Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen

Mitä syntyy, kun Aalto-yliopistosta valmistunut muotoilija ja taidepedagogi lyöttäytyy yhteen sisällönkehityksen ammattilaisten kanssa? Momolu on Leena Fredrikssonin luoma pandahahmo, joka on huimassa kansainvälisessä nosteessa. Nyt Momolu ja ystävät ilahduttavat perheen pienimpiä myös suomenkielisissä lastenkirjoissa.

Leena Fredrikssonin luomaa Momolu-maailmaa kehitetään suomalaisessa sisällöntuotantoyhtiö Ferlyssä kansainvälisin voimin, ja ilmassa ovat kaikki menestyksen merkit.

Momolusta tehty pitkä animaatiosarja Momolu ja Ystävät tulee ensi vuonna kymmenien miljoonien ihmisten katsottavaksi Iso-Britannian, Kanadan ja monien muiden maiden televisioon. Kattaus on poikkeuksellinen, sillä englanninkielisiin maihin päätyy levitykseen vain aniharva suomalaistuotanto. Suomessa animaatio tullaan näkemään YLE:llä.

Momolu Minis -lyhytanimaatiot ovat tähän mennessä keränneet jo 1,5 miljoonaa katsojakertaa digitaalisilla alustoilla.

Syksyllä Momolu-brändillä julkaistaan lisäksi sekä mobiili- että konsolipelit globaaleilla alustoilla. Momolun ympärille syntyy myös kirjoja, paperituotteita ja audiomateriaalia.

Mukana rakentamassa pikkupandasta kansainvälistä ilmiötä on kovan luokan ammattilaisten joukko. Ferly on suomalainen, sisältöihin ja brändinrakentamiseen erikoistunut yritys, jonka tiimi on työskennellyt lastensisältöjen suurimpien nimien kanssa.

“Momolusta on moneksi. Sen upea visuaalinen ilme ja lämminhenkinen arvomaailma mahdollistavat laadukkaan ja kestävän lastenbrändin, jonka toivomme ilahduttavan lapsia ja vanhempia pitkään. Momolu kannustaa lapsia luovuuteen ja omien vahvuuksien löytämiseen. Näitä viestejä korostamme jokaisessa Momolu-tuotteessa.“, kommentoi Ferlyn toimitusjohtaja Laura Nevanlinna.

Kaiken takana on introvertin muotoilijan ja taidepedagogin luoma satumaailma, joka ammentaa inspiraationsa suomalaisesta saaristosta

Taidepedagogiksi valmistunut Fredriksson on lainannut Momolu-maailmaan elementtejä omasta lapsuudestaan:

“Olen inspiroitunut kesistä Loviisan saaristossa, jossa oleilemme mökillämme ilman sähköä ja vettä. Karu saaristoelämä viehättää.”

Kansainvälisen mausteen tuovat Japanista lainatut vaikutteet.

“Muotoilijana minulla on aina ollut intohimoinen suhde Japaniin. Rakastan maan estetiikkaa, kulttuuria ja tiettyä mystisyyttä.”

Introvertiksi tunnustautuva Fredriksson pitää tärkeänä, että jokainen lapsi kokee tulevansa kuulluksi. Siksi Momolussa seikkailee erilaisia persoonallisuuksia, joiden kautta kaikki lukijat löytävät itselleen samaistuttavan hahmon. Jokaisella eläimellä on tilaa olla omanlaisensa, ja kaikilla on erikoistaitoja, josta muut voivat oppia.

Otava tuo toukokuussa markkinoille hauskan kääntökirjan, Momolun juhlat ja Leikitään, joka tuo vihdoin suomeksi kaksi herttaista tarinaa päiväkoti-ikäisille. Hieman isommat lapset pääsevät sukeltamaan suosikkipandan maailmaan Momolu-puuhakirjan kautta.

Lämminhenkiset seikkailut ja ystävyyden arvostus miellyttävät perheen pienimpien ohella kaikenikäisiä.

Momolu-kirjojen arvostelukappaleet ja Leena Fredrikssonin haastattelupyynnöt:
adele.couavoux@otava.fi , p. 045 142 5272

Lisätiedot, Ferly: Toimitusjohtaja Laura Nevanlinna laura@ferlyco.com

Mutkatonta arkiruokaa koko perheelle: Kylmä nakki on Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi, ihana ruokakirja, jossa mennään sieltä missä aita on matalin4.6.2021 08:32:00 EEST | Tiedote

Kukapa ruuhkavuositallaajaa ei olisi joskus kuitannut päivällistä, lounasta tai yhtä päivän loputtomista välipaloista tarjoamalla jälkikasvulleen ruoaksi kylmiä nakkeja? Hanna Gullichsenin ja Elina Ylitervon uusi ruokakirja Kylmä nakki on kaikille lapsellisille ihmisille, jotka haluavat jatkossakin mennä sieltä missä aita on matalin – ehkä kuitenkin astetta maukkaammin.

Lukuvinkit kesäksi lapsille ja nuorille – muista Otavan käynnissä olevat ystävämyynnit!2.6.2021 08:53:35 EEST | Tiedote

Kesä on viimein täällä, vaan mitä se olisikaan ilman hyvää luettavaa? Aika tylsää! Kustannusosakeyhtiö Otavan ja Kariston lasten- ja nuortenkirjoista löytyy kiinnostavaa, viihdyttävää ja jännittävää lukemista niin aloitteleville kirjanystäville kuin ahmijoillekin. Suurin osa kirjoista on saatavilla perinteisen kovakantisen lisäksi myös ääni- ja sähkökirjana.

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit haluaa opettaa, että jokainen lapsi on erilainen, mutta yhtä arvokas18.5.2021 09:24:46 EEST | Tiedote

Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on kirjailija Johanna Elomaan uusi lastenkirja, jonka eläinhahmojen erityispiirteet osoittautuvat vahvuuksiksi kun viidakon asukit pakenevat keltaisia kauhukaivajia Paratiisimetsään. Elomaa haluaa kirjallaan auttaa lapsia arvostamaan sekä omaa että muiden ainutlaatuisuutta. Oliver Oranki ja metsän ainutlaatuiset sankarit on suositun Hidasta elämää -kirjaperheen ensimmäinen lasten satukirja.