San Francisco Oy

Suomalainen startup Supermetrics haluaa kerätä koko maailman markkinointidatan yhteen putkeen – keräsi 3,5M€ rahoituksen

Supermetrics ja pääomasijoitusyhtiö OpenOcean Capital julkistivat rahoituskierroksen.

Yritysten markkinointiraportoinnin työkaluja kehittävä Supermetrics on julkistanut 3,5 miljoonan euron Series A -rahoituskierroksen, jossa sijoittajana on pääomasijoitusyhtiö OpenOcean Capital. Googlen ja muiden kumppaneiden kiinnostus yritystä kohtaan kasvatti sen liikevaihtoa viime vuonna 151% 1,6 miljoonaan euroon. Monista muista startup-yrityksistä poiketen se on erittäin kannattava.

Olen erittäin ylpeä nopeasta kasvusta, joka on poikkeuksellisen kovatasoisen tiimimme ansiota,” sanoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikael Thuneberg.“Kasvua tärkeämpää on kuitenkin se, mitä sen takana on – olemme pelastaneet markkinointialan työntekijät tekemästä miljoonia tunteja tylsää rutiinityötä. Vasta nyt voimme puhua todellisesta ATK:sta, kun kaikki manuaaliset tehtävät poistuvat alalta,” hän jatkaa kieli poskella.

OpenOcean Capital on suomalainen, kansainvälisiin yrityksiin sijoittava pääomasijoitusrahasto. Sen perustajien aiempi yritys oli tietokantayhtiö MySQL, joka myytiin Yhdysvaltoihin miljardilla dollarilla vuonna 2008. OpenOceanin toimitusjohtaja Patrick Backman kuvaa sijoituksen taustoja:

“Innostuimme todella huomatessamme, kuinka helppoa Supermetricsin käyttöönotto on ja miten paljon se tehostaa työtä monimutkaisten datavirtojen käsittelyssä. Uskomme, että Supermetrics voi kasvaa miljooniin käyttäjiin ja nousta kategoriajohtajaksi datan käsittelyssä liiketoiminnan analytiikkamarkkinalla. Tuotteena sillä on potentiaalia nousta oletustuotteeksi erittäin suuressa ja kiinnostavassa markkinassa – muistuttaen näin suuresti MySQL:n sekä MariaDB:n kehityskulkua tietokantamarkkinassa.”

Supermetricsin missiona on antaa markkinoijille pääsy eri kanavissa olevaan markkinointidataan. Normaalisti eri alustoihin pirstoutuneen datan kerääminen ja analysoiminen ilman virheitä on erittäin aikaa vievää. Supermetics yksinkertaistaa prosessin mahdollistaen datan keräämisen ja siirtämisen mihin tahansa työkaluun, kuten Google Sheetsiin, Google Data Studioon tai Exceliin.

Supermetricsin liikevaihto nousi 151% vuodessa 1,6 miljoonaan euroon vuonna 2016 voittomarginaalin ollessa 63%. Yritys pitää kärkisijaa Kauppalehden Menestyjät-listauksessa. Viime kuussa se koki jälleen uuden kasvupyrähdyksen, sillä sen syyskuussa julkistama tuki Google Data Studiolle nosti sen uusien käyttäjien määrää jopa 120% kuukauden aikana. Supermetricsillä on 150 000 käyttäjää yli 110:sta maasta, ja sen merkittävimpiä asiakkaita ovat Warner Brothers, BBC, PBS, Dyson, Rovio, Unibet, Red Cross, Unicef, Greenpeace sekä iProspect.

Lisätietoja medialle:

Mikael Thuneberg
Toimitusjohtaja & perustaja
mikael.thuneberg@supermetrics.com

Zhao Hanbo
Markkinointijohtaja
zhao.hanbo@supermetrics.com

San Francisco Oy
Eerikinkatu 28

About Supermetrics

Helsinkiläinen Supermetrics on yksi Suomen nopeimmin kasvavista startupeista ja kärkipäässä Kauppalehden tilinpäätöksiin perustuvassa suomalaisten yritysten listauksessa. Supermetrics on perustettu 2013, ja sen päätuote on Google Sheets -taulukkolaskennan yhteydessä toimiva tuote, jolla käyttäjät voivat hakea markkinointidataa eri lähteistä. Supermetricsin globaaliin asiakaskuntaan kuuluvat mm. BBC, Warner Bros ja Time Inc. Lisätietoja www.supermetrics.com

About OpenOcean