MarshallAI

Suomalainen MarshallAI voitti Yhdysvaltain Puolustusministeriön tekoälykilpailun

Konenäön maailmanlaajuinen edelläkävijä MarshallAI on voittanut Yhdysvaltain puolustusministeriön (Department of Defence) järjestämän kansainvälisen tekoälykilpailun. xTech Global AI Challenge on ensimmäinen koskaan järjestetty Yhdysvaltain puolustusministeriön sponsoroima kansainvälinen kilpailu rahapalkinnolla. Kilpailussa Yhdysvaltain armeija etsi yhteistyössä Yhdysvaltain ilmavoimien ja laivaston kanssa vahvoja, tekoälyä tukevia valmiuksia hallita, integroida ja prosessoida data- ja tietolähteitä nopeaa päätöksentekoa varten.

Yhdysvaltain puolustusministeriö (U.S. Department of Defense) on järjestänyt yhteistyökumppaninsa Fedtechin avulla xTech ohjelman alaisuudessa useita kilpailuja vuodesta 2018 alkaen. Ohjelman tavoitteena on tiivistää yhteistyötä Yhdysvaltain puolustusministeriön ja pienten ja keskisuurten teknologiayritysten välillä. Maaliskuussa 2021 julkaistu xTech Global AI Challenge (https://www.arl.army.mil/xtechsearch/competitions/xtechglobal.html*) on ensimmäinen kilpailu, johon kansainväliset Yhdysvaltain ulkopuoliset yritykset ovat voineet ottaa osaa. Suomalainen MarshallAI valittiin kesäkuussa kymmenen finalistin joukkoon hakemuksella, jonka otsikko oli “Konenäköä Yhdysvaltain puolustusministeriön tarpeisiin”.

Jatkoon pääsi lisäksi kesäkuisen karsinnan jälkeen kuusi yritystä Yhdistyneestä Kuningaskunnasta sekä yksi Israelista, Sveitsistä ja Ranskasta. Finaali pidettiin Lontoossa, jossa yhdeksän Yhdysvaltain puolustusministeriön asiantuntijaa arvioivat yritysten esityksiä. Tulokset julkistettiin perjantaina 10.9.2021 ja voittajaksi valittiin suomalainen MarshallAI.

“On äärimmäisen rohkaisevaa osallistua laajaan kansainväliseen kilpailuun huomatakseen että suomalainen teknologiaosaaminen on maailman huipputasoa myös tekoälyn saralla. Uskon että tämä siivittää yritystämme entistä nopeamman kasvun tielle” , sanoo MarshallAIn toimitusjohtaja Marcus Nordström.

MarshallAI osallistui kilpailuun samalla tekoälyalustalla, jolla toteutetaan mm. automaattisen ammattiliikenteen rajanylityksen pilotti Suomeen Tullin kanssa. Alusta mahdollistaa ihmisen näköaistin kahdentamisen tietokoneelle tavallisen käyttäjän toimesta, ilman minkäänlaista tekoäly- tai ohjelmointiosaamista. Syväoppimiseen perustuva konenäkö vapauttaa resursseja ja mahdollistaa tietoisemmat reaaliaikaiset päätökset kentällä. Konenäön tarve on maailmanlaajuinen ja syntyy yleensä odottamattomasti ja kiireellisesti.

(* Sivuston avaaminen Suomessa edellyttää Yhdysvaltain puolustusministeriön sertifikaattien asentamisen selaimeen.)

Vasemmalta oikealle Nathan Anderson, U.S. DEVCOM Army
Vasemmalta oikealle Nathan Anderson, U.S. DEVCOM Army Research Laboratory, Ian Strachan ja Peter Davies (Cyber Defence Service, 3. sija), Marcus Nordström (MarshallAI, 1. sija), Petar Tsankov (Latticeflow, 2. sija) sekä eversti Jenny Stacy
Nathan Anderson, U.S. DEVCOM Army
Research Laboratory ja Marcus Nordström, MarshallAI
Nathan Anderson, U.S. DEVCOM Army Research Laboratory ja Marcus Nordström, MarshallAI
Eversti Jenny Stacy, Marcus Nordström ja Nathan Anderson
Finalistien palkintolaatta sekä voittopokaali

MarshallAI
Aurakatu 5a
20100 TURKU

MarshallAI on suomalainen automaattisen kuvantulkinnan edelläkävijä. Kehitystyö on alkanut vuonna 2014 ja yritys tarjoaa kokonaisratkaisuna alustan ihmisen näköaistin kahdentamiseen ilman ohjelmointiosaamista. MarshallAIn teknologialla parannetaan yritysten turvallisuutta, tehostetaan turvallisuusviranomaisten toimintaa ja mahdollistetaan älykaupunkeja ja -liikennettä.

Yhdysvaltain puolustusministeriö (U.S. Department of Defense) on Amerikan suurin valtiollinen virasto. Viraston budjetti on yli 600 miljardia euroa ja se työllistää lähes 3 miljoonaa työntekijää. Viraston yli 4000 toimipaikan tehtävänä on taata Yhdysvaltojen turvallisuus tarjoamalla sotilaallisia voimia joita tarvitaan sodan estämiseksi. Viraston sotilaalliset voimat ovat Yhdysvaltain armeija, merijalkaväki, laivasto, ilmavoimat, avaruusvoima, rannikkovartiosto sekä kansalliskaarti.

Fedtech on perustettu vuonna 2015 National Science Foundation’s Innovation Corps (I-Corps) pohjalta kaupallistamaan liittovaltion yli 100 miljoonan euron vuosittaisen kehitys- ja tutkimustoiminnan tuen käyttöä. Fedtechin tarkoitus on mahdollistaa yrittäjälähtöisen teknologian tehokasta käyttöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta MarshallAI