Suomalainen Smartly.io sai uuden pääomistajan 200 miljoonan kaupassa

Ohjelmistoyhtiö Smartly.io on saanut 200 miljoonan euron enemmistösijoituksen amerikkalaiselta Providence Equity Partners -pääomasijoittajalta. Providence on maailman johtavia media- ja markkinointialan teknologiaan sijoittavia yhtiöitä.
Smartlyn toimitusjohtaja ja perustaja Kristo Ovaska, operatiivinen johtaja Anssi Rusi ja tuotejohtaja ja perustaja Tuomo Riekki

Online-mainonnan luovan sisällön ja optimoinnin työkaluja Helsingissä kehittävä Smartly.io on alansa markkinajohtaja. Vuonna 2019 yrityksen alustalla automatisoitiin online-mainonnan luovaa tuottamista, kampanjoiden tehokkuuden optimointia ja tuloksellisuuden testaamista jo yli 2,5 miljardin dollarin arvosta. Vuonna 2013 perustetun yrityksen asiakkaita ovat muun muassa eBay, Uber ja Walmart, ja 99 % sen liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta.

Smartly.io hyödyntää Providencen osaamista ja verkostoja kansainvälisen kasvun vauhdittamiseen ja panostaa erityisesti suomalaisen ohjelmistoalan huippuosaamisen rekrytointiin Helsingin pääkonttorille. Myös yritysostot tulevat olemaan osa markkinajohtajuuden saavuttaneen kasvuyrityksen seuraavaa vaihetta, jossa tavoitellaan entistä vahvempaa asemaa myös perinteisten mainostajien digimainonnan ohjelmistona. Mainonnan luovan tuotannon, kampanjaostamisen ja optimoinnin yhdistäminen antaa Smartlylle ainutlaatuisen kilpailuaseman markkinoilla, joissa moni mainostaja vasta aloittelee automatisaation käyttöönottoa.

Investoinnin myötä Smartlyn hallituksen puheenjohtajaksi nousee Providencen osakas Laura Desmond, joka on tehnyt pitkän uran markkinointi- ja mainosalalla ja työskennellyt maailman menestyneimpien markkinoijien – esimerkiksi Samsung, Coca-Cola, Visa, Mondelez ja P&G – kanssa. Hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä myös mainos-, teknologia- ja ohjelmistoyhtiöiden, kuten Facebookin, Googlen, LiveRampin ja Tencentin kanssa. Laura on myös muun muassa DoubleVerifyn hallituksen jäsen.

“Olemme kasvaneet asiakkaidemme toiveita kuuntelemalla ja kehittämällä Suomessa maailman parasta teknologiaa, joka mahdollistaa mainonnan nopean digitalisoimisen. Teknologian lisäksi vahva yrityskulttuurimme on luonut pohjan kannattavalle kasvulle. Kaikki työntekijämme ovat optio-ohjelman kautta myös yhtiön omistajia ja ovat sitä myös jatkossa. Näin kaikki pääsevät hyötymään kaupasta, joten pääsemme nyt kiittämään heitä upeasta työstä”, Smartly.ion toimitusjohtaja ja perustaja Kristo Ovaska sanoo.

“Smartlyn perustajat tiimeineen ovat rakentaneet toimialan johtavan tuotteen, ja yrityksen ohjelmisto-osaaminen on erittäin vakuuttavaa. Olemme ylpeitä, että pääsemme työskentelemään heidän kanssaan“, Providencen toimitusjohtaja Davis Noell kertoo. “Smartlylla on mielestämme ainutlaatuinen mahdollisuus muokata luovan mainostuotannon ja mediaoptimoinnin kehitystä. Odotamme innolla, että saamme tarjota kokemustamme ja rahoitusta orgaanisen ja epäorgaanisen kasvun kiihdyttämiseen.”

Aiemmin Smartly.io on kerännyt rahoitusta lähes 20 miljoonaa euroa enkelisijoittajilta, Lifeline Venturesilta sekä Highland Europelta. Merkittävä osa yrityksestä on ja pysyy jatkossakin työntekijöiden omistuksessa.

Smartly.io haluaa olla paitsi merkittävä työllistäjä suomalaisella ohjelmistoalalla myös mukana rakentamassa tulevaisuuden menestysyrityksiä ja kasvattamassa Suomeen uutta yrittäjäsukupolvea.

“Uskon, että tämä rahoituskierros näkyy tulevaisuudessa myönteisesti myös Suomen startup-ekosysteemissä laajemmin uusina kiinnostavina yrityksinä sekä sijoituksina”, Ovaska sanoo.

Lisätietoja:

Viestintäjohtaja Riikka Söderlund
riikka.soderlund@smartly.io

Kuvat

Smartlyn toimisto Helsingissä
Smartlyn kansainvälinen tiimi

Elielinaukio 2 G

Smartly.io
Smartly.io auttaa mainostajia automatisoimaan mainonnan prosesseja Facebook-, Instagram- ja Pinterest-mainonnassa. Yhdistämällä luovan mainostuotannon ja mediaostamisen automaation sekä ensiluokkaisen asiakaspalvelun autamme yli 600 brändiä ympäri maailman kasvattamaan mainonnan tuloksia, ei käsiparien määrää.Smartly.io työllistää noin 350 henkeä, joista noin 200 Suomessa. Vuonna 2019 alustan läpi kulkee jo yli 2,5 miljardia mediainvestointeja. Smartlylla on toimipaikkoja 16 kaupungissa ympäri maailman, ja työntekijät edustavat 40 eri kansallisuutta. www.smartly.io.

Providence Equity Partners
Providence on kansainvälinen pääomasijoittaja, jonka hallinnoimat varat ovat yhteensä yli 45 miljardia dollaria. Yhtiö on edelläkävijä toimialaan perustuvassa pääomasijoittamisessa, ja sen visiona on rakentaa asiantuntijatiimien avulla menestyksekkäitä yhtiöitä, jotka luovat arvoa pitkällä aikavälillä. Perustamisvuodesta 1989 lähtien Providence on sijoittanut yli 200 yritykseen, ja nykyään se on johtava pääomasijoittaja, joka keskittyy media-, viestintä-, koulutus- ja informaatiotoimialoihin. Providencen pääkonttori on Providencessa, Rhode Islandissa, ja yhtiöllä on toimistot New Yorkissa ja Lontoossa. www.provequity.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Smartly.io