Oy Bio-Raiser Ltd.

SUOMALAINEN OY BIO-RAISER LTD ON SOLMINUT AIESOPIMUKSEN ETIOPIAN SUURIMMAN JÄRVEN LAKE TANAN PUHDISTAMISEKSI ETIOPIAN VESI-, KASTELU- JA ENERGIAMINISTERIÖN KANSSA

Etiopian Vesi-, Kastelu- ja Energiaministeriön ja yhtiön välillä tänään Addis Ababassa allekirjoitettu aiesopimus on osa kokonaisuutta, jossa Lake Tana -järveen valuneita ravinteita pyritään rajoittamaan aloitettavalla pilottiohjelmalla. Lake Tana kärsii huomattavasta Vesihyasintin liikakasvusta, joka vaarantaa koko järven ekologista tilaa ja sitä kautta alueella olevia toimintoja, kuten sähköntuotanto-, maa- ja kalataloutta.

Ravinteiden määrää pyritään rajoittamaan järven lähellä sijaitseviin maanviljelyalueisiin suunnatuilla yhtiön maanparannustuotteilla, joiden ominaisuutena on varastoida itseensä kasville vettä ja jotka eivät liukene ympäristöön. Uudenlaiset kasvien kasvua tukevat ravinnelähteet eivät käytössä liukene kastelu tai sadevesien mukana ympäristöön perinteisten lannoitteiden tavoin. Nykyaikaiset kasvua tukevat ravinnelähteet luovuttavat kasville ravintoa pitkäaikaisesti biohajoamisen kautta, jolloin kasvi ehtii tehokkaasti käyttämään vapautuvat ravinteet. Lisäksi yhtiön tarkoituksena on soveltaa yhteistyössä Helsingin Yliopiston Lammin Biologisen aseman kehittämää Leväsieppari-tutkimusta järveen laskevien jätevesien osalta. Tutkimuksessa levä valjastettiin syömään ravinteita erillisiin altaisiin johdetuista jätevesistä. Levä-altaan on Leväsieppari-tutkimuksessa osoitettu olevan tehokas ratkaisu ravinteiden vähentämiseksi jätevesistä.

Etiopian vastuunalaisen ministeriön laatiman budjetin mukaan viisivuotiseksi suunniteltu Lake Tanan pilotti kunnostushankkeen on arvioitu kustantavan noin 6 miljoona dollaria.

Lisätietoja:

Facebook: BioRaiser