Suomalainen Hellon voitti kansainvälisen palvelumuotoilukilpailun jo kolmatta kertaa

Paremman ruokakauppakokemuksen lapsiperheille suunnitellut palvelumuotoilutoimisto Hellon palkittiin alansa arvostetuimmassa kilpailussa jo kolmatta kertaa pääpalkinnolla. Dublinissa torstaina 11.10. järjestetyn Service Design Global Conferencen tuomaristo valitsi Hellonin irlantilaiselle Musgrave-ruokakauppaketjulle tekemän toteutuksen viime vuoden parhaimmaksi kansainväliseksi palvelumuotoilutyöksi.

Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti  lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.
Hellonin Musgrave-kauppaketjulle tekemä, maailman parhaana palkittu palvelumuotoilu paransi yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä ja huomioi yleisesti lasten ja vanhempien viihtyvyyden koko kaupassa käynnin ajan.

Hellonin asiantuntijat paransivat Musgrave-ruokakauppojen asiakaskokemusta erityisesti lapsiperheiden ja pienten lasten kanssa asioivien vanhempien näkökulmasta. Hankkeessa mietittiin uudelleen koko kaupassakäyntikokemus parantaen yksityiskohtia, kuten parkkipaikalle saapumista, ostoskärryllä liikkumista, lapsiperheille suunnattua stressitöntä kassapistettä sekä yleisesti huomioimalla lasten ja vanhempien viihtyvyys koko kaupassa käynnin ajan. Hellonin Lontoon studion toteuttaman suunnitelman ja siinä syntyneiden ideoiden onnistuneen pilotoinnin ansiosta Musgrave on laskenut saavuttavansa lähes viiden miljoonan euron vuosittaisen kasvun. Voittohanke vakuutti tuomarit sekä innovatiivisuudellaan, että kaupallisilla huipputuloksillaan.

“Muotoilijoina meidän tehtävämme on ymmärtää, mistä yritysten tuottama asiakaskokemus muodostuu, millaisia odotuksia ja tarpeita erilaisilla kohderyhmillä on ja miten näistä löydöksistä luodaan kestävää liiketoimintaa ja erottuvuutta markkinoilla”, kertoo Hellon Lontoon studion  johtava palvelumuotoilija Lotta Julkunen ja jatkaa: ”Musgravelle toteutettu kaupassakäyntikokemuksen uudistus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka arkistenkin askareiden jouhevampi onnistuminen riippuu palvelumuotoilusta.”

Palvelumuotoilu Hellon perustettiin Helsingissä vuonna 2009 ja vuodesta 2015 lähtien sillä on ollut oma studionsa myös Lontoossa. Palvelumuotoilualan kansainvälisen kattojärjestön Service Design Networkin jo kolme kertaa parhaasta työstä palkitsema Hellon on noussut 9 toimintavuotensa aikana alansa kaikkien aikojen palkituimmaksi toimijaksi maailmassa.

“Suomi on 1930-luvulta lähtien tullut tunnetuksi arvostettuna muotoilumaana arkkitehtuurin ja käyttöesineiden ansiosta. On hienoa nähdä, että suomalainen palvelumuotoiluosaaminen jatkaa tätä perintöä, ollen strategisessa ajattelussaan ja innovatiivisuudessaan todistetusti maailman parasta. Kolmas voitto alan kansainvälisistä huipuista osoittaa, että suomalainen funkkis toimii käyttökokemuksena missä vain”, vakuuttaa Hellon Lontoon toimitusjohtaja Timo Pätiälä ja jatkaa: ”Palkinnot ovat toki hienoja, mutta eniten iloa tuottaa asiakkaiden bisneksen parantaminen. Onnistumisten myötä myös meidän kasvunäkymät ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin.”

Hellonin kykyyn muotoilla palveluita luottavat globaalit yritykset kuten Volkswagen, Boots, Yara, Tesco sekä nyt palkittu Musgrave. Hellon on valittu myös maailman toiseksi suurimman teleoperaattori Vodafonen palvelumuotoilukumppaniksi. Aiemmat Service Design Networkin palkitsemat kultamitalityöt ovat tulleet Suomeen Finavialle ja Yhteistyöapteekeille.

“Palvelumuotoiluala on vielä suhteellisten nuori ja me kehitämme jatkuvasti uusia metodeita sen eteenpäin viemiseksi. Hyödynnämme luonnollisesti myös uusinta teknologiaa asiakkaidemme tarpeisiin muistaen, että myös palveluissa tarkoitus sanelee muodon”, lisää palvelumuotoilija Lotta Julkunen.

Esimerkkinä teknologian hyödyntämisestä palvelumuotoilussa on Hellonin kehittämä AINO-tekoälyratkaisu, joka analysoi yritysten asiakasdataa asiakaskokemuksen näkökulmasta. Elokuussa 2018 Business Finland myönsi Hellonille lähes 0,5 miljoonan euron rahoituksen suomenkielistä puhetta ymmärtävän tekoälyteknologian kehittämiseksi.

Timo Pätiälä, toimitusjohtaja Hellon Lontoo, timo.patiala@hellon.com, +358 45 675 8852
Jaakko Wäänänen, CEO & Founder Hellon, jaakko.waananen@hellon.com, +358 40 560 4828
Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Maailman parhaaksi nimetyssä palvelumuotoiluhankkeessa mietittiin uudelleen koko lapsiperheiden kaupassakäyntikokemus.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20Tiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28Tiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34Tiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00Tiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.