Mekitec

Suomalainen Mekitec ja maailman suurin leipomo Grupo Bimbo löysivät toisensa - yrityskaupan myötä tuoteturvallisuudessa hyödynnetään jatkossa yhä useammin tekoälyä

Elintarviketurvallisuuden teknologiaratkaisuja valmistava Mekitec Group on ostanut tekoälyteknologiaa kehittävän Kanan Smart Solution S.A.P.I. de C.V. -yhtiön maailman johtavalta leipomoalan yritykseltä Grupo Bimbolta. Kaupan myötä Mekitecin röntgenteknologiaan perustuvat ratkaisut täydentyvät yhä useammin tekoälyllä. Yrityskauppa vahvistaa merkittävästi Mekitecin asemaa globaalissa markkinassa, erityisesti Latinalaisen Amerikan alueella.

Yrityskaupan myötä maailman johtavan leipomoyrityksen Grupo Bimbon tekoälyyn keskittyvästä tytäryhtiöstä tulee osa Mekitec Groupia, ja Mekitec saa oman paikallisen myynti- ja palveluyksikön Meksikoon. Mekitec ottaa Grupo Bimbon kanssa jättiloikan suoraan globaaliin markkinaan: on arvioitu, että jopa joka kahdeskymmenes maailmassa myyty leipä on Grupo Bimbon valmistama. Mekitecin ja Kananin ratkaisut ovat jo käytössä Grupo Bimbon leipomoissa USA:ssa ja Meksikossa.

Mekitecin tuotekehitykselle Grupo Bimbon yhteistyö tuo mahdollisuuden nousta globaaliksi teknologiajohtajaksi leipomoteollisuuden laadunvarmistuksessa. Kestävän elintarviketuotannon vaatimukset lisäävät tulevaisuudessa merkittävästi globaalia kysyntää tuotteiden turvallisuusratkaisuille. Mekitec on jo nyt markkinajohtaja ratkaisuissa, joissa elintarvikkeiden vierasesineitä ja laatuvirheitä tunnistava, kustannustehokas turvallisuusteknologia sijoitetaan jokaiselle tuotantolinjalle. Näin yksittäisten elintarviketuotteiden virheet löydetään nopeasti, pakkaukset ovat virhetilanteissa helposti jäljitettävissä ja takaisinvetotilanteissa tuotehävikki pienenee merkittävästi.

Yritysosto maksetaan Mekitecin osakkeilla, minkä myötä Grupo Bimbon kasvurahoitusyhtiöstä Bimbo Venturesta tulee Mekitecin osakkuusyhtiö. Alusta asti kansainvälisesti toimineen Mekitecin juuret ovat Suomessa: taustalta löytyy samat perustajat kuin röntgenilmaisimia kehittävän Detection Technology Oy:n menestystarinan takaa. Mekitec valmistaa kokonaisia ruokateollisuuteen keskittyviä röntgenjärjestelmiä ja niitä on toimitettu jo toista tuhatta kappaletta yli 40 maahan. Yritysoston myötä globaali toiminta saa uuden mittakaavan, kun haastava Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkina avautuu koronanjälkeiseen kasvuun. Yrityksellä on toimipisteet Suomessa Oulussa ja Espoossa, ja maailmalla Hong Kongissa, Yhdysvalloissa ja nyt myös Meksikossa. Mekitecin omaomisteinen kokoonpanotehdas sijaitsee Xi’anissa, Kiinassa.

- Jäljitettävyys ja tekoäly ovat ruokaturvallisuuden tulevaisuuden ratkaisuja. Mekitecille tämä yritysosto on iso strateginen askel suoraan elintarviketeollisuuden kehityksen globaaliin mittakaavaan, Mekitec Groupin toimitusjohtaja Antti Sivula hehkuttaa. - Bimbon kasvurahoitusyhtiön mukaan tulo sekä koko Grupo Bimbon asema Mekitecin asiakkaana varmistavat, että pysymme etulinjassa elintarviketeollisuuden teknologiatoimittajana.

Grupo Bimbon Chief Information and Transformation Officer Raul Obregon painottaa laadun merkitystä kumppanin valinnassa:

- Yrityksemme on sitoutunut laatuun: emme tyydy ainoastaan parhaaseen teknologiaan vaan etsimme parhaat kumppanit tulevaisuuden ratkaisujen kehittämiseen.

Myös teknologiayhtiö Kananin toimitusjohtaja ja kasvurahoitusyhtiö Bimbo Venturesin johtaja Pablo Sánchez uskoo tekoälyn muuttavan koko toimialaa.

- Yhteistyölle Mekitecin kanssa on suuret odotukset, ja tavoitteena on kehittää kokonaan uutta elintarviketeollisuuden laadunvalvontaa, alkaen leipomoteollisuudesta.

Mekitec
Sepänkatu 20
90100 Oulu

0207410990https://www.mekitec.com

Mekitec on röntgenlaitevalmistaja, joka auttaa elintarviketuottajia globaalisti varmistamaan heidän tuotteidensa turvallisuuden ja laadun. Mekitec on toimittanut jo yli tuhat järjestelmää yli 40 maahan. Yhtiöllä on 55 työntekijää maailmanlaajuisesti ja sen liikevaihto viime tilikaudella oli 5 miljoonaa euroa.

MEKI röntgenjärjestelmä on osa elintarviketuotantolinjaa. Järjestelmä tunnistaa ja poistaa automaattisesti tuotteet, joissa havaitaan vierasesineitä tai muita poikkeamia. Röntgenkuvan analysointi mahdollistaa täydellisen laadunvarmistuksen, vähentää ruokahävikkiä ja takaa, että vain turvalliset tuotteet päätyvät kuluttajille.

Kanan Smart Solutions on Grupo Bimbon tytäryhtiö, joka keskittyy tekoälyn ja röntgentarkastusteknologian kehittämiseen ruokaturvallisuuden ja laadun parantamiseksi. Yhtiöllä on 13 työntekijää Meksikossa, ja sen liikevaihto vuonna 2020 oli 1,6 miljoonaa euroa.

Grupo Bimbo on globaali kuluttajatuoteyhtiö, jolla on johtava asema leipomotuotteissa maailmanlaajuisesti sekä merkittävä asema snack-tuotteissa. Grupo Bimbolla on 203 leipomoa ja muuta tuotantolaitosta sekä 1 700 myyntitoimipistettä 33 maassa Etelä- ja Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa.

Grupo Bimbo valmistaa yli 13 000 tuotetta ja yhtiöllä on 2,9 miljoonaa myyntipistettä, 53 000 jakelureittiä ja yli 134 000 yrityskumppania.

Grupo Bimbo on pörssilistattu Meksikossa.