea on houkutellut palvelun taustajoukkoihin laajan joukon suomalaisia urheilun supertähtiä.

Fredman Group ostaa osuuden ruokahävikin vähentämiseen erikoistuneesta start-up yhtiö Biovaaka Oy:stä11.12.2018 10:01Tiedote

Ravintoloiden digitaalisiin omavalvonta- ja johtamispalveluihin erikoistunut kotimainen perheyhtiö Fredman Group on ostanut 19,5 % lappeenrantalaisen startup-yhtiö Biovaaka Oy:n osakkeista. Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs biovaaka vähentää ravintola-asiakkaiden jättämää jätettä ja auttaa ravintoloita toimimaan kustannustehokkaammin. Kaupan myötä Fredman Group toteuttaa strategiaansa kasvaa foodtech-alan johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi.

MTV:n kaupalliseksi johtajaksi Sanoma Media Finlandin Kari Mononen3.12.2018 15:01Tiedote

MTV on valinnut kaupalliseksi johtajakseen Ilta-Sanomien kaupallisen johtajan Kari Monosen. Sanoma Media Finlandilla 17-vuotisen työuran tehnyt Mononen siirtyy MTV:lle tilanteessa, jossa yhtiö on vahvistanut asemaansa Suomen kaupallisen television ylivoimaisena markkinajohtajana ja uudistanut organisaatiotaan, jakelukanaviaan ja mainosratkaisujaan vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden kuluttajan ja asiakkaan tarpeisiin. MTV:n uusi kaupallinen johtaja tulee työssään keskittymään mainostajien ratkaisukeskeisen palvelun varmistamiseen ja syventämään yhteistyötä myös mediatoimistojen kanssa.