Soletair Power Oy

Suomalainen startup Soletair Power teki sopimuksen saksalaisen ZBT:n kanssa hiilidioksidin talteenottolaitteesta

Merkittävä harppaus kohti hiilinegatiivisia ratkaisuja omaksuvia yrityksiä
Samanlainen kontti kuin ZBT:lle myyty

Lappeenranta: Soletair Power on allekirjoittanut 8.6.2021 sopimuksen saksalaisen vety- ja polttokennotutkimuskeskus ZBT:n kanssa hiilidioksidin talteenottolaitteen toimittamisesta, joka kaappaa päivittäin merkittävän määrän hiilidioksidia suoraan ilmasta.

"Järjestelmämme on kompakti ja rakennuksiin räätälöity, mikä tekee yksiköistämme sopivia moneen sovellukseen. Tämän tarjouskilpailun voittaminen osoittaa osaamistamme globaaleilla hiilidioksidin talteenottomarkkinoilla", sanoo Soletair Powerin toimitusjohtaja Petri Laakso. "Olemme iloisia ja erittäin innoissamme voidessamme toimittaa laitteen ZBT:lle!"

Soletair Powerin laite mahdollistaa sen, että ZBT voi hyödyntää ilmasta peräisin olevaa hiilidioksidia synteettisen maakaasun valmistuksessa.

"DAC-teknologia on linkki hiilikierron sulkemiseen ja uusiutuvan energian varastoinnin tehostamiseen", sanoo ZBT:n metaaniteknologioiden ryhmäpäällikkö Ulrich Gardemann. "Asennamme Soletair Powerin hiilidioksidintalteenottolaitteen testikentällemme Duisburgissa ja demonstroimme sen toiminnan Power-to-Gas sovelluksissa."

Uusimmat ilmastomalliskenaariot viittaavat siihen, että ilmakehästä on poistettava miljardeja tonneja hiilidioksidia ilmaston lämpenemisen torjumiseksi ja pahimpien ilmastovaikutusten ehkäisemiseksi. Direct air capture teknologia mahdollistaa hiilidioksidin laajamittaisen poistamisen ilmasta. Nämä järjestelmät ovat ensimmäisiä laatuaan.

DAC:n määritelmä: Suora ilman talteenotto on prosessi, jossa hiilidioksidia talteenotetaan suoraan ilmasta.

Petri Laakso
petri.laakso@soletairpower.fi

Samanlainen kontti kuin ZBT:lle myyty

Soletair Power Oy