Lifa Air Oy

Suomalainen Lifa Air on sopinut Huoltovarmuuskeskuksen kanssa hengityssuojainten ja kirurgisten kasvonsuojien tuotannon käynnistämisestä Suomessa viipymättä

Maailmanlaajuinen Covid-19-koronaviruspandemia on aiheuttanut kriittisen ja akuutin pulan hoitohenkilökunnan suojavarusteista kaikkialla. Suomessakin on jouduttu avaamaan huoltovarmuuskeskuksen varmuusvarastot, jotta suojavarusteita riittäisi tähän akuuttiin tarpeeseen. Voimakkaasti kasvavan kysynnän ja vientirajoitusten takia useat maat, Suomi mukaan lukien, ovat joutuneet tilanteeseen, jossa suojavarusteita ei yksinkertaisesti ole riittävästi saatavissa kaikkien kansallisiin tarpeisiin.

Suomalainen Lifa Air valmistaa tällä hetkellä Kiinassa hengityssuojaimia usealla tuotantolinjalla ja omaa pitkän kokemuksen niiden volyymituotannosta. Lifa Air on solminut sopimuksen Huoltovarmuuskeskuksen kanssa, mikä mahdollistaa hengityssuojaimien ja kirurgisten kasvonsuojien valmistuksen Suomessa, kotimaisen yrityksen toimesta. Tämä on merkittävää, sillä tällä tavoin Suomeen rakennetaan oma huoltovarmuus näiden kriisivalmiuden kannalta keskeisten tuotteiden osalta.  Lifa Air toimittaa ensimmäisessä vaiheessa henkilösuojaimia Kiinan tehtaaltaan, kunnes uusi Suomessa toimiva tehdas on saatu täyteen toimintavarmuuteen. Ensimmäiset henkilösuojaimet Lifa Airin Kiinan tehtaalta saapuvat Suomeen pääsiäisen jälkeen. Tuotanto Suomessa pyritään käynnistämään tämän kevään aikana.

”Henkilösuojainten valmistus tässä mittakaavassa edellyttää tuotannon merkittävää automatisointia. Tavoitteenamme on valmistaa Suomessa vuositasolla yli 100 miljoonaa hengityssuojainta ja kirurgin kasvonsuojaa. Olemme ylpeitä siitä, että voimme hyödyntää Kiinassa kertynyttä osaamistamme hengityssuojaimien valmistuksessa Suomen hyväksi tässä Covid-19-viruksen aiheuttamassa kansallisessa hätätilanteessa”, toteaa Lifa Airin toimitusjohtaja Johan Brandt.

”Tavoitteenamme on valmistaa näitä kansallisen turvallisuuden kannalta kriittisiä suojavarusteita tulevaisuudessa myös kansainvälisille markkinoille, kunhan koronaviruksen aiheuttama tilanne normalisoituu Suomessa. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteenamme on kuitenkin vastata kotimaiseen kysyntään. Tilanteen normalisoituessa käynnistämme henkilösuojaimien viennin ja varmistamme näin toimialan elinkelpoisuuden Suomessa myös tulevaisuudessa.”

”Työ- ja elinkeinoministeriö on määrätietoisesti edistänyt kotimaisen henkilösuojainten valmistuksen käynnistymistä, koska haluamme varmistaa suojainten saatavuuden. Olemme tyytyväisiä siitä, että Lifa Airin kaltainen kokenut laadukkaiden ja vaatimusten mukaisten hengityssuojainten valmistaja pystyy käynnistämään ison mittakaavan tuotannon Suomessa nopeasti”, sanoo johtava asiantuntija Jyrki Alkio.

Lisätietoja antavat:

Lifa Air Ltd.
Johan Brandt
johan.brandt@lifa-air.com

Vesa Mäki
Hallituksen puheenjohtaja
vesa.makipaa@lifa-air.com

Työ- ja Elinkeinoministeriö
Jyrki Alkio
Johtava asiantuntija
jyrki.alkio@tem.fi

Lifa Air Oy
Vellamonkatu 30B

Lifa Air lyhyesti:

Lifa Air keskittyy korkeatasoisiin, ammattikäyttöön tarkoitettuihin henkilösuojaimiin. Valmistettavat tuotteet tulevat olemaan FFP2 ja FFP3 luokan henkilösuojaimia sekä IIR-luokan kirurgisia kasvonsuojia.

Lifa Air on perustettu Helsingissä 1988 ja se valmistaa henkilösuojainten lisäksi ilmanpuhdistimia ja sisäilman laatua parantavia ratkaisuja.

Lue lisää julkaisijalta Lifa Air Oy

Lifa Air ja Lastenklinikoiden Kummit ry käynnistävät yhteistyön5.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Kasvomaskeja valtavasti eri maista - suomalaiset arvostavat turvallisuutta ja kotimaisuutta25.11.2020 10:05:58 EET | Tiedote

Turvallisuus ja kotimaisuus nousivat tärkeiksi kriteereiksi maskien valinnassa, selvisi Lifa Airin teettämässä 1.000 henkilöä kattaneessa kuluttajatutkimuksessa. Samalla kun maskien käyttö on arkipäiväistynyt, maskien laatuun on alettu kiinnittämään enemmän huomiota. Selkeä enemmistö (68 %) vastaajista haluaa, että maski on hajuton, ihoystävällinen, eikä sisällä haitallisia kemikaaleja. Kotimaiseen tuotteeseen luotetaan ja kotimaisen valmistuksen työllistävää vaikutusta pidetään tärkeänä.